شناسهٔ خبر: 8251322 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت: حادثه منا سال‌ها بر حج تاثير خواهد داشت

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / فرهنگی 1115 1394/07/13
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حج 94 را مثبت ارزیابی کرد.
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در مکه مکرمه گفت: به غیر از دو حادثه منا و مسجدالحرام در مجموع مراسم حج بهتر و مطلوب تر از پارسال بود و با همدلی میان دست اندرکاران حوزه حج به اهداف از پیش تعیین شده دست یافتیم.
سرپرست حجاج ایرانی موفقیت های بدست آمده در دو حوزه فرهنگی و اجرایی حج را نتیجه آسیب شناسی و تلاش های یک سال گذشته دانست و افزود: این اقدامات موجب شد امسال شاهد تحولات و تغییرات مثبتی در زمینه برگزاری حج باشیم.
وی ارتقاء وضعیت اسکان حجاج، ارائه خدمات متنوع در حوزه بهداشت و درمان و افزایش بانوان پزشک، تنوع در تغذیه و کاهش اسراف مواد غذایی و هزینه ها را به عنوان بخشی از دستاوردهای حوزه اجرا برشمرد و گفت: در حوزه فرهنگی نیز می‌توان به برگزاری باشکوه مراسم دعای کمیل، برائت از مشرکین، دعای عرفه، همایش های بین المللی، جلسات انس و معرفت و حضور گسترده تر زائران در محافل قرآنی، نمازهای جماعت و پرهیز از بازارگردی اشاره کرد.
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در ادامه این گفتگو حوادث مسجدالحرام و منا را حوادثی تلخ و ناگوار توصیف کرد که مشابه آن در گذشته وجود نداشته است.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به واکنش دولت عربستان در حادثه مسجد الحرام تاکید کرد: با توجه به اینکه در این حادثه 11 زائر اعزامی و دو زائر ایرانی اهل سنت که آزاد به حج آمده بودند جان باختند، باید در موضوع تحقیق و پیگیری آن حضور جدی داشته باشیم تا معلوم شود دلیل این حادثه چه بوده است و چه کسانی مقصرند.
وی افزود: این موضوع را علاوه بر وزارت خارجه تیم های تحقیقاتی و حقوقی دنبال خواهند کرد.
نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه حادثه منا نیز مصیبت و فاجعه بسیار بزرگی بود که سال ها بر حج تاثیر خواهد داشت گفت: مقام معظم رهبری و مسئولان نظام خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی ابعاد مختلف این حادثه دلخراش شدند و طرف سعودی نیز به عنوان گام نخست باید همکاری کند.
وی تاکید کرد: در خصوص این دو حادثه مهم باید گروه‌های علمی و تحقیقی بررسی های لازم را انجام دهند و افراد مقصر شناسایی و مجازات شوند و حقوق عزیزانی که جان به جان آفرین تسلیم کردند ایفاد شود.
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر اقدامات صورت گرفته برای رسیدگی به وضعیت جان باختگان، مفقودان و آسیب دیدگان حادثه منا از جمله تشکیل ستاد بحران بلافاصله پس از وقوع این فاجعه را یادآور شد و با اشاره به اینکه روند شناسایی پیکرجان باختگان ایرانی این حادثه غم بار در جده ادامه دارد گفت: تا امروز از میان 464 جان باخته و مفقود ایرانی فاجعه منا پیکرهای بیش از 210 زائر که شناسایی شان قطعی شد به ایران انتقال یافته است، همچنین حدود 100 پیکر دیگر هم شناسایی شده است که امیدواریم هرچه زودتر به تهران فرستاده شوند.
سرپرست حجاج ایرانی همچنین از موضع قاطع رهبر معظم انقلاب اسلامی درحادثه منا قدردانی کرد و افزود: به محض مشاهده تعلل در انتقال جنازه ها رهبر معظم انقلاب قاطعانه در دفاع از ملت و زائران بیت الله الحرام موضع گرفتند که بسیار تاثیر داشت و در سازمان ملل هم شاهد موضع گیری ریاست جمهوری بودیم.
وی گفت: به مسئولان سعودی صراحتا اعلام کرده ایم که اجساد زائران ایرانی نباید در عربستان دفن شود.
سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر اینکه روند شناسایی و انتقال پیکرها چند روز آینده ادامه خواهد داشت افزود: اگر در مراحل شناسایی به نتیجه قطعی نرسیم تنها راه آزمایش DNA خواهد بود.
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در پاسخ به سوالی به ابراز همدردی و تاثر وزیران حج و اوقاف و روسای بعثه های حج کشورهای مختلف در دیدار با وی در مکه اشاره کرد و گفت: جهان اسلام از فاجعه منا متاثر شد زیرا زائران بسیاری از کشورها دراین حادثه آسیب دیدند و کمیته حقیقت یاب برای بررسی آن باید هرچه زودتر تشکیل شود.
وی افزود: دولت عربستان باید رسما واقعیت ها را اعلام کند و پاسخ قانع کننده ای برای مردم دیگر کشورها داشته باشد و به خانواده آسیب دیدگان دیه بپردازد.
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه حوادث حج 94 از ذهن ها پاک نخواهد شد گفت: حج یک فریضه اسلامی است که نمی توان آن را تعطیل کرد، ولی اداره آن به این شکل هم دیگر جوابگو نیست و باید از طرح ها و ایده های جدید در اسکان و جابجایی زائران استفاده شود.
وی افزود: مطالبی هم که با عنوان قضا و قدر در موضوع حادثه منا مطرح می شود درست نیست زیرا قضا و قدر الهی معنا و مفهوم دیگری دارد.
نماینده ولی فقیه بر لزوم استفاده از افراد آموزش دیده در مسیرهای مشاعر و جمرات به جای نیروهای نظامی تاکید کرد و گفت: مباحث جدی دیگری در حوزه حج مطرح است که نیاز به کار کارشناسی و پیگیری دارد و عربستان باید با افراد مقصر قاطعانه برخورد کند.
سرپرست حجاج ایرانی در پایان این گفتگو با ابراز همدردی با خانواده جان باختگان و مصدومان حادثه منا، بستگان و آشنایان آسیب دیدگان را به صبر و بردباری در غم از دست دادن عزیزانشان فراخواند و با استناد به آیات و روایات، جان باختگان حادثه غمبار منا را که در لباس احرام جان به جان آفرین تسلیم کردند بهشتی دانست.
وی تاکید کرد: بازماندگان مهاجران الی الله صبر پیشه کنند تا اجر مضاعف نصیب شان شود.

نظر شما