شناسهٔ خبر: 7817005 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

سامانه ارزی تاثيری بر بازار ندارد

مهدی تقوی*

صاحب‌خبر -
وبلاگ تین نیوز | تك نرخی شدن نرخ ارز بستگی به میزان بازگشت پول‌های بلوكه شده ما در غرب دارد و چنانچه پس از برداشته شدن تحریم ها اگر این پول ها به كشور وارد شود دولت می تواند نرخ ارز را تك نرخی نگه دارد و در صورت عدم پرداخت نیز مجددا یك بازار رسمی و یك بازار زیرزمینی خواهیم داشت. 

بنابراین تك نرخی شدن ارز بستگی به توافقات دارد و اینكه چگونه دلار های بلوكه شده را به ایران می‌دهند و آن هم باز بستگی به قیمت نفت نیز دارد . در سال گذشته قیمت نفت به‌شدت کاهش یافت و این کاهش هم به معنای افت درآمدهای نفتی است.

وقتی برای اولین‌بار نمایندگان فعلی ایران با غرب به توافق رسیدند و بخشی از اموال بلوکه ایران آزاد شد تزریق ارز بیشتر به بازار قیمت‌ها را کاهش داد، بنابراین انتظار می‌رود که در ادامه اگر بازهم قدمی دیگر به جلو برداشته شود و تیم مذاکره‌کننده موفق به لغو تحریم‌ها یا آزاد شدن بخش دیگری از اموال ایران شود قیمت ارز با کاهش مواجه خواهد شد و روند نزول خواهد شد.

از طرفی چنانچه ارز زیاد تر شود و دلار ارزان تر شود واردات ارزان تر می شود و تورم پائین تر می آید .در حال حاضر نوسانات نرخ ارز كوچك است و همانطور كه قبلا گفته شد چنانچه توافق تیر ماه صورت گیرد نرخ ارز پایین می‌آید كه البته نمی توان پیش بینی دقیقی از نرخ ان داشت اما به نظر می رسد به زیر 3 هزار تومان برسد همچنین اگر دولت بتواند یك و نیم میلیون بشكه نفت را نیز روزانه به فروش رساند و درآمد دلاری بیشتری داشته باشد، این امر در پائین آمدن نرخ ارز تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

ارزش هر دلار در‌ سال 5٧ حدود ٧تومان بود اما این رقم در سخت‌ترین سال‌های جنگ به ١‌0‌0تومان هم رسید با پایان گرفتن جنگ هم قیمت‌ها شکست و ارزش دلار به 5‌0تومان رسید اما بیشترین جهش قیمتی قطعا در زمان دولت نهم و دهم صورت گرفت. احمدی‌نژاد ارزش دلار را از ٩‌0‌0 تومان به 4‌هزار تومان رساند آن هم در سال‌هایی که نفت بیش از ١‌0‌0دلار به فروش می‌رفت و بیشترین درآمد نفتی به حساب ایران واریز می‌شد. ظرف ٨‌سال سیاست‌های دولت نهم و دهم ارزش پول ملی را به شدت کاهش داد به عبارت دیگر در دولت احمدی‌نژاد منحنی هزینه تولید به سوی بالا حرکت کرد و به منحنی عرضه هم به سمت چپ و بالا کشیده شد در نتیجه تورم و نرخ بیکاری افزایش یافت.
 
جالب‌تر از همه این‌که منحنی فیلیپس (رابطه تورم و نرخ بیکاری) که همیشه باید منفی باشد توسط دولت وقت نقض و مثبت شد این بدان معناست که هم تورم افزایش یافت هم بیکاری.حالا اگر درصد تغییرات را به نرخ ارز بگیریم می بینیم مقدار نوسان خیلی كوچك است، یعنی به نسبت تقاضا و عرضه نوسانات كمی را شاهد هستیم ولی به هر حال امیدواریم بعد از توافق نرخ ارز به زیر 3 هزار تومان برسد. 

تشكیل سامانه ارزی نیز در بازار تاثیر چندانی نمی گذارد چرا كه آنان كه خریدار ارز بودند و ارز را از صرافان می خریدند تلفنی قیمت می پرسیدند و سفارش می دادند ضمن اینكه هر روز روزنامه‌ها هم قیمت ها را اعلام می كنند بنابراین سامانه ارزی فقط یك مقدار كار را راحت تر می كند و لی تاثیر چندانی در بازار نمی گذارد مگر اینكه بازار ی مثل بورس اوراق بهادار برای صرافان درست كنند كه در واقع بورس ارز باشد ولی این سامانه مساله مهمی نیست.

* اقتصاددان

نظر شما