شناسهٔ خبر: 1124361 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سرپرست دانشگاه آزاد مشهد خبر داد:

افزایش بودجه فرهنگی دانشگاه آزاد مشهد از 4 به 10 درصد/افزایش 9 رشته دکترا/ دیدار رئیس جمهور با نخبگان مشهد

سرپرست دانشگاه آزاد مشهد گفت: بودجه فرهنگی دانشگاه در سال جاری 10 درصد بودجه دانشگاه است، این در حالی است که تا سال گذشته این بودجه حدود چهار درصد بودجه دانشگاه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، شیخ الاسلام ظهر امروز در نشست خبری که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، بیان کرد: حدود 33 سال است که از تاسیس دانشگاه آزاد مشهد می‌گذرد و در حال حاضر حدود 28 هزار دانشجو، 800 عضو هیات علمی و 1200 کارمند در سطح دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.


وی با اشاره به این‌که دانشگاه آزاد مشهد بزرگ‌ترین قطب آموزش عالی در شرق کشور است، تصریح کرد: طی این 33 سال زحمات بسیاری برای دانشگاه کشیده شده است و شعاری که سال جاری برای دانشگاه برگزیده‌ایم توسعه کیفی دانشگاه می‌باشد؛ البته توسعه کیفی به معنا فدا کردن کمیت نیست.

سرپرست دانشگاه آزاد مشهد با بیان این‌که سیاست نخست دانشگاه احداث مجتمع تجمیع شده شماره 2 دانشگاه آزاد می‌باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که دانشکده‌های دانشگاه آزاد در سطح مشهد پراکنده هستند و از این بابت هزینه‌های بسیاری به دانشگاه تحمیل می‌شود بنابراین بر آن هستیم که مجتمع جدیدی را احداث کنیم.

شیخ الاسلام افزود: در ترم جدید کلاس‌های درس علوم پایه و تربیت بدنی به مجتمع تجمیع شده الهیه منتقل خواهند شد و مابقی امکانات از جمله آزمایشگاه‌ها در مکان سابق خواهند ماند و در طول زمان آنان را نیز منتقل خواهیم کرد.

افزایش 9 رشته دکترا در دانشگاه آزاد مشهد

شیخ الاسلام با اشاره به این‌که سیاست دومی که مد نظر است رفتن به سمت افزایش دانشجویان تکمیلی در دانشگاه است، بیان کرد: به همین دلیل از مهر ماه سال جاری 8 رشته حقوق کیفری و جزا، تربیت بدنی، جغرافیای برنامه ریزی شهری و جغرافیای برنامه روستایی، مهندسی برق، شیمی کاربردی، معماری و شهرسازی و مهندسی مکانیک به مقطع دکترا در دانشگاه آزاد مشهد افزوده خواهد شد و علاوه بر این درخواست افزایش 38 رشته دکترا و 50 رشته در مقطع کارشناسی ارشد را به مرکز داده‌ایم که حداکثر تا سال آینده به دانشگاه آزاد افزوده خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که در زمینه تحصیلات تکمیلی بسیار قوی وارد عمل شده‌ایم، گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد مشهد بسیار قوی هستند به طوری که در این زمینه می‌توانیم به دیگر استان‌های کشور خوراک دهیم.

سرپرست دانشگاه آزاد مشهد با بیان این‌که از ترم جدید در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته‌های زبان، برنامه ریزی شهری و مکانیک خودرو به دانشگاه اضافه می‌شود، تصریح کرد: یکی دیگر از سیاست‌هایی که در این دوره دنبال خواهد شد توجه به تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه است، به گونه‌ای که از ترم جاری تشکل انجمن اسلامی دانشجویان تشکیل و به فعالیت خواهد پرداخت . همچنین مجمع اسلامی دانشجویان، جامعه اسلامی بسیج دانشجویان و کانون‌های ایثار و پویا نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

شیخ الاسلام در ادامه از تاسیس رشته دکترای پژوهش محور در دانشگاه آزاد خبر داد و خاطرنشان کرد: در این رشته کلاس درس برگزار نخواهد شد، بلکه بر پژوهش تاکید خواهد شد.

افزایش بودجه فرهنگی دانشگاه از 4 به 10 درصد

وی در ادامه ضمن اشاره به این‌که بودجه فرهنگی دانشگاه در سال جاری 10درصد بودجه دانشگاه است، این در حالی است که تا سال گذشته این بودجه حدود چهار درصد بودجه دانشگاه بود، خاطرنشان کرد: طبق بخشنامه‌ای که از تهران صادر شده است، دانشگاه موظف است 12 درصد از درآمد خود را به طرح‌های پژوهشی اختصاص دهد، حتی میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد بر این اعتقاد است که این رقم به 30 تا 40 درصد افزایش یابد.

وی با بیان این‌که درصدد هستیم تامل بهتری با شرکت‌های دانش بنیان برقرار کنیم، بیان کرد: در این مسیر جلساتی را با پارک علم و فناوری و شهرداری برگزار کرده‌ایم همچنین درصددیم پایان‌نامه‌ها به سمت کاربردی شدن هدایت شوند و بتوانیم تعاملی سازنده با بخش صنعت برقرار کنیم و به آنان بقبولانیم که دانشگاه از توانیی لازم برخوردار است.

سرپرست دانشگاه آزاد مشهد تاکید کرد: امروز دانشگاه‌های دنیا از سمت پژوهش محوری به سمت تولید ثروت حرکت کرده‌اند، به همین دلیل ما نیز درصدد هستیم تعداد مقالات آی اس آی خود را افزایش دهیم. البته افزایش این مقالات برای دانشگاه افتخار نیست، زیرا این مقالات تنها مشکلات خارج از کشور را بطرف می‌کند نه ایران را.

همه را از دم تیغ نخواهیم گذراند/ نیامده‌ام مدیران را تغییر دهم

شیخ الاسلام تاکید کرد: دانشگاه با سایر نهادهای اجرایی فرق دارد، دانشگاه یک باشگاه سیاسی نیست بلکه یک باشگاه علمی است بنابراین مدیران قوی همچنان حضور خواهند داشت زیرا تغییرات اساسی به دانشگاه ضربه خواهد زد.

وی ضمن یادآوری این‌که یکی از ضعف‌های دوران دانشجو نیز همین بود تغییرات یک شبه و اساسی رخ می‌داد گفت: در دانشگاه همه را از دم تیغ نخواهم گذراند بنابراین به مدیران اجازه رشد خواهم داد و تغییر در مرحله انتهایی خواهد بود. ما نیامده‌ایم مدیران را تغییر دهیم.

سرپرست دانشگاه آزاد مشهد با تاکید بر این‌که دانشگاه متینگ سیاسی نیست که با تغییر دولت‌ها تغییر کند تصریح کرد: در دانشگاه آزاد مشهد تغییرات گسترده را شاهد نخواهیم بود و چنانچه تغییری ایجاد شود از پایین خواهد بود.

دیدار رئیس جمهور با نخبگان مشهد

شیخ الاسلام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به این‌که یکشنبه هفته آینده رئیس جهمور به مشهد خواهد آمد و دیداری با نخبگان خواهند داشت. حدود 250 نفر از دانشگاه آزاد مشهد در این حضور شرکت خواهند کرد و مشکلاتی را که با آن مواجه هستیم به ایشان انتقال خواهیم داد.

وی در ادامه بیان کرد: دانشگاه آزاد ثروت بسیاری دارد، اما متاسفانه حدود 90 تا 95 درصد از این ثروت صرف حقوق اعضای هیات علمی و کارمندان می‌شود که همین مسئله مهمترین چالش دانشگاه آزاد است.

سرپرست دانشگاه آزاد مشهدتصریح کرد: در این مسیر سعی خواهیم کرد سیستم را کوچک و فضاهای آموزشی سطح شهر را احیا و بحث 12 درصد بودجه پژوهشی دانشگاه را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

شیخ الاسلام نخبه پروری را از دیگر سیاست‌های دانشگاه آزاد دانست و بیان داشت: در همین راستا معاونت پژوهشی دانشگاه تمام تلاش خود را به کار گرفته تا در دانشکده‌های مختلف با نخبگان دیدار داشته باشد.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که قرآن یک ثروت ملی است، گفت: دانشگاه آزاد واحد مشهد یکی از پرکارترین واحدها در زمینه توجه به قرآن است، به طوری که سالانه دو تا سه همایش بزرگ ملی و بین المللی در زمینه قرآن برگزار می‌کنیم همچنین در پی این هستیم که قرآن را وارد متن جامعه کنیم.

سرپرست دانشگاه آزاد مشهد وظیفه دانشگاهیان را در خصوص ترویج مبانی قرآنی سنگین‌تر دانست و گفت: در پی این هستیم رشته قرآن و حدیث در این دانشگاه بگنجانیم.

شیخ الاسلام در پایان گفت: سیاست دانشگاه توسعه رشته‌های کاردانی نیست و مانند سایر مجموعه‌ها که به صورت قارچ‌گونه رشد کرده‌اند، عمل نخواهیم کرد.

نظر شما