شناسهٔ خبر: 11257659 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر؛

رقابت ۱۶۷ نفر برای ۷کرسی مجلس در استان مرکزی/به ازای هرکرسی۲۳ نفر

اراک- روند انتخابات مجلس دهم در استان مرکزی با ثبت نام اولیه ۳۴۴نفر کلیدخورد که با توجه به فرصت چهار روزه تا انتخابات در حال حاضر ۱۶۷ نفر برای هفت کرسی انتخابات مجلس استان مشغول رقابت هستند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- ثمین مامقانی نژاد: در ثبت نام اولیه داوطلبان مجلس در استان مرکزی ۳۴۴ نفر نامزد شدند که بیشترین تعداد داوطلبان مربوط به حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب که تنها حوزه انتخابیه صاحب دو کرسی نمایندگی مجلس در استان مرکزی است، بودند.

در فرایندهای بررسی صلاحیت ها از سوی هیات های اجرایی و هیات نظارت و با انصراف ۲۶ نفر از کاندیداها تا روز یکم اسفندماه و هفت روز مانده به برگزاری انتخابات شمار نامزدهای مجلس در شش حوزه انتخابیه استان مرکزی به ۱۷۵ نفر رسید که حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب با ۵۳ نفر کاندیدای نمایندگی مجلس، باز هم بیشترین تعداد داوطلبین را در استان داشت.

حوزه های انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان نیز با ۳۴ نفر داوطلب نمایندگی، حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه با ۲۶ نفر، حوزه انتخابیه شازند با ۲۴ نفر، حوزه انتخابیه محلات و دلیجان با ۲۰ نفر و حوزه انتخابیه خمین نیز با ۱۸ نفر داوطلب به ترتیب، بیشترین تا کمترین داوطلبان را به خود اختصاص داده بودند.

بیشترین داوطلب و انصرافی در حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب

طی دو روز گذشته و طبق اعلام رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی تا روز سوم اسفندماه، تعداد انصرافی ها نمایندگی مجلس در استان با انصراف ۱۱ کاندیدای دیگر به ۳۷ نفر افزایش یافت و با این انصراف ها تعداد کل داوطلبان نمایندگی مجلس در حوزه های انتخابیه استان به ۱۶۷ نفر کاهش یافت.

حوزه انتخابیه اراک کمیجان و خنداب با دارا بودن دو کرسی در مجلس و بیشترین تعداد داوطلبان نمایندگی مجلس در میان حوزه های انتخابیه استان، بیشتری تعداد کاندیداهای انصرافی را نیز به خود اختصاص داده است و تاکنون ۱۸ نفر در این حوزه انتخابیه از داوطلبی انصراف داده اند.

پس از حوزه انتخابیه اراک کمیجان و خنداب، حوزه انتخابیه «تفرش، آشتیان و فراهان» و حوزه انتخابیه شازند هم کدام با پنج داوطلب انصرافی، حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه با چهار داوطلب انصرافی، حوزه انتخابیه خمین با سه داوطلب انصرافی و حوزه انتخابیه محلات و دلیجان با دو داوطلب انصرافی به ترتیب بیشترین تا کمترین داوطلبان انصرافی را به خود اختصاص داده اند.

در حال حاضر ۴۶نفر در حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب، ۳۴نفر در حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان، ۲۶نفر در حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه، ۲۲ نفر در حوزه انتخابیه شازند، ۲۰ نفر در حوزه انتخابیه محلات و دلیجان و  ۱۹نفر در حوزه انتخابیه خمین، مشغول رقابت برای کسب هفت کرسی نمایندگی مجلس دهم در استان مرکزی هستند.

گفتنی است از میان ۱۶۷ کاندیدای فعلی که در گردونه رقابت نمایندگی مجلس حضور دارند با انصراف یک زن، تعداد دواطلبین زن در مجموع حوزه های انتخابیه استان به ده نفر کاهش یافت.

کاندیداهای مورد حمایت اصولگرایان و اصلاح طلبان در استان مرکزی

طبق آخرین لیستی که از سوی شورای همگرایی نیروهای ارزشی و اصولگرایان استان مرکزی ارائه شد، اسامی هفت نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی برای شش حوزه انتخابیه استان مرکزی که مورد حمایت شورای همگرایی نیروهای ارزشی و اصولگرای استان هستند، از سوی این شورا اعلام شد.

طبق این اعلام، آقایان علی اکبر کریمی و محمد حسن آصفری در حوزه اراک، کمیجان و خنداب، مجتبی ابراهیمی در حوزه انتخابیه خمین، خانم شهلا میرگلوبیات در حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه، ولی الله بیاتی در حوزه انتخابیه فراهان، تفرش و آشتیان، قاسم عزیزی در حوزه انتخابیه شازند و علیرضا سلیمی در حوزه انتخابیه محلات و دلیجان، کاندیداهای منتخب شورای همگرایی نیروهای ارزشی و اصولگرای استان مرکزی هستند.

همچنین شورای سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان استان مرکزی نیز طی آخرین لیستی که از نامزدهای مورد حمایت خود در حوزه‌های انتخابیه استان مرکزی ارائه داده، سید مهدی مقدسی و داوود نعیمی در حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب، نبی مطلبی در حوزه انتخابیه خمین، علی ابراهیمی در حوزه انتخابیه شازند و عباس صلاحی در حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان را تاکنون به عنوان نامزدهای مورد حمایت خود معرفی کرده است.

۱۶۷ نفر برای هفت کرسی، به ازای هر کرسی ۲۳ نفر

با توجه به تعداد کاندیداهای فعلی مجلس در استان مرکزی که ۱۶۷ نفر هستند و همچنین رقابت این تعداد برای تصاحب هفت کرسی، در حقیقت برای هر کرسی مجلس به طور میانگین در استان ۲۳ نفر در حال رقابت هستند.

در دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان مرکزی یک میلیون و ۴۷ هزار و ۶۷۰ نفر واجد شرایط رأی دادن هستند.

۹۸۲ شعبه اخذ رأی برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان مرکزی در نظر گرفته شده که از این تعداد ۶۵۷ شعبه اخذ رأی به صورت ثابت و ۳۲۵ صندوق اخد رأی نیز سیار هستند.

حضور ۵ نامزد برای دو کرسی استان مرکزی در مجلس خبرگان

از آغاز مراحل ثبت نام کاندیداهای مجلس خبرگان در استان مرکزی ۱۷ نفر برای حضور در مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کردند که سه نفر از این افراد در روزهای بعد انصراف دادند و در نهایت پنج نفر شامل آقایان احمد دانش‌زاده مومن، کاظم سپاسی آشتیانی، احمد محسنی گرکانی، محسن محمدی عراقی (اراکی) و سید جواد موسوی نامزدهای قطعی رقابت های انتخاباتی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری استان مرکزی شدند.

گفتنی است دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، هفتم اسفندماه سال جاری به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.

نظر شما