شناسهٔ خبر: 11349842 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

اعتراف رسانه‌های خارجی به مشارکت گسترده در انتخابات ایران

صاحب‌خبر -

شهروند|  انتخابات ایران به‌عنوان یکی از انتخابات مهم در منطقه و جهان، در مواردی بسیار باعث تعجب ناظران و رسانه‌های خارجی شده است. تعجب از این بابت که گاهی تحلیلگران سیاسی بر سرچند و چون کار دچار ابهام می‌شوند و درست در زمانی که تصور‌ حضور کم‌رنگ پای صندوق‌های رأی به وجود می‌آید، مردم با حضور خود همه را غافلگیر می‌کنند. شاید به همین دلیل باشد که از چند ‌سال پیش، بیشتر تحلیلگران خارجی برخلاف نظر صریحی که درگذشته می‌دادند، منتظر می‌مانند تا نتایج اولیه انتخابات مشخص شود و پس از آن، به تحلیل چیستی و چگونگی کار انتخابات در ایران می‌پردازند.  
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همزمان با آن پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه برگزار شد و مورد توجه رسانه‌های خارجی و بین‌المللی قرار گرفت و بیشتر رسانه‌ها سعی کردند درگزارش‌هایی که از انتخابات ایران می‌دهند، به انتشار اخبار و تحلیل فضای انتخاباتی ایران بپردازند.  
اسپوتنیک در بخش فارسی خود گزارشی از برگزاری انتخابات مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری روی خروجی خود قرار داد. این رسانه روسی نوشت: «مردم ایران امروز پای صندوق‌های رأی رفتند».  به گزارش «شهروند» این رسانه‌ بین‌المللی در ادامه گزارش خود چنین نوشت: انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت 8 صبح امروز (جمعه 26 فوریه) در‌هزارو63 حوزه انتخابیه اصلی و فرعی و بیش از 52‌هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور آغاز شد. در این دور از انتخابات تعداد واجدین شرایط برای رأی دادن 54‌میلیون و915‌هزارو24 نفر هستند که می‌توانند تا ساعت 18 امروز با مراجعه به شعب اخذ رأی در سراسر کشور ایران، آرای خود را به صندوق بریزند.» اسپوتنیک فصل پایانی گزارش خود را به گفت‌وگو با تعدادی از شهروندان ایرانی، پس از رأی دادن اختصاص داد.  
«دویچه‌وله» نیز در بخش فارسی و انگلیسی به این موضوع پرداخت. دویچه‌وله، تیتر اول خود را در بخش انگلیسی به موضوع انتخابات ایران اختصاص و از رأی دادن رهبر معظم انقلاب اسلامی خبر داد. این رسانه‌ بین‌المللی آلمانی، در این بخش انتخابات ایرانی را «تستی تورنسل» برای حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دانست که پرونده هسته‌ای را در مذاکره با قدرت‌های جهانی پیش برده است. این رسانه در بخش فارسی خود درخبری به برقراری امنیت انتخابات توسط نیروهای انتظامی پرداخت.
رسانه‌های خارجی:
رأی‌گیری درایران آغاز شد
خبرگزاری رویترز به‌عنوان یکی از رسانه‌های بین‌المللی روزجمعه، همزمان با آغاز انتخابات در ایران در خبری فوری آغاز رأی‌گیری در ایران را اعلام کرد و نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای رهبر [معظم] انقلاب صبح امروز رأی خود را به صندوق انداخت.
در گزارش رویترز آمده است: رهبر ایران پس از انداختن رأی خود در صندوق از مردم خواست[ند] هرچه زودتر در پای صندوق‌ها حاضر شده و به نامزد خود که با حکمت و درایت وی را انتخاب کردند، رأی دهند.
این خبرگزاری بین‌المللی در تحلیلی از انتخابات ایران، بخشی از کاندیداهای مجلس دهم را متحدان رئیس‌جمهوری فعلی ایران دانست و به سوگیری‌ها و مقاصد انتخاباتی طیف‌های سیاسی مختلف ایران در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری پرداخت.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز خبر انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران را منعکس کرد و از آغاز انتخابات درحدود ۵۳‌هزار شعبه اخذ رأی خبر داد.
آسوشیتدپرس گزارش داد: این انتخابات، نخستین رأی‌گیری بعد از توافق هسته‌ای است که تابستان گذشته با گروه 1+5 حاصل شد. انتخابات امروز به نوعی، یک رفراندوم درباره سیاست‌های مبتنی بر میانه‌روی «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری این کشور است که موفق به دستیابی به توافق هسته‌ای شد.
براساس این گزارش، در انتخابات پارلمانی، اصلاح‌طلبان که به دنبال تغییرات گسترده دموکراتیک هستند و همچنین افراد میانه‌رو که حامی حسن روحانی هستند، در برابر کسانی که با توافق هسته‌ای مخالفند، صف‌آرایی کرده‌اند.
آسوشیتدپرس در ادامه گزارش داد که این انتخابات فارغ از این‌که چه نتیجه‌ای درجریان آن به دست خواهد آمد، تغییرات عمده‌ای در سیاست‌های ایران ایجاد نخواهد کرد ولی پیروزی اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها، حمایتی که حسن روحانی برای ترمیم اقتصاد به آن نیاز دارد را فراهم خواهد کرد.
 خبرگزاری فرانسه هم انتخابات جمعه در ایران را در گزارشی به قلم «آرتور مک میلان» نخستین انتخابات پس از توافق هسته‌ای نامید و در خبری فوری از آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری خبر داد. این خبرگزاری به سخنان رهبر معظم انقلاب که در ساعات اولیه رأی خود را به صندوق انداخت، اشاره کرد و نوشت: آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران از مردم خواست با بهترین انتخاب، آینده خوبی را برای کشور رقم بزنند.  
رسانه‌های منطقه‌ای هم علاوه بر رسانه‌های بین‌المللی، از آغاز آنتخابات در ایران خبر دادند. شبکه خبری عرب زبان «المیادین»، گزارشی از مناطق مختلف کشور، منتشر و از حضور مردم پای صندوق‌های رأی خبر داد.  
«المیادین» روز جمعه با اشاره به آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران اعلام کرد: مردم ایران به‌طور گسترده در تهران و قم و اصفهان پای صندوق‌های رأی حضور یافتند. این شبکه خبری عرب زبان، با پوشش خبری و تصویری از حضور در پای صندوق رأی و رأی دادن مقام معظم رهبری گزارش داد: رهبر ایران از همه مردم ایران خواستند تا هرچه زودتر در پای صندوق‌های رأی حضور یابند و اعلام کردند؛ «مشارکت ایرانی‌ها در این انتخابات، دشمنان ایران را مأیوس خواهد کرد».  
پایگاه خبری «الیوم السابع» مصر، روز جمعه ضمن بازتاب شروع فرآیند انتخابات در ایران نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران خواستار حضور گسترده مردم در انتخابات شد.  
این رسانه عربی با پوشش خبری پنجمین انتخابات خبرگان رهبری و دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران را بازتاب داد و نوشت: «رهبر ایران خواستار حضور گسترده و پرشور مردم پای صندوق‌های رأی شد و اعلام کرد: با حضور گسترده در انتخابات، دشمنان ایران مأیوس خواهند شد. توصیه می‌کنیم که رأی‌دهندگان برای حضور پای صندوق‌های رأی شتاب کنند و کاندیداهای خود را هوشمندانه انتخاب کنند زیرا که حضور چشمگیر مردم دشمنان ایران را ناامید و سرخورده می‌کند». 

نظر شما