شناسهٔ خبر: 69974737 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سوخت ورودی به نیروگاه‌ها امکان قاچاق شدن ندارد

سرپرست معاونت راهبری تولید شرکت برق حرارتی گفت: به هیچ عنوان امکان قاچاق سوخت از داخل مخازن نیروگاه‌ها وجود ندارد و اگر سوخت مصرفی در مسیر فرآیند تحویل با تخلف مواجه شود در حوزه نیروگاه‌های کشور نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «ناصر اسکندری» با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه سالانه حدود یک میلیارد لیتر از سوخت نیروگاه‌ها در مسیر تحویل به نیروگاه‌ها منحرف شده و یا قاچاق می‌شود، گفت: موضوع قاچاق سوخت از مخازن نیروگاه‌ها با توجه به نظارت سه‌جانبه و تطبیق میزان تولید و سوخت دریافتی غیرممکن است.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منعقد شده است که بر اساس آن محل تحویل سوخت نیروگاه‌ها، مخازن سوخت مایع نیروگاه است. یعنی تا قبل از اینکه سوخت وارد مخزن شود، متعلق به نیروگاه نیست.

وی با تأکید بر اینکه اگر سوخت مصرفی در مسیر فرآیند تحویل با تخلف مواجه شود در مالکیت نیروگاه‌های کشور نیست، تصریح کرد: از زمانی که سوخت وارد مخزن می‌شود به هیچ وجه امکان قاچاق از این مخازن وجود ندارد، چراکه به محض اینکه نفتکش وارد نیروگاه می‌شود، به صورت اتوماتیک روی باسکول ورودی نیروگاه وزن‌سنجی و پارامتر‌های فیزیکی آن کنترل و میزان ناخالصی آن پایش می‌شود و تمامی مشخصات بارنامه، تانکر، وزن و پارامتر‌های صوخت ثبت می‌شود.

سرپرست معاونت راهبری تولید شرکت برق حرارتی با بیان اینکه تمامی این پارامتر‌ها یک انحراف استاندارد دارند و اگر خارج از آن باشد، نفتکش متوقف و مکاتبات با نماینده شرکت پخش استان صورت می‌گیرد و صورت جلسه نیز انجام می‌شود، گفت: پس از تایید همه پارامتر‌های مورد پذیرش سوخت به مخزن نیروگاه منتقل می‌شود.

اسکندری با بیان اینکه مخزن تنها یک مسیر خروج سوخت دارد که آن‌هم به سمت واحد برای تولید برق است، اظهار کرد: بر اساس همین موضوع نظارت روزانه و ماهانه انجام و میزان انرژی تولیدی نیروگاه و راندمان ماهانه کنترل می‌شود و میزان سوخت تحویلی دقیقا با میزان تولید انطباق دارد.

وی با بیان اینکه در زمان تحویل سوخت نیروگاه‌ها بررسی‌های لازم در خصوص حجم و کیفیت سوخت تحویلی به عمل می‌آید، اضافه کرد: در هشت‌ماهه امسال میزان افزایش تولید برق نسبت به سال گذشته ۲.۳۳ درصد بوده ولی سوخت معادل مصرفی از سوی نیروگاه‌ها برای تحقق این رقم تنها ۱.۲۲ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

سرپرست معاونت راهبری تولید شرکت برق حرارتی اضافه کرد: بر این اساس نه تنها اقدامی در حوزه قاچاق سوخت از طریق نیروگاه‌ها اتفاق نیفتاده بلکه سعی کردیم با راندمان بیشتری برق تولید کنیم و رشد مصرف سوخت از افزایش میزان تولید برق پایین‌تر بوده است. این مسئله در حالی است که به دلیل محدودیت‌های فصلی در بسیاری از مواقع نمی‌توانیم بهترین شرایط راندمانی را بهره‌برداری کنیم و مجبوریم تنها نیروگاه‌هایی که سوخت در دسترس دارند را وارد مدار کنیم.