شناسهٔ خبر: 1128924 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

تسلط مجدد ارتش عراق بر یک بزرگراه مهم در شمال بغداد

بر پایه گزارش‌های جدید، نیروهای ارتش عراق توانسته‌اند کنترل بخشی از یک بزرگراه مهم که شهر بغداد، پایتخت عراق را به شمال این کشور متصل می‌کند باز پس گیرند.

صاحب‌خبر -

بر پایه گزارش‌های جدید، نیروهای ارتش عراق توانسته‌اند کنترل بخشی از یک بزرگراه مهم که شهر بغداد، پایتخت عراق را به شمال این کشور متصل می‌کند  باز پس گیرند.

ارتش عراق روز سه‌شنبه (۱۱ شهریور) اعلام کرد نیروهایش با پشتیبانی هزاران تن از نیروهای محلی و داوطلب کنترل بخشی از یک بزرگراه را در شمال بغداد به دست گرفته‌اند.

تروریست‌های تکفیری گروه موسوم به داعش طی سه ماه گذشته این بزرگراه راهبردی را مسدود کرده بودند.

در این بین، به گفته منابع امنیتی، این منطقه به دلیل بمب‌هایی که تروریست‌ها کار گذاشته‌اند همچنان مکانی خطرناک محسوب می‌شود.

فرماندهان ارشد نیروهای داوطلب می‌گویند پاکسازی جاده از مین‌ها و تله‌های انفجاری تروریست‌ها چندین روز به طول می‌انجامد.

این تحولات در حالی رخ داده‌اند که نیروهای عراقی پس از بیرون راندن تروریست‌های داعش از شهر شیعه‌نشین آمرلی و شکستن محاصره چند ماهه‌ی این شهر به سوی شمال این کشور در حرکت هستند.

سربازان ارتش و داوطلبان عراقی روز دوشنبه نیز کنترل شهرهای سلیمان بک و یانکاجا واقع در شمال آمرلی را پس گرفتند؛ این شهرها از پایگاه‌های مهم شبه‌نظامیان به شمار می‌رفتند.

فلاویا پنسیری معاون کمیسر حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد شبه‌نظامیان داعش طی چند ماه گذشته در سراسر عراق «در سطحی غیرقابل تصور دست به اقدامات غیرانسانی زده‌اند.»

سازمان حقوق بشری «عفو بین‌الملل» مستقر در لندن نیز به شدت تروریست‌های داعش را به دلیل «ارتکاب جنایات جنگی، از جمله کشتار جمعیِ بدون محاکمه مردم، گردن زدن، مصلوب کردن و ربودن آنها» محکوم کرده است.

تروریست‌های داعش هم زمان با پیشروی در عراق همه مردم این کشور از جمله شیعه، سنی، کرد، مسیحی، کردهای ایزدی و دیگر جوامع عراق را تهدید کرده‌اند. آنها در مناطقی که تصرف کرده‌اند دست به جنایات شنیعی زده‌اند و بسیاری از غیرنظامیان و نیروهای ارتش عراق را قتل عام کرده‌اند.

مقامات ارشد عراق عربستان سعودی، قطر و شماری دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس را عامل گسترش تروریسم در کشورشان می‌دانند.

پ ک ف/س س

نظر شما