شناسهٔ خبر: 8047700 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هم‌زمان با روز جهانی غار پاک

غارهای کوه خورزنه همدان پاکسازی شد‌

علاقه‌مندان به محیط زیست و اعضای تشکل‌های غیر دولتی همدان پنج غار از غارهای کوه خورزنه را پاکسازی و زباله‌های جمع‌آوری شده را به مراکز تجمیع پسماند شهری حمل کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، سازمان‌های زیست محیطی استان همدان از جمله انجمن توسعه محلی بهارستان، کمیته محیط زیست کانون قلم همدان، نبض سبز حیات و انجمن پویشگران سفر پاک به مناسبت روز جهانی غار پاک، پنج غاز از غارهای کوه خورزنه شهر همدان را پاکسازی و زباله‌های آن را جمع‌آوری کردند.

مدیرکل محیط زیست استان همدان درباره کوه خورزنه اظهار داشت: این کوه در سه کیلومتری شرق همدان، در میان چهار روستای حصار آقا شمسعلی، مزدقینه، کشین و تفریجان واقع شده است که ارتفاع این کوه از سطح دریا تقریبا 2200 متر است.

محمدرضا محمدی افزود: این کوه با غارهای پیدا و پنهان و طبیعت کم نظیر و نیز منطقه‌ای که تا دهه 70 جزء منابع طبیعی بوده است، زیستگاه و پناهگاه گونه‌های جانوری بسیاری بود اما با رشد سکونتگاه‌های شهری و روستایی اطراف و تهدید و تصاحب اراضی توسط زمین‌خواران، این سرمایه ملی و زیستگاه طبیعی و همچنین گونه‌های جانوری آن مورد تهدید قرار گرفته است.

وی با اشاره به تنوع زیستی کوه خورزنه تصریح کرد: اکنون دو تیره جغد، عقاب، خرگوش، روباه، شغال، جوجه تیغی، تشی یا خارپشت، قمری و انواع پرندگان و خزندگان و گونه‌های مختلف آفتاب پرست در این زیستگاه وجود دارد.

مدیرکل محیط زیست استان همدان با اشاره به وجود سنگواره و فسیل اطراف کوه خورزنه بیان کرد: حضور عشایر و شکارچیان تهدید دیگری است که زندگی این جانوران را در معرض خطر قرار داده است.

نماینده مؤسسه توسعه علمی بهارستان نیز به عنوان یکی از تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی در برنامه پاکسازی غار شرکت داشت در این باره اظهار داشت: هر سال هم زمان با روز جهانی غار پاک، غارنوردان و علاقمندان به طبیعت تلاش می‌کنند زباله‌های غارهای را پاکسازی کنند و اهمیت پاکیزگی و پاسداری از غارها را به گوش دیگران برسانند.

حسین زندی افزود: دلیل انتخاب غارهای کوه خورزنه برای پاکسازی از طرف تشکل‌های غیر دولتی این است که تعرض‌ها روز به روز به محوطه باستانی و طبیعی خورزنه بیشتر می‌شود و کوه خواری و زمین خواری عرصه این محوطه را هر روز تنگ‌تر و کوچکتر می‌کند.

وی گفت: با این اقدام علاوه بر پاکسازی و توجه به اصول توسعه پایدار، تلاش ما این است که مسئولان به اهمیت و حفظ این محوطه توجه کنند و برای ثبت ملی آن اقدام کنند.

انتهای پیام/

R41405/Pne

نظر شما