شناسهٔ خبر: 11175522 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عناوین مجاز و غیر مجاز تبلیغات انتخاباتی

اراک- ایرنا- با خوردن زنگ تبلیغات انتخاباتی، جنب و جوش در ستاد نامزدها و هواداران آنها، فعالان سیاسی، اجتماعی و مردم بالا گرفته اما آنچه اهمیت دارد، تبدیل این مهلت به عرضه برنامه ها، رعایت اخلاق، انصاف و همدلی درجامعه و رعایت قانون به عنوان منشور پذیرفته شده و لازم الاجراست.

صاحب‌خبر -

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا ملاک ها و باید نباید های تبلیغات نامزدها را نشریح کرد.
سید باقر تقوی گفت: هرگونه دیوار نویسی و استفاده از پوستر، از سوی کاندیداهای انتخاباتی بر اساس ماده 57 قانون انتخابات، خلاف محسوب می شود.
وی افزود: راه اندازی کاروان های تبلیغاتی و به کارگیری بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی، استفاده از عکس خارج از قالب تراکت، جزوه، زندگینامه، بروشور بیشتر از ابعاد 15 در 20 سانتیمتر، نصب و الصاق هر گونه اعلامیه و عکس و پارچه تبلیغاتی به طور کلی به جز محل ستادهای تبلیغاتی و اعلام نظر شخصیت ها در تائید نامزد مذکور با ذکر عنوان و مسئولیت از مهمترین عناوین غیر مجاز در تبلیغات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی است.
وی ادامه داد: همچنین دایر کردن بیش از یک ستاد انتخاباتی در مراکز بخش ها، شهرها و شهرستان ها و هر یک از مناطق شهرداری، درج اعلام حمایت مجامع و گروه های هر حوزه انتخابیه در آثار تبلیغاتی مجاز بدون مستند مکتوب، نصب هر گونه آثار تبلیغاتی از سوی اقشار و گروه ها مبنی بر حمایت از نامزدهای انتخاباتی بدون اعلام به هیات اجرایی، انتشار مطالب غیر واقعی مبنی بر انصراف حمایت گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین در مطبوعات، نشریات و خبرگزاری ها و تبلیغ علیه داوطلبان دیگر از ممنوعیت های تبلیغاتی انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی انجام فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه، استفاده از وسایل و امکانات دولتی، تبلیغ اعضاء هیات های اجرایی و نظارت انتخابات له یا علیه داوطلبان، تشکیل ستاد تبلیغات انتخاباتی بدون اعلام نشانی و نام مسئول به فرمانداری، فعالیت تبلیغاتی کارمندان دولت در ساعاعت اداری را از دیگر ممنوعیت های تبلیغات انتخاباتی عنوان کرد.
وی بیان کرد: برگزاری و دعوت داوطلبان انتخاباتی از مردم برای شرکت در گردهمایی یا همایش قبل از زمان قانونی تبلیغات، معدوم نمودن آگهی تبلیغاتی مجاز نامزدهای دیگر، الصاق و نصب اعلامیه، عکس، پوستر، بنر و پارچه های تبلیغاتی و استفاده از هر گونه پلاکارد، پوستر و دیوار نویسی از دیگر ممنوعیت های تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
تقوی همچنین در خصوص عناوین مجاز در تبلیغات انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز گفت: چاپ تراکت ها در ابعاد 15 در 20 سانتیمتر، چاپ و توزیع زندگینامه، بروشور و کارت در اندازه 15 در 20 سانتیمتر، استفاده از عکس در تراکت، زندگینامه، جزوه، بروشور در ابعاد 15 در 20 سانتیمتر سخنرانی در محیط های غیر دولتی، ارسال و توزیع آثار تبلیغاتی مجاز از طریق شرکت پست در پاکت های بسته و بدون وجود آثار تبلیغاتی بر روی پاکت برای تبلیغات مجاز است.
وی ادامه داد: همچنین اعلام نظر شخصیت ها در تائید نامزدها بدون ذکر نام و مسئولیت، انتشار مراتب حمایت مجامع و گروه های هر حوزه انتخابیه در آثار تبلیغاتی مجاز توسط نامزد نمایندگی به شرط وجود مستندهای مکتوب، تشکیل تنها یک ستاد انتخاباتی در مرکز بخش، شهرستان و هر یک از مناطق شهرداری در شهرهای بزرگ، نصب هر گونه تابلو که نشان دهنده ستاد تبلیغاتی نامزدها باشد، استفاده از آثار تبلیغاتی مجاز به صورت مشترک و برگزاری اجتماعات با اخذ مجوز از دیگر فعالیت های مجاز نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی است.
رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی اضافه کرد: نصب آثار تبلیغاتی مجاز صرفا باید در مکان هایی که از سوی شهرداری یا دهیاری مشخص شده، نصب پلاکارد از سوی احزاب در راستای تشویق مردم برای حضور در انتخابات، تعبیه بلند گو در محل ستاد تبلیغاتی نامزدها و محل سخنرانی و تفکیک ستادها به برادران و خواهران از دیگر عناوین مجاز در تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
فهرست نهایی اسامی 175 نامزد انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در شش حوزه انتخابیه اصلی استان مرکزی توسط فرمانداری ها آگهی عمومی شده و از مجموع این نامزدها 164 نفر مرد و 11 نفر زن هستند.
53 نامزد در حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب، 20 نامزد در حوزه انتخابیه محلات و دلیجان، 18 نامزد در حوزه انتخابیه خمین، 34 نفر ئر حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان،24 نفر در حوزه انتخابیه شازند و 26 نفر در حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه در انتخابات مجلس دهم با هم رقابت دارند.
از مجموع 344 نامزد ثبت نام شده در استان مرکزی برای رقابت های انتخاباتی مجلس دهم 175 نفر تایید نهایی و 24 نفر داوطلبان انصرافی هستند و بقیه رد صلاحیت شده اند.
در مجموع هشت نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی دراستان مرکزی تقاضای تغییر حوزه انتخابیه را داشتند که شورای نگهبان با شش تقاضا مخالفت کرده و دو نامزدی که انتقال موفق داشته اند از حوزه انتخابیه محلات و دلیجان به حوزه شازند و از حوزه انتخابیه تهران به حوزه محلات و دلیجان بوده است.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت هفت کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارد.
دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفند ماه در سراسر کشور برگزار می شود.
نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مطابق قانون از 29 بهمن ماه به مدت یک هفته زمان دارند دیدگاه ها و برنامه های خود را در معرض افکار عمومی قرار دهند.
3017/6012/6013/

نظر شما