شناسهٔ خبر: 10721655 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تاکید آیت الله مکارم شیرازی بر ضرورت وحدت علمای جهان اسلام

هدف همایش بین المللی خطر جریانهای تکفیری ، شناخت ریشه های فکری جریانهای تکفیری و اعلام برائت از گروههای تکفیری است.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، آیت الله مکارم شیرازی امروز در همایش بین المللی خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز، در مدرسه عالی امام کاظم (ع) قم ، گفت : سعی می کنیم  در  این همایش ریشه های فکری جریان های تکفیری را بیشتر بشناسیم و با صدای واحد از گروههای تکفیری برائت جوییم  و  اعلام کنیم کسانی که اسلام را دین خشونت و کشتار معرفی  می کنند از ما نیستند و باعث گسترش اسلام ستیزی در جهان می شوند.
در این همایش که آیت الله سبحانی ، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب ، ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی ، جمعی از علمای برجسته شیعه و سنی و برخی از سفرای کشورهای مختلف حضور داشتند آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه خداوند متعال پیوند همه انسانها را با رحمت و وحدت قرار داده است افزود : اسلامی که پیامبر اعظم (ص) بیان کرده است با آنچه که تکفیری ها از اسلام می گویند در تعارض است.
وی گفت : خسارتی که این شجره شوم تکفیر برای اسلام به بار آورده بیش از حد تصور است ، آنها به کشتار مسلمانان به بدترین وضع اقدام می کنند و به هنگام این جنایات شعار اسلامی الله اکبر سر می دهند.
آیت الله مکارم شیرازی افزود : گروه ها و جریان های تکفیری با تخریب مساجد اسلامی و آثار باستانی، قبور بزرگان اسلام و تخریب زیربناهای اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی در راستای اهداف دشمنان اسلام همچون اسرائیل و آمریکا قدم بر می دارند و خسارت جبران ناپذیری به اسلام وارد کرده اند.
وی با اشاره به آواره کردن میلیون ها مسلمان بی گناه و فروش زنان و دختران غیر مسلمان توسط تکفیری ها افزود : اقدامات شنیع این گروه های منحرف با تعالیم عالیه اسلام در تضاد کامل است.
آیت الله مکارم شیرازی گفت : متاسفانه این جماعت تکفیری در تمام جهان ، احساس نا امنی به وجود آورده اند و معتقد به هیچ اصولی نیستند حتی خوارج هم در زمان خودشان چنین کشتار و جنایاتی را مرتکب نشدند.
وی با اشاره به برخی جنایات تکفیری ها از جمله فروش زنان ، تخریب مساجد و کشتار افزود: وظیفه علمای اسلام این است که دست در دست هم دهیم و ریشه تفکر این جریان های تکفیری را بسوزانیم.
وی گفت : دشمنی اینها فقط با شیعه نیست بلکه با هر مذهبی که با عقاید انحرافی آنها مخالفند دشمن هستند. و به هر کسی که مسلک وهابیت را نپذیرد اعلام جنگ داده اند.
آیت الله مکارم شیرازی افزود : مسئله تکفیر بسیار بدتر از دوران سیاه قرون وسطی است چرا که فتاوای برخی از مفتیان وهابی بسیار وحشتناک تر و مملو از اشتباهات علمی است.
وی با اشاره به اشتباه فاحش تکفیری ها در مسئله توحید از منظر قران کریم و سنت پیامبر اعظم (ص) گفت: آنها هر گونه توسل به اولیا و بزرگان دین را شرک می دانند و حتی از اینکه کفر معانی متعددی دارد هم غافلند. چرا که فهم تکفیری ها از شرک فقط همتای خدا بودن است، این درحالی است که توسل به پیامبران و بزرگان دین عین توحید است و منتهی به ذات پاک پروردگار می شود.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: به همین دلیل علمای اسلام باید با این خرافات تکفیری ها و وهابی ها مبارزه کنند و مسلمانان و مردم جهان را نسبت به تعالیم اسلام آگاه سازند و جلوی خونریزی را بگیرند.
وی چند پیشنهاد ارائه کرد و گفت : نکته اول اینکه ، امروز بلای تکفیر بلای بشریت و مردم جهان اسلام است  و  همگان هم به این مساله اعتراف دارند که راه حل سیاسی و نظامی به تنهایی پاسخگو نیست و باید کار فرهنگی و رسانه ای صورت گیرد تا ریشه های این افکار سوزانده شود.
دومین راه حل پیشنهادی آیت الله مکارم شیرازی این بود که علمای وهابی خصوصا در عربستان سعودی ، با حذف مطالب و افکار تکفیری از متون و کتاب های درسی مانع گسترش این جریانات شوم تکفیری شوند. 
وی در سومین پیشنهاد خود از همه رهبران سیاسی جهان خواست تا کسانی که از گروه های تکفیری حمایت می کنند مورد تحریم و فشار قرار دهند زیرا به زودی گروههای تکفیری ها دامن آنها را هم خواهد گرفت.
چهارمین پیشنهاد هم این بود که از سفرای کشورهای اسلامی خواست ، پیام این همایش و دیگر همایش ها را به گوش مردم کشورهای خود برسانند تا بیش از این شاهد ویرانی و خسارت در کشورهای اسلامی نباشیم.

نظر شما