شناسهٔ خبر: 10029051 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

مركز كنترل نظارت و پايش سازمان محيط‌زيست استان تهران:

بحران آلودگي هوا امروز هم ادامه دارد

صاحب‌خبر -

تعطيلي مدارس و تعطيلات آخر هفته در سالم‌سازي هوا تاثير اندكي داشت

گروه راه و شهرسازي|
مركز كنترل نظارت و پايش سازمان محيط‌زيست استان تهران اعلام كرد: با توجه به شرايط موجود هواي استان تهران، هواي تهران در روز شنبه همچنان ناسالم است. در اين حال، به نظر مي‌رسد، در محافل كارشناسي هنوز بر سر منشأ آلودگي هواي تهران و برخي شهرهاي بزرگ كشور اختلاف‌نظر وجود دارد و كيفيت بنزين همچنان محل سوال و مناقشه طيف‌هاي مختلف كارشناسان است. البته كارشناساني كه معتقد به بهبود كيفيت بنزين در دوران زمامداري دولت يازدهم هستند، از وجود پر تعداد خودروهاي فرسوده در جاده‌ها و خيابان‌ها گلايه دارند و اين دسته از خودروها را عامل و منشأ آلودگي هوا مي‌دانند. محمد رستگاري، معاون كنترل نظارت و پايش سازمان محيط‌زيست استان تهران گفت: شاخص آلودگي هوا عدد 132 را نشان مي‌دهد كه با وجود بهتر شدن نسبي وضعيت باز هم شاهد آلودگي هستيم. اين شرايط هوا براي گروه‌هاي حساس، كودكان، افراد سالخورده و بيماران قلبي و ريوي ناسالم است. معاون كنترل نظارت و پايش سازمان محيط‌زيست استان تهران اظهار كرد: بيشترين ميزان آلودگي هوا را ايستگاه ژئوفيزيك در منطقه 6 تهران نشان مي‌دهد كه شاخص‌هاي آن عدد 185 را به نمايش مي‌گذارد. هواي تهران و كلان‌شهرها در هفته‌يي كه گذشت بسيار ناسالم بود و حتي مدارس تهران 3 روز تعطيل شد. اين تعطيلي مدارس تاثير چشمگيري نداشت و تنها مقدار اندكي از شاخص‌ها كاهش پيدا كرد.

 بنزين و آلودگي هوا
در حالي كه مهدي چمران رييس شوراي اسلامي شهر تهران گفته است كه فرقي بين بنزين دولت فعلي با قبل نيست، سيد جعفر تشكري‌هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران اظهار كرد: با وجود اينكه كيفيت بنزين مصرفي پايتخت و نيز گازوييل مصرفي ناوگان اتوبوسراني تهران، بسيار بهتر از گذشته شده اما امروز، مساله جدي هواي تهران، ذرات معلق زير دو و نيم ميكرون به عنوان آلاينده حاكم و شاخص اصلي آلودگي هواست، ضمن اينكه پس از آن، ذرات معلق زير 10 ميكرون قرار دارند.
وي با تاكيد بر اينكه ذرات معلق، عمدتا محصول سوخت خودروهاي ديزلي و بنزيني هستند، اعلام كرد: اعتقاد داريم بايد به دنبال منشأ توليد آلودگي باشيم كه عموما در تهران، منابع متحرك يعني وسايل نقليه موتوري از جمله خودروهايي كه از استانداردهاي پايين برخوردارند به خصوص خودروهاي كاربراتوري، خودروهاي فرسوده، خودروهاي فاقد معاينه فني كه موتور آنها تنظيم نشده و موتورسيكلت‌ها باشيم كه مبادي اصلي توليد آلودگي در تهران محسوب مي‌شوند. معاون شهردار تهران با اشاره به اينكه
بر اساس قانون، خودروهاي فرسوده و آلاينده در تهران و ديگر كلان‌شهرهاي كشور اجازه تردد ندارند، اظهار كرد: اين در حالي است كه از بيش از 3 ميليون دستگاه خودرو موجود در تهران، كمتر از 300 هزار دستگاه يعني زير 10 درصد معاينه فني دارند، در شرايطي است كه بنا بر مصوبه هيات وزيران، بايد از حركت هر خودرويي كه فاقد معاينه فني است، جلوگيري به عمل ‌آيد، در صورتي كه به اين موضوع اهميتي داده نمي‌شود. تشكري‌هاشمي با بيان اينكه در طول هشت سال دولت‌هاي نهم و دهم، كمتر از 400 هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شدند و به عبارتي، هر سال تنها 50 هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شد، تصريح كرد: امروز ميزان خروج خودروهاي فرسوده، ضعيف‌تر از گذشته نيز شده و شاهد هستيم كه انبوه خودروهاي فرسوده، نه تنها در جاده‌ها و راه‌هاي روستايي، بلكه در بزرگراه‌ها و خيابان‌هاي تهران و ساير كلان‌شهرهاي كشور به راحتي تردد مي‌كنند. وي با تاكيد بر اينكه يك دستگاه خودرو كاربراتوري به ازاي هر كيلومتر پيمايش، 40 گرم آلودگي توليد مي‌كند كه در صورت فرسوده بودن، اين ميزان به 60 گرم نيز افزايش مي‌يابد، اضافه كرد: اين در شرايطي است كه يك دستگاه خودرو استاندارد يورو دو در هر كيلومتر پيمايش، زير 3 گرم آلودگي توليد مي‌كند و در مقابل، آلودگي هر دستگاه موتورسيكلت كاربراتوري به ازاي هر كيلومتر پيمايش، بالغ بر 15 گرم است.

  توليد انبوه موتورسيكلت‌هاي آلاينده
معاون شهردار تهران با اشاره به اينكه با وجود ممنوعيت توليد موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري، ساخت اين نوع موتورسيكلت‌ها در كشور همچنان ادامه دارد و در مقابل از جايگزين كردن موتورسيكلت‌هاي برقي فاقد آلودگي به جاي اين موتورسيكلت‌هاي آلاينده حمايت نمي‌شود، اظهار كرد: اين در شرايطي است كه مالكان موتورسيكلت‌هاي تهران خود را از انجام معاينه فني معاف مي‌دانند و اگر در تهران، معاينه فني خودروها به 10درصد نمي‌رسد، معاينه فني موتورسيكلت‌ها به يك هزارم هم نمي‌رسد.

 فرقي بين بنزين دولت فعلي با قبل نيست
رييس شوراي اسلامي شهر تهران اما با بيان اينكه هيچ تفاوتي بين بنزين دولت يازدهم با دولت قبل وجود ندارد، گفت: دولت تدبير و اميد براي كاهش آلودگي اقدام موثري انجام نداده است.
مهدي چمران در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به افزايش آلودگي هوا در روزهاي اخير اظهار كرد: اميدواريم دولت يازدهم به وعده‌هايي كه در خصوص كاهش آلودگي هوا در كلان‌شهرها به ويژه تهران داده بود، عمل كند. شهرداري تهران با وجود تمام مشكلاتي كه در شهر دارد، اقدامات گسترده‌يي جهت كاهش ‌آلودگي هوا با توسعه حمل‌ونقل عمومي انجام داده است. چمران گفت: عدم مديريت يكپارچه شهري باعث شده كه كلان‌شهر تهران اين حال و روز را داشته باشد و اميدواريم دولت يازدهم به مصوبه‌يي كه خود آن را به تصويب رسانده است، عمل كند.
رييس شوراي شهر تهران بيان كرد، در دستورالعمل مصوبه هيات دولت در راستاي كاهش آلودگي هوا چندين مورد از جمله توجه به حمل‌ونقل عمومي و همچنين تشويق شهروندان به دوچرخه‌سواري و پياده‌روي تاكيد شده است كه متاسفانه هيچ يك از اين موارد از سوي دولت يازدهم اجرا نشده است. وي با بيان اينكه از دولت قبل تا به امروز يك اتوبوس به شهرداري تهران تحويل داده نشده است، گفت: دولت موظف است سالانه هزار دستگاه اتوبوس به شهرداري تحويل دهد و شهرداري نيز سالانه تعدادي از اتوبوس‌هاي فرسوده را از رده خارج كند. وي با بيان اينكه عمر هر اتوبوس 7 سال است، گفت: در حالي دولت يازدهم به وعده‌هاي خود در خصوص توسعه حمل‌ونقل عمومي عمل نكرده است كه شاهد هستيم شهروندان در صف‌هاي طولاني در انتظار سوار شدن اتوبوس هستند. هم‌اكنون
7 هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران براي جابه‌جايي شهروندان پيش‌بيني شده است كه اين رقم بايد
به 11 هزار دستگاه اتوبوس برسد. رييس شوراي شهر تهران همچنين با اشاره به عدم همراهي دولت براي تامين فاينانس گفت: در اين زمينه نيز دولت نتوانسته اعتبارات لازم را تامين كند و در واقع از ارقام بودجه‌يي مجلس يك‌ششم به شهرداري پرداخت شده است كه با آن مي‌توان تنها 300 مترو ساخت. وي افزود: شهرداري تهران در سال‌هاي گذشته از بودجه‌هاي مردمي هزينه كرده است و در توسعه مترو اقداماتي را صورت داده است چرا كه براي احداث خطوط مترو سالانه به 2 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است. چمران با اشاره به فعاليت معادن شن و ماسه در شهر تهران گفت: تعطيلي اين معادن دست شهرداري نيست و اين در حالي است كه بيش از 15 سال است حكم تعطيلي اين معادن مي‌گذرد اما همچنان شاهد فعاليت آنها هستيم كه اميدواريم وزارت معدن وارد ميدان شود.

 دولت جزيره‌اي عمل مي‌كند
در اين حال ابوالفضل قناعتي، عضو هيات رييسه شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به جزيره‌يي عمل كردن دستگاه‌ها و نهادها در كاهش آلودگي هوا و ترافيك گفت: هر سازمان و دستگاهي براساس برنامه‌هاي خود تصميماتي مي‌گيرد و گاه اين تصميمات باعث ضربه زدن به شهر و شهروندان مي‌شود. ابوالفضل قناعتي در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اينكه بايد مديريت متمركز و يكپارچه شهري ايجاد شود، اظهار كرد: در صورتي كه اين امر محقق شود يك نفر مسووليت ترافيك و آلودگي هوا را به عهده خواهد داشت. وي همچنين با اشاره به بنزين يورو 4 هديه دولت يازدهم گفت: اين بنزين نيز كاري از پيش نبرد و ما شاهد عدم هماهنگي بين سازمان‌ها و دستگاه‌ها هستيم و پيشنهاد مي‌شود كه كانون تصميم‌گيري به عهده يك دستگاه و سازمان باشد.
قناعتي در پايان با بيان اين جمله كه هواي تهران آلوده و بحراني است، گفت: دولت ‌بايد در اين زمينه اقدامات لازم را انجام دهد.