شناسهٔ خبر: 67675780 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تله بهداشتی برای پشه آئدس در ترمینال شرق تهران

تهران بزرگ - ایرنا - وجود و حضورش در ۶ استان کشور ثابت شده و عامل اصلی تب دنگی است؛ پشه آئدس با شیب ملایمی در خبرهای روزانه جای خود را باز می‌کند اما غافل از اینکه تله‌ای برای حضور این پشه در ترمینال شرق تهران پهن شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پشه آئدس عامل اصلی دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌ای به نام آئدس منتقل می‌شود و چند سالی است که این پشه در شهرهای مختلف کشور وجود داشته و اکنون نیز در ۶ استان کشور وجود آن ثابت شده اما آلودگی ناشی از این پشه در هیچ یک از استان‌ها گزارش نشده است.

پشه آئدس از جنس‌های مهم حشرات است که می‌تواند بیماری‌هایی نظیر تب دنگ و زیکا را منتقل کند، گیاه لاکی بامبو یکی از زیستگاه‌های مورد علاقه پشه آئدس است و به گفته کارشناسان امر، ۲ گونه مهم این پشه، آئدس اجیپتی و آئدس آلبوپیکتوس است که در مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل گسترش یافته‌اند.

تحقیقات نشان می‌دهد که پشه آئدس از انسان و همچنین مهره‌داران خون‌خواری می‌کند و زمان خونخواری در اوایل صبح و غروب است و همچنین این گونه‌ها اغلب در ظروف محتوی آب تخم‌ریزی دارند.

مهمترین راه انتقال پشه‌های آئدس تجارت لاستیک، حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی کالاها، تجارت گیاه لاکی بامبو و راه‌های کنترل این پشه هم بهسازی محیط با از بین بردن و جمع‌آوری ظروف، لاستیک‌های رها شده در محیط، مدیریت پسماندها، پُر کردن چالهأ‌ها و در نهایت از بین بردن هرگونه زیستگاه این پشه‌ها، استفاده از لباس روشن و بلند، استفاده از دورکننده حشرات، استفاده از پشه‌بند، نصب توری روی درب و پنجره‌ها است.

مدیر پایانه مسافربری شرق تهران در این خصوص گفته است: محوطه پایانه مسافربری شرق تهران به دلیل محل انتقال مسافران از شمال کشور به پایتخت تله‌گذاری شد چراکه ممکن است پشه آئدس از طریق وسایل نقیله همراه با ورود و خروج مسافران از شمال کشور به پایتخت و یا از طریق جابجایی بار به شهر تهران انتقال داده شود.

علی اقیان افزود: این کار با توجه به آلوده بودن منطقه شمالی کشور به این پشه انجام شد و چند روز پس از تله‌گذاری کارشناسان بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌های شرق تهران با همکاری کارکنان پایانه مسافربری شرق تهران برای بررسی محیط‌های جاگذاری شده در محوطه ترمینال، همه تله‌های پشه آئدس جاگذاری شده را برای حضور یا عدم حضور این پشه در منطقه بررسی خواهند کرد.

آچمز پشه آئدس در ترمینال شرق تهران

چه اقداماتی برای پیشگیری از تب دنگی نیاز است

به واسطه انجام چنین اقداماتی، باید گفت که احتمال انتقال این پشه به تهران از مرزهای شرقی که مسیر منتهی به جاده‌های شمالی کشور است، کاهش می‌یابد اما متخصصان امر راه‌های پیشگیری از تب دنگی را به شرح زیر معرفی می‌کنند؛

تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب مانند گلدان‌های شیشه‌ای، ظروف زیرگلدان، ظروف آب پرندگان و حیوانات و موارد مشابه (هر ۲ روز یکبار)، تعبیه درب روی ظروف محتوی آب مانند تانکر و بشکه، جلوگیری از تجمع آب در زیرکولر، جلوگیری از تجمع آب راکد در زباله‌ها و ضایعات جامد مانند ظروف رهاشده، ضایعات اتومبیل، لنج و قایق و لاستیک، از طریق پوشاندن یا جمع‌آوری آنها برخی از اقدامات تاثیرگذار در راستای پیشگیری از تب دنگی است.

وارونه کردن اجسام در معرض باران مانند ظروف و قایق‌های بلااستفاده، پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب، در زمان مسافرت به مناطق همه‌گیری بیماری از قلم دافع حشرات بر روی مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمی‌شود، استفاده شود.

استفاده از پشه‌بند در صورتی که در طی روز در فضای باز استراحت می‌کنید، نصب توری روی درب و پنجره‌ها و اطمینان از سالم بودن آنها، در مناطق همه‌گیری بیماری از باز کردن پنجره‌های بدون توری اتاق هتل خودداری شود و پرهیز از بیرون رفتن در ساعات پُرگزش روز مانند، قبل از طلوع آفتاب و هنگام غروب نیز به عنوان دیگر موارد موردتوجه برای پیشگیری از ابتلای به این بیماری به شمار می‌رود.

همچنین براساس تحقیقات انجام شده، افرادی که پیشتر یک بار به تب دانگ مبتلا شده‌اند، افراد دارای نقص سیستم ایمنی، بانوان باردار، کودکان زیر یکسال بیشتر در معرض نیش این پشه آسیب پذیرترند.

تب، سردرد شدید، درد مفاصل، استخوان‌ها و عضلات، درد پشت چشم و بی‌اشتهایی و استفراغ از علائم تب دنگ است که بیمار باید استراحت کافی، مصرف مایعات فراوان استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک را در دستور کار قرار دهد.

آچمز پشه آئدس در ترمینال شرق تهران

اکنون ۴۰ شهر ایران درگیر پشه آئدس هستند

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بهسازی محیط، آموزشی مردمی و آگاهی بخشی عمومی را مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌های منتقله از پشه آئدس می‌داند زیرا این پشه چهار بیماری تب‌دانگ، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا را ایجاد می‌کند که در حال حاضر هیچ کدام از این بیماری‌ها واکسن و درمان قطعی ندارند.

اکنون ۴۰ شهر ایران درگیر پشه آئدس هستند و مبارزه با پشه آئدس حداقل در ۸۷ نقطه کشور در حال انجام است. تغییرات اقلیم و گرم‌تر شدن هوا در تخم‌گذاری و توسعه پشه آئدس و بیماری‌های منتقله از آن در دنیا موثر بوده است. در ۵۰ سال گذشته ۱۰ کشور دنیا به آئدس آلوده شدند ولی اکنون تعداد این کشورها به ۱۲۰ کشور رسیده است.

نظر شما