شناسهٔ خبر: 8467938 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام میرکتولی عنوان کرد:

آیت‌الله مویدی قمی؛ از پیشگامان تدریس نهج‌البلاغه و تفسیر قرآن

گروه حوزه‎های علمیه: رئیس مجمع عالی تفسیر قرآن تاکید کرد: آیت‌الله مویدی قمی از پیشگامان تدریس تفسیر و نهج‎البلاغه بود که با اعتقاد وارد این کار شد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی میرکتولی، رئیس مجمع عالی تفسیر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) ضمن تسلیت فاجعه منا و ابراز همدردی با خانواده معظم قربانیان این حادثه به جایگاه معنوی و علمی آیت‎الله مویدی قمی پرداخت و گفت: آیت‎الله مویدی قمی از پیشگامان تدریس تفسیر و نهج‌البلاغه بود.
وی افزود: آیت الله مویدی قمی 20 سال درس تفسیر می‌گفت و عضو شورای منتخب مجمع عالی تفسیر بود و جزء پیشگامان درس خارج فقه، نهج‎البلاغه و قرآن و جزء مدرسان مجمع عالی تفسیر بودند.

صداقت و نظم

رئیس مجمع عالی تفسیر اظهار کرد: ایشان فردی با صداقت و با تقوا، منظم و پایبند بود و با عقیده وارد مسایل کاری و درسی می شدند.
میرکتولی ادامه داد: در دوره‎ای از فعالیت‎های مجمع عالی بود که ما با مشکلات زیادی مواجه شدیم و به حدی در سختی و تنهایی بودیم که من می خواستم کار را رها کنم و خدمت ایشان این مسئله را مطرح کردم و آیت الله مویدی گفتند اگر شما رها کنید کار زمین خواهد ماند و مسئولیت و تکلیف آن بر گردن شما خواهد بود و کار را ادامه دهید.

شیخوخیت استاد

وی اظهار کرد: من گفتم شما بیاید کمک کنید تا ما هم ادامه دهیم و همین طور هم شد و ایشان کمک زیادی در این زمینه به ما داشتند همچنین این استاد حوزه از نوعی شیخوخیت و وزانتی در حوزه برخوردار بودند.
میرکتولی بیان کرد: آیت‌الله مویدی فردی مورد احترام در حوزه و وزین بود و با مجموعه ما نیز همکاری خوبی داشت و ریاست سنی مجمع را نیز برعهده داشت.
وی افزود: در همایش دهم مجمع عالی تفسیر، یعنی همایش دو دوره قبل، دبیری همایش را برعهده داشتند و با عقیده و اعتقاد خالص و راسخ پا در عرصه تفسیری گذاشت که امروز ذخیره یوم المعاد ایشان است.

اعتقاد راسخ به کارهای تفسیری

میرکتولی عنوان کرد: در ماه مبارک رمضان درس تفسیر داشتند که نشانگر پایبندی وی به تفسیر بود تا چراغ تفسیر در حوزه پرفروغ‌تر شود و در این مسیر نیز پایدار بودند تا معارف قرآنی در سطوح مختلف مردمی جا بیفتد و ترویج شود.
وی تاکید کرد: یکی باید در کارهایی که کمتر کسی سراغ آن می رود فدا شود تا آن کار ترویج پیدا کند و تحکیم یابد از این رو حضور استاد مویدی در کارهای قرآنی تاثیرگذار بود.

گفتنی است آیت‎الله محمدرضا مؤیدى قمی جزء مفقودین فاجعه منا بود که پیکر مطهرشان پس از 18 روز شناسائی وبه میهن بازگشت.
آیت‌الله محمدرضا مؤیدى قمی از اساتید اخلاق بود و مدتی ریاست سنی مجمع عالی تفسیر حوزه‎های علمیه را برعهده داشت. آن عالم جلیل القدر عمر بابرکت خودرا وقف تشنگان علم، تهذیب نفوس، تربیت شاگردان وپرورش عالمان کرده بود.
آیت‌الله مؤیدی قمی در سال 1320 هجری شمسی در شهرمقدس قم دیده به جهان گشود و در عمر با برکت خویش به تلاش در حوزه تبلیغ اکتفا ننموده، ایشان مدتی در دانشگاه امام حسین(ع) در تهران به تدریس مشغول بودند و چند سال در دانشگاه زاهدان مشغول تدریس گردیدند.

مراسم تشییع آیت‎الله مویدی قمی امروز 22 مهر از مقابل مسجد امام حسن عسکری(ع) تا حرم مطهر حضرت معصومه برگزار خواهد شد.
این مراسم از ساعت 15 آغاز می‎شود و آیت الله العظمی علوی گرگانی از مراجع معظم تقلید بر پیکر ایشان نماز خواهند خواند.
مراسم بزرگداشت آن مرحوم نیز بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان سوم مسجد اعظم قم با حضور فضلا و مسئولان حوزه و زائران برگزار خواهد شد و حجت‌الاسلام صالحی خوانساری سخنرانی می کند و حاج عباس حیدرزاده مداحی خواهد کرد.

نظر شما