شناسهٔ خبر: 11335234 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

بازتاب انتخابات هفتم اسفند در رسانه های خارجی

خبرگزاری فرانسه اصرار دارد که انتخابات برای روحانی ارزش حیاتی دارد و بی بی سی دوست دارد فضا دو قطبی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ایران از همان ابتدا دررسانه ها و خبرگزاری های بین المللی و منطقه ای بازتاب داشته است.

فرانس پرس: روزی که برای روحانی ارزش حیاتی دارد

خبرگزاری فرانسه صبح امروز گزارش داد؛ این انتخابات برای حسن روحانی که سیاست ایجاد  فضای باز سیاسی را دنبال می کند ارزش حیاتی دارد و موضع او را در برابر محافظه کاران تقویت می کند.

55 میلیون ایرانی برای انتخاب 290 نماینده از بین بیش از 6 هزار نامزد که 586 نفر از آنها را زنان تشکیل می دهند و همینطور برای تعیین 88 نماینده ی مجلس خبرگان رهبری از بین 161 نامزد رای می دهند .وظیفه مجلس خبرگان رهبری تعیین رهبر برای جمهوری اسلامی ایران است و محافظه کاران اکثریت  هر دو مجلس در ایران را در دست دارند.
آیت الله خامنه ای رهبر بزرگ ایران اولین کسی بود که در داخل مسجدی در تهران رای داد.

حوزه های رای گیری ساعت 8 به وقت تهران آغاز به کار کردند و تا ساعت 18 به وقت محلی رای گیری ادامه می یابد . انتظار می رود نتایج اولیه رای گیری انتخابات ایران در طول 24 ساعت اعلام شود .

المیادین: حضور گسترده مردم در انتخابات
شبکه المیادین از حضور گسترده مردم ایران در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان خبر داد .

بی بی سی انگلیسی: فضا دو قطبی است!

آغاز رای گیری پنجمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران در شبکه بی بی سی انگلیسی بازتاب داشت.
این شبکه خبری دقایقی پس از آغاز ساعت رسمی رای گیری انتخابات در ایران در نخستین بخش خبری خود و در خبری کوتاه اعلام کرد: رای گیری انتخابات مجلس در ایران برای برگزیدن (اعضای) مجلس جدید ایران با 290 کرسی در جریان است.
این شبکه همزمان با پخش تصویر از رای دادن رهبر معظم انقلاب افزود: رای گیری در ایران همچنین به انتخاب مجلس قدرتمند خبرگان مربوط می شود که ناظر بر فعالیت رهبر معظم ایران، است و هم اکنون در حال تماشای رای دادن ایشان هستید.
بی بی سی تصریح کرد: در یک سوی این انتخابات طرفداران حسن روحانی، رئیس جمهور عملگرای ایران قرار دارند که قهرمان توافق هسته ای که سال گذشته (میلادی) به دست آمد شد (لقب گرفت). در سوی دیگر این انتخابات اصولگرایانی قرار دارند که با رویکرد گروه دیگر در قبال قدرت های غربی به شدت مخالف اند.  

الجزیره

الجزیره: بعد از ظهر شلوغ تر می شود

مازن ابراهیم و نورالدین الدغیر خبرنگاران شبکه الجزیره در قم و تهران در ارتباط زنده با این شبکه از نخستین ساعت بازگشایی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری گفتند .
نور الدین الدغیر گفت: از نیم ساعت پیش مراکز رای گیری در تهران باز شده است . الان نمی شود درباره میزان درصد مشارکت مردم در این انتخابات صحبت کرد چون امروز جمعه و روز تعطیل است . پیش بینی می شود مانند انتخاب های گذشته اگر مشارکت گسترده باشد، بعد از ظهر این اتفاق بیافتد . همچنان اوضاع به خصوص در این مرکز رای گیری ( مسجد النبی در جنوب شرقی تهران ) آرام است . در این انتخابات دو لیست مهم وجود دارد ؛ یک لیست مربوط است به اصولگراها به ریاست حداد عادل از روسای سابق مجلس و لیست دیگر لیست اصلاح طلبان و اعتدالیون به ریاست محمد رضا عارف ، معاون خاتمی است . بر اساس تجربه گذشته ، مناطق شمالی تهران هوادار اصلاح طلبان و مناطق جنوبی تهران طرفدار اصولگراها هستند .
مازن ابراهیم خبرنگار الجزیره در شهر قم نیز گفت: از نیم ساعت پیش همزمان با آغاز راگیری رای دهندگان به مراکز رای گیری می آیند . در مراکز رای گیری صندوق هایی برای مجلس شورای اسلامی و صندوق هایی برای مجلس خبرگان قرار دارد.

خبرگزاری های رویترز و آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، شبکه های تلویزیونی سی‌ ان‌ ان و ان‌ بی‌ سی و بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی، آغاز رأی‌گیری در ایران را به عنوان خبری فوری منتشر کردند.
خبرگزاری ها وهمچنین شبکه های تلویزیونی کشورهای مختلف، انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را در بخش های خبری و فواصل برنامه های خود پوشش دادند. شبکه تلویزیونی یورونیوز و الجزیره انگلیسی  که از صبح امروز بطور زنده حضور مردم در پای صندوق های رای را پوشش می دادند ، این حضور را در ساعت های اولیه انتخابات ، چشمگیر توصیف کردند.
خبرگزاری رویترز از تهران گزارش داد: ایرانی ها امروز برای شرکت در دو انتخابات مهم پارلمان و مجلس خبرگان در حالی به پای صندوق های رای رفته اند که آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی از آنها دعوت کرده است برای نا امید کردن دشمنان ایران ، به طور گسترده در پای صندوق های رای حاضر شوند. خبرگزاری آلمان و خبرگزاری بلومبرگ  هم گزارش دادند: مشاهدات و گزارش های خبرنگاران از حضور گسترده مردم ایران در سراسر این کشور در انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی حکایت دارد.
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» با انعکاس خبر برگزاری انتخابات در ایران نوشت: پس از چند روز تبلیغات انتخاباتی فشرده، مردم ایران
برای انتخاب نامزدهای مورد نظر خود در دو انتخابات خبرگان و مجلس، پای صندوق های رای رفته اند. روزنامه « گاردین » نیز در مطلبی نوشته است : شواهد از تمایل گسترده مردم ایران برای حضور در انتخابات حکایت دارد.
شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا، بی بی انگلیسی و عربی، اسکای نیوز، سی سی تی وی چین، شبکه های تلویزیونی روسیه، تلویزیون المیادین، شبکه المنار و دیگر شبکه های خبری عرب زبان منطقه، روزنامه ها و خبرگزاری های هند و پاکستان، شبکه های تلویزیونی و خبرگزاری های شرق و جنوب شرق آسیا  و شبکه های خبری مهم منطقه آمریکای جنوبی، انتخابات امروز در ایران را به طور گسترده پوشش دادند . تحلیل های خبری و دعوت از کارشناسان از جمله محورهای اصلی در برنامه های شبکه های تلویزیونی کشورهای مختلف درباره انتخابات ایران بود .  
خبرگزاری شین هوا هم نوشت: آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، رای خود را به صندوق انداخت و از مردم خواست تا در هر دو انتخابات شرکت کنند و تاکید کرد که رای مردم موجب نگرانی و مایوس شدن دشمن و تثبیت اقتدار ملی کشور خواهد شد. از مجموع 6229  نامزد انتخابات مجلس که برای کسب 290 کرسی رقابت می کنند، 586 نفر زن هستند.
خبرگزاری رویترز هم نوشت گزارش هایی دریافت کرده است که حضور مردم در دو انتخابات پارلمانی و مجلس خبرگان در سراسر کشور گسترده و چشمگیر بوده است.
به موجب این گزارش، رئیس جمهوری پس از شرکت در انتخابات و ریختن آرای خود به صندوق گفت:«‌انتخابات نماد استقلال سیاسی یک کشور است. مردم با رای دادن درباره سرنوشت خود تصمیم گیری می کنند. گزارشها از شرکت گسترده مردم در انتخابات حکایت دارد.»

خبرنگاران 22 رسانه مختلف فرانسه شامل 37 خبرنگارو تصویربردار و عکاس هم انتخابات امروز را در ایران پوشش خبری می دهند.
به گزارش خبرنگار صداوسیما از پاریس، رسانه های فرانسه در اقدامی کم سابقه این تعداد تیم خبری را برای پوشش خبری انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی اعزام کرده اند تا از زوایای متخلف انتخابات گزارش تهیه وارسال کنند. رسانه های مختلف فرانسه از روز گذشته در سطح وسیعی در قالب ارتباط زنده با خبرنگاران خود، پخش گزارش و میزگرد به موضوع انتخابات کشورمان پرداختند به طوری که روز گذشته شبکه رادیویی فرانس انفو یکی از مهمترین شبکه های رادیویی و پرطرفدار فرانسه از ساعت هفت صبح تا بیست و دو برنامه های خود را به ایران و انتخابات در ایران اختصاص داد.

 

نظر شما