شناسهٔ خبر: 7223717 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

معاون تهذیب حوزه علمیه قم؛

حضور داوطلبان در حوزه آگاهانه باشد/ طرح میثاق طلبگی از سخنان رهبری اقتباس شده

حوزه/ مسئول طرح میثاق طلبگی داوطلبان جدیدالورود حوزه علمیه استان قم گفت: گزینش برای حوزه های علمیه یک بحث انکارناپذیر است و یکی از اهداف اجرای طرح میثاق بررسی و شناخت صحیح از داوطلبان و همچنین معرفی حوزه است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، تصریح کرد: امروز دشمنان قسم خورده نظام اسلامی توطئه های مختلفی را در فضاهای داخل و خارج حوزه برنامه ریزی کرده اند و ما نمی توانیم درب حوزه را بازگذاریم تا هر کسی با هر نگاهی وارد شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم خاطرنشان کرد: در گذشته کسانی که متقاضی حضور در حوزه بودند درطول تابستان درگیر مسائل مقدماتی مربوط به حوزه بودند، اما این طرح اشکالاتی داشت، اول اینکه یک دانش آموز وارد فضای حوزه می شد، بدون اینکه بتواند درست فکر کند و خودش را بشناسد، دوم اینکه این سه ماه زمان زیادی بود، که اگر جوان موفق به ورود نمی شد منفک کردن آن بسیار سخت بود.

حجت الاسلام  والمسلمین همتیان ریشه نام میثاق طلبگی را قرآن کریم دانست و افزود: طلاب جوان به مدت یک ماه در خدمت حوزه علمیه استان قم می باشند که 10 روز در خدمت معاونت تهذیب و 20 روز در خدمت معاونت  آموزش و با نکاتی مهم و کاربردی، قبل از شروع سال تحصیلی آشنا می شوند.

معاون تهذیب حوزه علمیه قم ادامه داد: امسال طرح میثاق طلبگی در بیش از 10 استان کشور به صورت همزمان در حال برگزاری می باشد.

حجت‌الاسلام  والمسلمین همتیان خاطرنشان کرد: وقتی اساتید دانشگاه خواستند به مقام معظم رهبری دکترای افتخاری اعطا کنند، ایشان از این عمل اساتید تشکر کرده و فرمودند «اگر خدا کمک کند، میخواهم بر‌‌ همان میثاق طلبگی‌ام باقی بمانم»، ما نیز به عنوان طرح میثاق طلبگی را از همین جمله مقام معظم رهبری انتهاب کردیم.

وی اظهارداشت: طرح میثاق طلبگی را دو سال در قمصر کاشان و دو سال ( با احتساب امسال) در حوزه علمیه امام صادق(ع) شهرستان تفرش برای طلاب جدید قم تدارک دیدیم.

معاون تهذیب حوزه علمیه قم نیز درباره اهداف برگزاری این طرح بیان داشت: اگر ما بخواهیم جوانی که در مقاطع سیکل، دیپلم، لیسانس و بالاتر داوطلب حوزه است را مستقیماً در کلاس‌های حوزه بنشانیم و سپس دروسحوزه را با آن تراکم مقابلش قرار دهیم بدون شک یک انتخاب آگاهانه را از وی گرفته ایم.

وی افزود: اگر فردی کاملاً حوزه را نشناخته و انتخاب آگاهانه نکرده باشد، حالا چه احساساتی شده و چه با اصرار دیگران پا در این عرصه گذاشته باشد و پس از ماهها پشیمان شود یا حوزه به این نتیجه برسد که وی گزینه مناسبی نیست؛ جدا و منفک کردنش از حوزه آسیب‌های فراوانی خواهد داشت؛ آسیبهایی فرد میبیند و در مورد آسیبهایی که حوزه متحمل میشود نیز میتوان به از بین رفتن وجوهات و امکاناتی اشاره کرد که در اختیار فرد قرار گرفته بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان تأکید کرد: از این‌رو این طرح قبل از شروع سال تحصیلی آموزش و پرورش و همچنین حوزه برگزار شود تا متقاضیان برای ورود به این عرصه فرصتی مناسب برای تفکر و شناخت کافی داشته باشند و خود را با حوزه تطبیق بدهند و ببینند واقعاً می‌خواهند و توانایی ادامه تحصیل را دارند یا خیر! و یا بالعکس حوزه آنان را بشناسد و جوانی که می‌خواهد برایش سرمایه گذاری کند را مورد بررسی قرار دهد.

وی بیان داشت: این طرح در سال 94 از 27 تیرماه با گروه مقطع سیکل آغاز و ان شاءالله با حضور طلبه های جوان سفیران هدایت و مدارس علمیه سایر شهرها که تحت نظر مدیریت قم هستند در نیمه دوم شهریور ماه به کار خود پایان خواهد داد.

معاون حوزه علمیه استان قم ادامه داد: ان شاءالله تا پایان دوره بیش از یک هزار نفر از داوطلبان جوان متقاضی ورود به حوزه در مقاطع سیکل، دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری آموزش های لازم را پشت سر خواهند گذاشت.

وی افزود: کلاس‌های رسالت حوزه، قرآن و مشاوره نیز در طرح میثاق طلبگی برگزار می‌شود و اساتیدی همچون آیتالله حائری شیرازی،  حجت الاسلام والمسلمین اسلامیان از اساتید حوزه، حجج‌الاسلام قائمی، عالم‌زاده نوری، سعیدی و یوسفیان نیز حضور دارند؛ در کلاس مشاوره نیز از مشاوران مختلفی همچون حجج ا‌لاسلام قدوسی، شور ورزی و رضایی استفاده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان برگزاری شبی با موضوع دلنوشتهای خطاب به حضرت ولی عصر(عج)، کلاس‌های چهل حدیث و برنامه مناجات قبل از نماز صبح از جمله برنامه‌های فرهنگی این دوره برشمرد و گفت: البته در کنار کلاسها و کارهای فرهنگی، برنامههای ورزشی داریم که طلاب به شادابی جسمی نیز برسند تا پس از آن زمینه برای شادابی روح فراهم گردد.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم در پایان ضمن تاکید بر عنایت مسئولان و برنامه ریزان نسبت به طرح میثاق طلبگی خواستار تاسیس اردوگاهی دائمی برای برگزاری یومیه این طرح در طول سال شد.

انتهای پیام  17/313

 

 

نظر شما