معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين كه 21 ايستگاه اندازهگيري آلودگي هوا كه در 21 نقطه شهر تهران مستقر هستند، ميزان آلودگي هواي تهران را به صورت روزانه اندازهگيري ميكنند، گفت: هرگاه ميزان آلايندگي از شاخص 100 عبور كند، هوا براي افراد حساس همچون بيماران، سالمندان و كودكان، ناسالم خواهد بود و در صورت عبور اين ميزان از شاخص 150، هوا براي عموم افرادي كه در شهر زندگي ميكنند، ناسالم خواهد شد. مهندس سيد جعفر تشكريهاشميافزود: با وجود اين كه كيفيت بنزين مصرفي پايتخت و نيز گازوييل مصرفي ناوگان اتوبوسراني تهران، بسيار بهتر از گذشته شده اما امروز، مسأله جدي هواي تهران، ذرات معلق زير دو و نيم ميكرون به عنوان آلاينده حاكم و شاخص اصلي آلودگي هواست، ضمن اين كه پس از آن، ذرات معلق زير 10 ميكرون قرار دارند.
وي با تأكيد بر اين كه ذرات معلق، عمدتاً محصول سوخت خودروهاي ديزلي و بنزيني هستند، اعلام كرد: اعتقاد داريم بايد به دنبال منشاء توليد آلودگي باشيم كه عموماً در تهران، منابع متحرك يعني وسايل نقليه موتوري از جمله خودروهايي كه از استانداردهاي پايين برخوردارند به خصوص خودروهاي كاربراتوري، خودروهاي فرسوده، خودروهاي فاقد معاينه فني كه موتور آنها تنظيم نشده و موتورسيكلتها باشيم که مبادي اصلي توليد آلودگي در تهران محسوب ميشوند. انبوه خودروهاي فرسوده و آلاينده به راحتي در راههاي روستايي تا بزرگراههاي شهري تردد ميکنند
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه بر اساس قانون، خودروهاي فرسوده و آلاينده در تهران و ديگر كلان شهرهاي كشور اجازه تردد ندارند، اظهار كرد: اين در حالي است كه از بيش از 3 ميليون دستگاه خودروي موجود در تهران، كمتر از 300 هزار دستگاه يعني زير 10 درصد معاينه فني دارند، در شرايطي است كه بنا بر مصوبه هيأت وزيران، بايد از حركت هر خودرويي كه فاقد معاينه فني است، جلوگيري به عمل آيد، در صورتي كه به اين موضوع اهميتي داده نميشود. مهندس تشكريهاشمي با بيان اين كه در طول 8 سال دولتهاي نهم و دهم، كمتر از 400 هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج شدند و به عبارتي، هر سال تنها 50 هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج شد، تصريح كرد: امروز ميزان خروج خودروهاي فرسوده، ضعيف تر از گذشته نيز شده و شاهد هستيم كه انبوه خودروهاي فرسوده، نه تنها در جادهها و راههاي روستايي، بلكه در بزرگراهها و خيابانهاي تهران و ساير كلان شهرهاي کشور به راحتي تردد ميكنند. وي با تأكيد بر اين كه يك دستگاه خودروي كاربراتوري به ازاي هر كيلومتر پيمايش، 40 گرم آلودگي توليد ميكند كه در صورت فرسوده بودن، اين ميزان به 60 گرم نيز افزايش مييآبد، اضافه كرد: اين در شرايطي است كه يك دستگاه خودروي استاندارد يورو دو در هر كيلومتر پيمايش، زير 3 گرم آلودگي توليد ميكند و در مقابل، آلودگي هر دستگاه موتورسيكلت كاربراتوري به ازاي هر كيلومتر پيمايش، بالغ بر 15 گرم است. معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه با وجود ممنوعيت توليد موتورسيكلتهاي كاربراتوري، ساخت اين نوع موتورسيكلتها در كشور همچنان ادامه دارد و در مقابل، از جايگزين كردن موتورسيكلتهاي برقي فاقد آلودگي به جاي اين موتورسيكلتهاي آلاينده حمايت نميشود، اظهار كرد: اين در شرايطي است كه مالكان موتورسيكلتهاي تهران خود را از انجام معاينه فني معاف ميدانند و اگر در تهران، معاينه فني خودروها به 10 درصد نميرسد، معاينه فني موتورسيكلتها به يك هزارم هم نميرسد.
مهندس تشكريهاشميبا بيان اين كه براي غلبه بر بحران آلودگي هواي تهران، چند راه حل روشن وجود دارد، تصريح كرد: اجراي قانون از طريق جلوگيري از تردد خودروهاي فرسوده و آلاينده عموماً كاربراتوري، توسعه حمل و نقل پاك از جمله حمايت از جايگزيني موتورسيكلتهاي برقي به جاي بنزيني، توسعه ناوگان حمل و نقل عموميبا محوريت مترو و بي آر تي و نوسازي ناوگان اتوبوسراني و ناوگان تاكسيراني، اصلي ترين راهكارهاي اجرايي كاهش و كنترل آلودگي هواي تهران هستند.
وي با تأكيد بر اين كه 6 سال است كه دولتهاي گذشته و فعلي به تهران هيچ اتوبوسي نداده اند، در صورتي كه دولت بايد 82 و نيم درصد از هزينه خريداري اتوبوسهاي تهران را تامين كند، اضافه كرد: همچنين دولت بايد حداقل يك سوم هزينه كرايه حمل و نقل عموميرا از طريق پرداخت يارانه بپردازد، ضمن اين كه نيمي از هزينه توسعه حمل و نقل عمومينيز بر عهده دولت است و به عنوان نمونه، امروز كه در آخرين فصل سال قرار داريم، دولت تنها 47 ميليارد تومان بابت توسعه مترو پرداخته است.
∎