شناسهٔ خبر: 1125729 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سنجری خبر داد:

بهره برداری از 17 طرح تعاونی در خراسان جنوبی/ نبود نیروی متخصص و پژوهشهای کاربردی در بخش تعاون

بیرجند – خبرگزاری مهر: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از بهره برداری 17 طرح تعاونی در استان به مناسبت هفته تعاون خبر داد و گفت: 24 تعاون گر و کارآفرین استان در جشنواره تعاونی های برتر تجلیل می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد سنجری ظهر سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته تعاون با بیان اینکه جايگاه امروز تعاون مطلوب نيست ،اظهارکرد: هنوز آمار دقیقی از تعاوني‌ها در كشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید در پایان برنامه پنجم توسعه سهم تعاون از اقتصاد کشور به 25 درصد برسد، بیان داشت: در حال حاضر 6 درصد اقتصاد مربوط به بخش تعاون است.

وی رهيافت برنامه‌ريزي از بالا به پايين، توسعه نيافتگي فرهنگ تعاون در جامعه، عدم باور مسئولان به توانمندي های بخش  تعاون و از جمله دلايل رشد ضعيف سهم تعاون در بخش اقتصاد کشور دانست.

وی با اشاره به اینکه تعاون  بایدبه عنوان موتور محرك در جامعه باشد، ادامه داد: امروز كشور با شرايط اقتصادي مواجه است كه با گرايش مردم به تعاون مي‌توان تا حدودي به اهداف دولت و حل معضل بيكاري جامعه کمک کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه تعاون اقتصاد مردمي است و بايد مردم محور اصلي آن باشند، تصریح کرد: كمبود سرمايه تعاوني و ضعف مالي آن‌ها از جمله دلایل عدم موفقیت تعاونی ها بوده است.

 نبود نیروی متخصص و پژوهش های کاربردی در بخش تعاون/ فعالیت 2400 تعاونی در استان

 وی بر تغییر دیدگاه نظام بانكي برای توسعه و تقويت تعاوني‌ها تاکید کرد و گفت: در زمینه تسهیلات به تعاونی ها باید بانکها تعاونی ها را کمک کنند.

سنجری با بیان اینکه در حوزه تعاون نيروي متخصص و پژوهش كاربردي وجود ندارد، اظهارکرد: تعاون نيازمند نظارت بر تعاوني‌ها و تربيت نيروي انساني متخصص است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بر ترويج فرهنگ تعاون در جامعه تاکید کرد و تصریح کرد: در این راستا قراردادهاي با دستگاه‌هاي اجرايي منعقد کرده ایم.

وی از فعالیت دو هزار و 403 تعاوني در خراسان جنوبي خبر داد و بیان کرد: 766 هزار و 730 نفر در عضویت این تعاونی ها هستند.

سنجری میزان سرمایه گذاری در تعاونی های استان را 440 هزار ميليون ريال اعلام کرد و افزود: برای 18 هزار نفر در این تعاونی ها شغل ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به تشكيل 107 تعاوني طی یکسال گذشته در استان بیان کرد: يك هزار و 642 نفردر این تعاونی ها عضو شده اند.

وی بیان داشت: هشت هزار میلیون ریال برای این تعاونی ها نیز سرمایه گذاری شده که به طور مستقيم زمينه اشتغال يك هزار و 46 نفر را فراهم کرده است.

 عضویت 216 هزار نفر در تعاونی های مرزنشین استان

سنجری از فعالیت 14 تعاوني مرزنشين در استان خبر داد و افزود: 216 هزار و 540 نفر عضو تعاونی های مرز نشین استان هستند.

وی با بیان اینکه در يك سال گذشته توسط تعاونی های مرز نشین استان يك هزار و 953 دلار صادرات انجام شده است، عنوان کرد: صادرات تعاوني‌ها پس از سه سال توقف از سال گذشته آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه بيشترين تعاوني‌ها با 705 تعاوني در بيرجند فعالیت دارند؛ ادامه داد: 363 تعاوني در طبس و 333 تعاوني در قاین تشكيل شده است.

وی از انجام سه هزار و 500 بازرسي و نظارت برعملكرد تعاوني‌ها استان خبر داد و افزود: تعاونی های استان در 14 موضوع فعاليت دارند که بیشترین فعالیت این تعاونی ها در بخش خدمات 709 ، كشاورزي 452، مسكن 412 و صنعت 411 تعاوني  است.

24 تعاونگر و کارآفرین برتر خراسان جنوبی تجلیل می شوند/واگذاری دو هزار واحد مسکونی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی به برگزاری جشنواره تعاوني‌هاي برتر خراسان جنوبي به مناسبت هفته تعاون اشاره کرد و بیان کرد: این جشنواره همزمان با 16 شهریور ماه امسال برگزار می شود و از در اين جشنواره از 17 تعاون‌گر و هفت كارآفرين برتر استان تجليل مي‌شود.

وی از واگذاري دو هزار و 76 واحد مسكوني به متقاضيان در هفته تعاون خبر داد و تصریح کرد: در يك سال گذشته سه هزار و 959 واحد مسكوني در استان توسط تعاوني‌هاي مسكن به متقاضيان واگذار شده است

سنجری گفت: اولويت‌هاي اصلي در سال جاري تشكيل تعاوني‌هاي فراگير ملي، توسعه عمران روستايي، سهامي عام و تعاوني‌هاي دانش بنيان است.

به گفته وی امسال هشت ميليارد ريال تسهيلات از طريق صندوق مهر براي تقويت تعاوني‌هاي دانش‌بنيان پيش بيني شده است.

سنجری از بهره برداری از 17 طرح تعاوني در استان خبر داد و بیان داشت:  بیش از سه هزار ميليون ريال برای این طرح ها سرمایه گذاری شده که برای 113 نفر نیز شغل ایجاد خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی برگزاري مسابقات قرآن، برگزاري كارگاه آموزشي، بازديد از تعاوني‌ها و امضاي تفاهم نامه با پارك علم و فناوري و دانشگاه پيام نور و راه‌اندازي واحد كارآفريني و تعاون دانشگاهي را از جمله برنامه‌هاي هفته تعاون در استان برشمرد.

نظر شما