شناسهٔ خبر: 8251864 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

قاضی عسکر: عربستان باید دیه بپردازد

صاحب‌خبر -
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه حادثه منا مصیبت و فاجعه بسیار بزرگی بود که سال‌ها بر حج تاثیر خواهد داشت، گفت: مقام معظم رهبری و مسئولان نظام خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی ابعاد مختلف این حادثه دلخراش شدند و طرف سعودی نیز به عنوان گام نخست باید همکاری کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر اظهار کرد: به غیر از دو حادثه منا و مسجدالحرام، در مجموع مراسم حج بهتر و مطلوب‌تر از سال گذشته بود و با همدلی میان دست‌اندرکاران حوزه حج، به اهداف از پیش تعیین شده دست یافتیم.

به گزارش ایسنا، سرپرست حجاج ایرانی موفقیت‌های بدست آمده در دو حوزه فرهنگی و اجرایی حج را نتیجه آسیب‌شناسی و تلاش‌های یک سال گذشته دانست و گفت: این اقدامات موجب شد امسال شاهد تحولات و تغییرات مثبتی در زمینه حج‌گزاری هموطنان‌مان باشیم.

وی ارتقاء وضعیت اسکان حجاج، ارائه خدمات متنوع در حوزه بهداشت و درمان و افزایش بانوان پزشک، تنوع در تغذیه و کاهش اسراف مواد غذایی و هزینه‌ها را به‌عنوان بخشی از دستاوردهای حوزه اجرا برشمرد و گفت: در حوزه فرهنگی نیز می‌توان به برگزاری باشکوه مراسم دعای کمیل، برائت از مشرکین، دعای عرفه، همایش‌های بین‌المللی، جلسات انس و معرفت و حضور گسترده‌تر زائران در محافل قرآنی، نمازهای جماعت و پرهیز از بازارگردی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر حوادث مسجدالحرام و منا را حوادثی تلخ و ناگوار توصیف کرد که مشابه آن در گذشته وجود نداشته است.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به واکنش دولت عربستان در حادثه مسجدالحرام تاکید کرد با توجه به اینکه در این حادثه 11 زائر اعزامی و دو زائر ایرانی اهل سنت که آزاد به حج آمده بودند جان باختند، باید در موضوع تحقیق و پیگیری آن حضور جدی داشته باشیم تا معلوم شود دلیل این حادثه چه بوده و چه کسانی مقصرند.

وی افزود این موضوع را علاوه بر وزارت خارجه، تیم‌های تحقیقاتی و حقوقی دنبال خواهند کرد.

نماینده ولی‌فقیه با اشاره به اینکه حادثه منا نیز مصیبت و فاجعه بسیار بزرگی بود که سال‌ها بر حج تاثیر خواهد داشت گفت: مقام معظم رهبری و مسئولان نظام خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی ابعاد مختلف این حادثه دلخراش شدند و طرف سعودی نیز به‌عنوان گام نخست باید همکاری کند.

وی تاکید کرد، درباره این دو حادثه مهم باید گروه‌های علمی و تحقیقی بررسی‌های لازم را انجام داده و افراد مقصر شناسایی و مجازات شوند و حقوق عزیزانی که جان به جان آفرین تسلیم کردند، ایفاد گردد.

امیرالحاج ایران اقدامات صورت گرفته برای رسیدگی به وضعیت جان‌باختگان، مفقودان و آسیب‌دیدگان حادثه منا از جمله تشکیل ستاد بحران بلافاصله پس از وقوع این فاجعه را یادآور شد و با اشاره به اینکه روند شناسایی پیکرجان باختگان ایرانی این حادثه غم‌بار در جده ادامه دارد گفت: تا امروز از میان 464 جان باخته و مفقود فاجعه منا پیکرهای بیش از 210 زائر که شناسایی‌شان قطعی شده به ایران انتقال یافته است. همچنین حدود 100 پیکر دیگر هم شناسایی شده‌اند که امیدواریم هرچه زودتر به تهران فرستاده شوند.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین از موضع قاطع رهبر معظم انقلاب اسلامی در حادثه منا تقدیر کرد و گفت: به محض مشاهده تعلل در انتقال جنازه‌ها، رهبری قاطعانه در دفاع از ملت و زائران بیت‌الله الحرام موضع گرفتند که بسیار تاثیر داشت و در سازمان ملل هم شاهد موضع‌گیری ریاست جمهوری بودیم.

وی اظهار داشت: به مسئولان سعودی صراحتا اعلام کرده‌ایم که اجساد زائران ایرانی نباید در عربستان دفن شود.

قاضی عسکر با تاکید بر اینکه روند شناسایی و انتقال پیکرها در چند روز آینده ادامه خواهد داشت افزود: اگر در مراحل شناسایی به نتیجه قطعی نرسیم، تنها راه آزمایش DNA خواهد بود.

سرپرست حجاج ایرانی در پاسخ به سوالی به ابراز همدردی و تاثر وزیران حج و اوقاف و روسای بعثه‌های حج کشورهای مختلف در دیدار با وی در مکه اشاره کرد و گفت: جهان اسلام از فاجعه منا متاثر شد، چرا که زائران بسیاری از کشورها در این حادثه آسیب دیدند و کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی آن باید هرچه زودتر تشکیل شود.

وی افزود: دولت عربستان باید رسما واقعیت‌ها را اعلام کند و پاسخ قانع‌کننده‌ای برای مردم دیگر کشورها داشته باشد و به خانواده آسیب‌دیدگان دیه بپردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه حوادث حج 94 از ذهن‌ها پاک نخواهد شد گفت: حج یک فریضه اسلامی است که نمی‌توان آن را تعطیل کرد، اما اداره آن به این شکل هم دیگر جوابگو نیست و باید از طرح‌ها و ایده‌های جدید در اسکان و جابجایی زائران استفاده شود.

وی افزود: مطالبی هم که با عنوان قضا و قدر در بحث حادثه منا مطرح می‌شود، درست نیست؛ چراکه قضا و قدر الهی معنا و مفهوم دیگری دارد.

نماینده ولی فقیه بر لزوم استفاده از افراد آموزش‌دیده در مسیرهای مشاعر و جمرات به جای نیروهای نظامی تاکید کرد و گفت: مباحث جدی دیگری در حوزه حج مطرح است که نیاز به کار کارشناسی و پیگیری دارد و عربستان باید با افراد مقصر قاطعانه برخورد کند.

سرپرست حجاج ایرانی در پایان این گفتگو با ابراز همدردی با خانواده جان‌باختگان و مصدومان حادثه منا، بستگان و آشنایان آسیب دیدگان را به صبر و بردباری در غم از دست دادن عزیزان‌شان فراخواند و با استناد به آیات و روایات، جان‌باختگان حادثه غم‌بار منا را که در لباس احرام جان به جان آفرین تسلیم کردند بهشتی دانست.

برچسب‌ها:

نظر شما