شناسهٔ خبر: 1129360 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بالغ بر دو هزار تعاونی در خراسان جنوبی فعال است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: هم اکنون در سطح استان دو هزار و 403 تعاونی با 766 هزار و730 نفر عضو فعال است.

صاحب‌خبر -

ˈمحمد سنجریˈ روز سه شنبه در نشست خبری تشریح برنامه های هفته تعاون در بیرجند افزود: این تعاونی ها در 14موضوع فعالیت دارند.

وی گفت: از این تعداد 709 تعاونی در زمینه خدمات، 452 تعاونی در زمینه کشاورزی، 412 تعاونی در زمینه مسکن و 411 تعاونی در زمینه صنعت و مابقی در سایر زمینه ها فعالیت می کنند.

مدیرکل اداره تعاون استان تعداد تعاونی های مرزنشین استان را 14تعاونی با 216 هزار و 540 نفر عضو و 52 هزار و 757 خانوار عنوان کرد.

سنجری افزود: در یکسال گذشته 107 تعاونی با هزار و 642 نفر و هشت هزار میلیون ریال سرمایه تشکیل شدکه زمینه اشتغال هزار و 46 نفر را فراهم آورده اند.

وی با بیان اینکه بیشترین تعاونی های استان به ترتیب در بیرجند 705 تعاونی، طبس363 و نیز 333 تعاونی در قاین فعال هستند، گفت: تعاونی ها و اتحادیه های مسکن ظرف یک سال اخیر سه هزار و 953 واحد مسکونی را ساخته و تحویل دادند یا در حال واگذاری می باشند.

سنجری همچنین به موضوع توانمندسازی تعاونی ها اشاره کرد و افزود: در این راستا 11هزار و648 نفر ساعت آموزش عمومی و عملی برای تعاونی های استان برگزار و بیش از 500 اقدام ترویجی در راستای تقویت و توسعه فرهنگ تعاون برپا شده است.

وی با بیان این که در یکسال اخیر 60 طرح مربوط به تعاونی ها، موفق به دریافت 144میلیارد ریال تسهیلات شدند، گفت: از ابتدای امسال نیز 117میلیارد ریال تسهیلات به تعاونی ها پرداخت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 80 درصد رشد داشته است.

سنجری در بخش دیگری تشکیل تعاونی های فراگیر برای سه دهک پایین جامعه، تشکیل تعاونی های سهامی عام و تشکیل تعاونی های دانش بنیان را از اولویت های تشکیل تعاونی ها استان اعلام کرد.

وی اظهار کرد: برای حمایت از تعاونی های دانش بنیان هشت میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط صندوق مهر امام رضا(ع) پیش بینی شده است.

وی گفت: صندوق حمایت از توسعه تعاون موظف است 70 درصد منابع خود را،در قالب تسهیلات برای تعاونی ها پرداخت کند و پارسال نیز بیش از 10 تعاونی استان در این قالب تسهیلات مورد نیاز خود را، دریافت کرده اند.

سنجری در خصوص جایگاه بخش تعاون و سهم 25 درصدی آن در تولید ناخالص ملی و نیز رونق اقتصاد کشور گفت: در زمان حاضر از این 25 درصد سهم تعاونی ها شش درصد است و نسبت به سهم کلی که در نظر گرفته شده، بسیار پایین است.

وی توسعه نیافتگی فرهنگ تعاون، فقدان باور مسوولان به توانایی های تعاون در راستای حل مشکلات اقتصادی کشور، کمبود سرمایه اعضای تعاونی ها، نبود آگاهی اعضای تعاونی ها از ظوابط و قوانین و نیز خلاء وجود نیروی متخصص را، از جمله دلایل فقدان رشد تعاونی ها اعلام کرد.666

نظر شما