شناسهٔ خبر: 9278247 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

بررسی «نيسان تيتان XD مدل ۲۰۱۶» +عکس

تيتان XD از يک سيستم تعليق کنترل بازويي با فنربندي کويل در جلو استفاده مي‌کند و در عقب نيز از سيستم فنربندي صفحه‌اي کمک گرفته شده است. سيستم فرمان نيز از نوع ساچمه چرخان است.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه، شايد باورش سخت باشد، ولي نيسان تيتان از سال ۲۰۰۴ به طور مستمر در خط توليد حضور داشته است. اين مدل در پايين‌ترين سطح بازار پيکاپ‌ها قرار دارد و در سال ۲۰۱۴، تنها ۱۲۵۲۷ دستگاه فروخته است؛ اين در حالي است که اين رقم تقريباً برابر تعداد سري F هايي است که هر ۵ روز در فورد توليد مي‌شوند.

امّا تصور کنيد که نيسان همين امروز تصميم بگيرد که توليد تيتان را متوقف کند، فکر مي‌کنيد که چه اتفاقي مي‌افتد؟ مسلماً نه کسي به آن فکر مي‌کند و نه کسي درباره آن صحبت خواهد کرد، و اينکه کمتر کسي در خارج از کارخانه مونتاژ نيسان در «کانتون» ايالت مي‌سي‌سي‌پي امريکا دلش براي اين پيکاپ تنگ مي‌شود.

حتي پس از آن که در شراکت نيسان-کرايسلر (که البته در سال ۲۰۰۹ از هم گسسته شد) تقريباً به يک «رام» با نشان نيسان نزديک شده بود، نيسان تيتان هنوز زنده است. اکنون نيز تيتان ۲۰۱۶ باز هم در بازار حاضر شده تا منش تراک‌هاي بزرگ را کماکان دنبال کند. البته دو نوع از اين تراک داريم؛ اولي تيتان معمولي است که ساده‌سازي‌هاي زيادي در مورد آن انجام شده و بدنه جديد تيتان بر روي فريم قديمي قرار گرفته است. ولي پس از آن، تيتان XD را داريم که در اينجا بررسي خواهد شد. اين مدل از استخوان‌بندي جديد و فريم مخصوص به خود استفاده مي‌کند. ريچارد ميلر (Richard Miller)، برنامه‌ريز محصول تيتان در نيسان مي‌گويد:



ما در تيتان XD توانستيم موقعيت فنربندي را پايين‌تر از يک تراک سه چهار تُني معمولي، درنظر بگيريم. در نتيجه، فرصتي براي ما فراهم شد که در عين داشتن سواري نرم و راضي‌کننده، هنوز هم يک ظرفيت يدک‌کشي ۱۲ هزار پوندي (۵۴۴۳ کيلوگرمي) را در اختيار داشته باشيم. و به خاطر فنرهاي نرم‌تر، از پايه‌هاي کابين هيدروليکي استفاده کرديم که نسبت به پايه‌هاي کابين لاستيکي، «لرزش‌هاي جاده» را بهتر خنثي مي‌کند.

تيتان XD از يک سيستم تعليق کنترل بازويي با فنربندي کويل در جلو استفاده مي‌کند و در عقب نيز از سيستم فنربندي صفحه‌اي کمک گرفته شده است. سيستم فرمان نيز از نوع ساچمه چرخان است.

سه فرم کابين و دو فاصله محوري براي تيتان XD درنظر گرفته شده است. مدل پايه، «کرو کاب» غول‌پيکر است که با بارگير بزرگ خود، طولي به اندازه ۶۱۶۷ ميلي‌متر دارد و بر روي يک فاصله محوري ۳۸۵۱ ميلي‌متر سوار شده است. اين فاصله محوري به اندازه ۱۳۲ ميلي‌متر از طولاني‌ترين مدل فورد F-150 «سوپر کرو» کوتاه‌تر است. با اين حال، پيش‌آمدگي‌هاي بزرگتر نيسان باعث شده که طول کلي تيتان، تنها ۲۳ ميلي‌متر کمتر باشد. همانند ديگر پيکاپ‌هاي بزرگ، تيتان XD نيز بزرگيِ خود را در دماغه بلند خود نشان داده است. اين دماغه بلند تيتان، آن‌قدر ارتفاع دارد که اگر يک شخص بزرگسال بخواهد محفظه موتور را با دقت ملاحظه کند، بايد روي انگشتان پاهاي خود بايستد.



در اين محفظه، يک موتور جديد ۵ ليتري توربو-ديزل V-8 از تيم «کامينز» و البته متفاوت با موتورهاي «رام» استفاده شده است. اين موتور V-8 جديد قدرتي به ميزان ۳۱۰ اسب‌بخار دارد و حداکثر گشتاورش در ۱۶۰۰ دور بر دقيقه به ۷۵۲/۴ نيوتن‌متر مي‌رسد. اين خروجي بين گزينه ۳ ليتري اکو ديزل توربو V-6 ساخت «VM موتوري» در رام 1500 با قدرت ۲۴۰ اسب‌بخار و گشتاور ۵۶۹/۴ نيوتن‌متر، و گزينه ۶/۷ ليتري «کامينز» توربو-ديزل شش سيلندر با قدرت ۳۵۰ اسب‌بخار و گشتاور ۸۹۴/۸ نيوتن‌متر قرار مي‌گيرد. همچنين موتور ديزل نيسان نسبت به موتورهاي بزرگ توربو-ديزل موجود در تراک‌هاي سنگين فورد (۴۴۰ اسب‌بخار و ۱۱۶۶ نيوتن‌متر) و جنرال‌موتورز (۳۹۷ اسب‌بخار و ۱۰۳۷ نيوتن‌متر، قدرت کمتري توليد مي‌کند. در همين حال، يک موتور بنزين‌سوز ۵/۶ ليتري V-8 براي XD جديد درنظر گرفته شده که البته با چيزي که در تيتان قديمي استفاده مي‌شد، فرق دارد.
طبيعتاً تيتان XD پلاتينيوم ريورس داراي هر امکان تکنولوژيک ممکن است و بيشتر از هر مدل ديگري از چوب و چرم استفاده کرده است. صندلي‌ها با تکيه‌گاه مناسب در پشت، بسيار راحت هستند و بيشتر کنترل‌ها به صورت منطقي به کار برده شده‌اند. همچنين عايق‌‌کاري ضخيم کابين، موجب شده که سر و صداي «کامينز» کمتر به گوش برسد.

تيتان XD که از چرخ‌هاي ۲۰ اينچي در پوششي از تايرهاي جنرال گربر HTS استفاده مي‌کند، فرمان کُندي دارد؛ ولي در عين حال، داراي يک سواري نرم است. سيستم گيربکس ۶ سرعته اتوماتيک «اِيسين» شيفت دنده‌ها را بسيار مؤدبانه و با اعتماد به نفس انجام مي‌دهد. اين موضوع حتي وقتي که در تست، يک تويوتا تانداراي ۲۰۰۰ بر روي يک تريلر به دنبال تيتان کشيده مي‌شد، قابل‌لمس بود. در عين حال، بايد گفت که تيتان XD پايداريِ زيادي دارد؛ چيزي که با توجه به وزن بالاي آن، چندان هم دور از ذهن نيست.



تيتان XD سنگين‌وزن به ۹/۲ ثانيه زمان احتياج دارد تا بتواند به سرعت ۹۶/۶ کيلومتر بر ساعت برسد و در عرض ۱۷ ثانيه نيز مسير يک‌چهارم مايل را با سرعت نهايي ۱۳۱/۹۶ کيلومتر بر ساعت طي مي‌کند. اين آمار تنها اندکي با مدل دو کابين رام اکو ديزل با ۹ ثانيه کامل تا شتاب ۹۶/۶ کيلومتر بر ساعت و ۱۶/۹ ثانيه براي فاصله يک‌چهارم مايل اختلاف دارند. اين در حالي است که وزن۲۵۸۰ کيلوگرمي رام در مقايسه با ۳۳۰۳ کيلوگرم وزن تيتان XD، بسيار سبک به نظر مي‌رسد.

وزن بالا، چسبندگي جانبي تيتان XD را به 0.74g در تست لغزش در پيچ محدود کرده است و در همين حال، توقف از سرعت ۱۱۲/۶۵ کيلومتر بر ساعت به مسافتي برابر ۵۸/۵۲ متر نياز خواهد داشت. در تست انجام‌شده براي تيتان XD، با طي مسافتي بيش از ۹۱۰ کيلومتر که حدود ۳۲۰ کيلومتر آن به صورت يدک‌کشي بوده، اين خودرو مصرف‌ سوختي معادل ۱۹/۶ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر نشان داده است.

تراک 4×4 شايد در تست‌ها حرف چنداني براي گفتن نداشته باشد، ولي در همين حال، تريم «پلاتينيوم ريوِرس» جلوه‌ خاصي به آن بخشيده است. ضمن اينکه نيسان در اين مدل از برخي‌هاي ويژگي‌هاي مناسب براي مديريت فضاي حمل وسايل استفاده کرده است؛ از جمله گيره‌هاي ريلي براي بستن بار و چراغ‌هاي LED در ارتفاع پايين.

به گفته نيسان، قيمت تيتان XD ديزل از حول و حوش ۴۰ هزار دلار شروع مي‌شود و حداکثر به ۶۰ هزار دلار مي‌رسد. ولي اينکه بازار خودرو براي حضور يک پيکاپ فول‌سايز سنگين با پيشرانه ديزلي و سطح عملکردي پايين‌تر نسبت به رقبا، آمادگي دارد يا خير، چيزي است که به‌زودي براي نيسان مشخص خواهد شد. البته طبيعتاً نيسان با معرفي اين تراک، چيزي را هم از دست نخواهد داد.

مشخصات:

نوع خودرو: موتور جلو، ديفرانسيل عقب/ چهار چرخ متحرک ، ۵ سرنشين، ۴ در پيکاپ.
قيمت مدل تست (تخمين): ۴۰۰۰۰ دلار.
نوع موتور: DOHCبا ۳۲ سوپاپ ديزل V-8، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلي،بلوک آهني و رويه آلومينيومي، انژکتور سوخت مستقيم.
گنجايش: ۴۹۹۷ سي‌سي.
قدرت: ۳۱۰ اسب بخار در ۳۲۰۰ دور در دقيقه.
گشتاور: ۷۵۲/۴۸ نيوتن‌متر در ۱۶۰۰ دور در دقيقه.
گيربکس: ۶ سرعته اتوماتيک با حالت شيفت دستي.

ابعاد:

فاصله محوري: ۳/۸۵۱ متر.
طول ماشين: ۶/۱۶۷ متر.
عرض: ۲/۰۵ متر.
ارتفاع: ۱/۹۹۹ متر.
وزن کلي: ۳۳۰۳ کيلوگرم.

تست‌هاي سرعت:

صفر تا ۹۶/۶ کيلومتر بر ساعت: ۹/۲ ثانيه.
صفر تا ۱۶۰/۹ کيلومتر بر ساعت: ۲۸/۲ ثانيه.
استارت در حال حرکت بين ۸ تا ۹۶/۶ کيلومتر بر ساعت: ۱۰/۱ ثانيه.
عبور از يک‌چهارم مايل: ۱۷ ثانيه با سرعت نهايي ۱۳۱/۹۷ کيلومتر بر ساعت.
سرعت نهايي (با محدوديت قانوني): ۱۷۰/۵۹ کيلومتر بر ساعت.
مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کيلومتر بر ساعت: ۵۸/۵۲۲ متر.
چسبندگي در پيچي به قطر ۳۰۰ فوت: 74 g.

مصرف سوخت:

تخمين سازمان حفاظت محيط زيست امريکا: اعلام نشده.
مصرف سوخت در تست: ۱۹/۶ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر.

نظر شما