شناسهٔ خبر: 1100838 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

دستگیری مامور استخدام تکفیری ها در شهر نیس در فرانسه

وزارت کشور فرانسه اعلام کرد فردی مظنون به جذب نیروهای اروپایی برای شبه نظامیان تکفیری در حال جنگ با دولت سوریه را دستگیر کرده است.

صاحب‌خبر -

وزارت کشور فرانسه اعلام کرد فردی مظنون به جذب نیروهای اروپایی برای شبه نظامیان تکفیری در حال جنگ با دولت سوریه را دستگیر کرده است.

برنارد کازانو، وزیر کشور فرانسه روز یکشنبه (۹ شهریور) در بیانیه‌ای اعلام کرد این مرد ۲۲ ساله روز شنبه بعد از دستگیر شدن در فرودگاه نیس به بازداشتگاه منتقل شد.

این مرد متهم به پرداخت مبلغی به یک دختر ۱۶ ساله شد تا به ترکیه پرواز کرده و از این طریق وارد سوریه شود.

این دختر در پاسخ به سوال علت سفرش به ترکیه به حضور مادربزرگ خود در استانبول اشاره کرد اما این پاسخ برای مسئولین خطوط هوایی ترکیه که با پلیس مرزی فرانسه تماس برقرار کرده بودند، قانع کننده نبود.

پدر این دختر در پاسخ به تماس سرویس‌های امنیتی فرانسه اعلام کرد خانواده‌اش هیچ خویشاوندی در ترکیه ندارد و اینکه وی هیچ ایده‌ای درباره برنامه‌های دخترش نداشته است.

یک منبع ناشناس گفت پدر این دختر «با خروج وی از کشور مخالفت کرده» در حالی که منبع دیگری اعلام کرد که خانواده این دختر که در شهر جنوب شرقی نیس زندگی می‌کنند از برنامه‌های وی «کاملا شگفت زده شده بودند.»

کازانو دستگیری «فرد متهم به جذب نیرو که قرار است در خصوص نقش وی حکم صادر شده و در برابر قضات توضیح داده شود» را مورد تمجید قرار داد.

دمشق پیشتر در همین روز دولت فرانسه را به دلیل نقش آن در بحران سوریه مورد انتقاد قرار داد.

رهبران کشورهای غربی نسبت به حملات احتمالی تروریست‌های تکفیری داعش ابراز نگرانی کرده‌اند. بسیاری از این تروریست‌ها از همین کشورها به سوریه رفته‌اند.

سوریه که هم اینک کنترل برخی از نواحی شرقی آن در دست تروریست‌های تکفیری داعش می‌باشد از مارس سال ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی‌های خونین است.

بنا به گزارش‌ها، غرب و متحدان منطقه‌ای‌اش از جمله قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه نظامیان فعال در سوریه حمایت به عمل می‌آورند.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد بیش از ۱۹۱ هزار نفر از مردم سوریه در طول بیش از سه سال درگیری در این کشور جنگ زده کشته شده‌اند. این دفتر احتمال داد آمار اعلام شده «کمتر از شمار واقعی کشته شدگان» باشد.

م ع/م ا م

نظر شما