شناسهٔ خبر: 1123312 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

عفو بین‌الملل: داعش در عراق پاکسازی قومی به راه انداخته است

عفو بین الملل می‌گوید شبه‌نظامیان تکفیری داعش به «پاکسازی قومی نظام‌مند» در شمال عراق پرداخته اند.

صاحب‌خبر -

عفو بین الملل می‌گوید شبه‌نظامیان تکفیری داعش به «پاکسازی قومی نظام‌مند» در شمال عراق پرداخته اند.

این سازمان حقوق بشر که مقر اصلی آن در لندن است روز سه شنبه (۲ سپتامبر، ۱۱ شهریور) تروریست‌های تکفیری عراق را به جنایات جنگی از جمله آدم ربایی و کشتار جمعی متهم کرد.

دوناتلا رووِرا (Donatella Rovera) مشاور ارشد واکنش به بحران در سازمان عفو بین‌الملل که در حال حاضر در شمال عراق است گفت کشتار و آدم ربایی از سوی گروه تروریستی داعش حاوی «شواهد و مدارک جدید و دلخراشی است مبنی بر این که موجی از پاکسازی قومی علیه اقلیت‌ها سراسر شمال عراق را فرا گرفته است.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که فلاویا پنسیری (Flavia Pansieri) معاون کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده است شبه نظامیان داعش «در سطحی غیرقابل تصور اقدامات غیرانسانی» در عراق مرتکب شده‌اند.

تروریست‎‌های گروه داعش بخشی وسیع از شمال شرق سوریه و برخی از مناطق عراق را تصرف کرده و در پیش‌روی و حملات خود به جنایات هولناک از جمله اعدام جمعی غیرنظامیان و نیروهای امنیتی عراق پرداخته‌اند.

داعش هم‌زمان با پیشروی در عراق همه جوامع عراقی اعم از شیعه، سنی، کرد، مسیحی، کردهای ایزدی و دیگر گروه‌ها را تهدید کرده‌ است.

نظامیان عراق با پشتیبانی نیروهای اقلیم کردستان و دیگر داوطلبان عراقی در عملیات و حملات چند روز گذشته علیه داعش موفق بوده اند.

نیروهای عراق روز یک‌شنبه توانستند با ورود به آمرلی به یازده هفته محاصره‌ی تحمیلی داعش بر این شهرستان پایان دهند.

ن م/ح ش ن

نظر شما