شناسهٔ خبر: 11332088 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حماسه حضور و همدلی،

اخذ رای در چهارحوزه انتخابیه خراسان جنوبی آغاز شد

بیرجند - ایرنا - همزمان با سراسر کشور اخذ رای از واجدان شرایط چهار حوزه انتخابیه خراسان جنوبی برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری آغاز شد.

صاحب‌خبر -

در 606 شبعه اخذ رای در ساعت 00: 08 صبح روز جمعه برابر هفتم اسفند ماه به روی مردم استان برای خلق حماسه ای عظیم تر از 22بهمن سال 94 گشوده شد، و در شور و شوق مردم مناطق مختلف استان برای شرکت در انتخابات در شهرها، بخشها و روستاها غیرقابل وصف است.
در انتخابات این دوره واجدان شرایط حق رای در خراسان جنوبی 510 هزار تا 530 هزار نفر تخمین زده می شود که آرا خود را به یکهزار و 300 صندوق خواهند انداخت.
هم اکنون 34 داوطلب در صحنه رقابت حضور دارند، رای دهندگان از میان این افراد، چهار نفر از بهترین ها را به عبارتی چهار نامزد اصلح را برای مدت چهار سال انتخاب و روانه مجلس می کنند تا با قانونگذاری بر امور نیز نظارت داشته باشند.
به گفته استاندار خراسان جنوبی مردم در کار برگزاری انتخابات هم در اجرا و هم در نظارت ، بدون واسطه دخالت دارند.
وجه الله خدمتگزار افزود: مجریان و ناظران برگزاری انتخابات از آرای مردم به عنوان حق الناس و امانتی الهی حفاظت خواهند کرد.
به گفته وی 606 شعبه اخذ رای برای برگزاری انتخابات پیش بینی شد و بیش از 11 هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی و ناظران، در برگزاری انتخابات مشارکت دارند.
وی با بیان اینکه لوازم مورد نیاز برای برگزاری انتخابات تامین شد، یادآور شد:یکهزار و 200 دستگاه وسیله نقلیه مورد نیاز حوزه های انتخابیه و فرمانداریهای تابعه استان تامین شد.
همچنین دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی اظهار کرد: که با انصراف 27 نامزد در حال حاضر 34 نفر در چهار حوزه برای انتخاب چهار نماینده در صحنه باقی ماندند.
علی جزندری، افزود: هم اکنون 10 نفر در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه، هشت نفر در حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه، همین تعداد در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف و همچنین هشت نفر در حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه در صحنه رقابت حضور دارند.
برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی، 102نفر ثبت نام کرده بودند که صلاحیت 53 نفر تایید شد، 43 نفر رد صلاحیت شدند و شش نفر هم انصراف دادند.
در این دوره سه نفر پس از ثبت نام و اعلام تایید صلاحیت حوزه انتخابیه خود را به خراسان
جنوبی انتقال دادند و یک نفر هم از این استان حوزه انتخابیه خود را به دیگر استانها تغییر داد.
همچنین در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفت نفر در خراسان جنوبی ثبت نام کردند، چهار نفر رد صلاحیت شدند، صلاحیت دو نفر مورد تایید قرار گرفت و یک نفر هم انصراف داد.
تبلیغات نامزدهای مجلس شورای اسلامی ساعت هشت صبح 29بهمن آغاز شد و پس از یک هفته دیروز( پنجشنبه) ششم اسفند ماه همزمان با سراسر کشور پایان یافت.
همچنین تبلیغات دو نامزد مجلس خبرگان رهبری ساعت هشت صبح 22 بهمن آغاز شد و به مدت 14روز ادامه داشت.
برای جمع آوری رای مردم استان 606 شعبه اخذ رای در نظر گرفته شد، از این تعداد 331 شعبه سیار و 275 شعبه ثابت است.
همچنین از مجموع شعبه های اخذ رای پیش بینی شده، 353 شعبه روستایی و 253 شعبه شهری است.
خراسان جنوبی با حدود 800 هزار نفر جمعیت چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی و یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.
تاکنون تعداد افراد واجد شرایط حق رای رسما توسط مسئولان استان اعلام نشد، اما طبق تخمین ها حدود 510 هزار تا 530 هزار نفر واجد شرایط حق رای هستند.
ستاد انتخابات وزارت کشور اواخر بهمن ماه گذشته تعداد افراد واجد شرایط حق رای در خراسان جنوبی را 598 هزار و 205 نفر اعلام کرد.
با توجه به خشکسالی 18ساله و مهاجرت جمعیت از تعدادی روستاها و مناطق مرزی و نیز مهاجرت مردم به سایر شهرها و استانها به نظر می رسد تعداد افراد واجد شرایط حق رای کمتر از این رقم باشد.
همچنین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از آمادگی 100درصد نیروی انتظامی برای تامین و برقراری امنیت انتخابات خبر داد.
سرهنگ مجید شجاع، به تشکیل قرارگاه امام علی (ع) از دو ماه قبل در استان اشاره کرد و گفت: این قرارگاه موضوع تامین انتخابات دو مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی را بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه بیش از دو هزار نیرو به صورت مستقیم در زمینه حفاظت از صندوقها و شعبه های اخذ رای همکاری دارند، افزود: همچنین حدود شش هزار نیرو پشتیبانی کننده مسئول تامین امنیت انتخابات در استان هستند.
وی تاکید کرد: مردم بیشترین همکاری را در زمینه نظم انتخابات بر عهده دارند، تا بتوانیم انتخاباتی با شکوه و با حضور حداکثری مردم برگزار شود.
با پایان رای گیری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بلافاصله فرایند شمارش آرا در 606شعبه اخذ رای در استان آغاز می شود.
2047/7557

نظر شما