شناسهٔ خبر: 69287672 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

۷ چیزی که نباید برای کودکان بخرید!

علیرضا سپهوند

برخی از والدین، ظاهر و تیپ لباس بچه‌شان را به راحتی لباس ترجیح می‌دهند. لباس‌هایی که پولک یا آویز زیاد دارند، تنگ هستند یا از جنسی سنگین و زخیم درست شده‌اند، می‌تواند به پوست و اعضای بدن بچه آسیب برسانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سبک زندگی امروز خیلی با گذشته تفاوت دارد. والدین همانقدر که بیشتر بر رسیدگی به فرزند تمرکز می‌کنند به همان اندازه نیز می‌توانند با تصمیمات‌شان باعث بهبود یا وخامت اوضاع دلبندانشان شوند. آگاهی خانواده‌ها در این روزگار متنوع و متکثر از منظر تربیتی و رشد،  از اهمیت بالایی برخوردار است. نسل والدین امروز عموما، برای فرزندانشان بیشتر از نسل گذشته خرید می‌کنند که نشان از ارتقاء سطح نسبی رفاه در جوامع است. اما این انعطاف باید حساب شده و با دانش و آگاهی باشد. وقتی زمان خرید اسباب‌بازی یا وسیله جدید می‌رسد، والدین عموما می‌خواهند بچه‌ها را هیجان‌زده و خوشحال کنند. در این جا هفت مورد هست که والدین باید به طور جدی در مورد خرید آن‌ها تجدید نظر کنند:

  • اسباب‌بازی‌های پلاستیکی ارزان و بی کیفیت

اسباب‌بازی‌های پلاستیکی بی کیفیت در حد زیادی مضرات پنهان دارند علی‌رغم اینکه در ظاهر دارای جذابیت باشند. بسیاری از این اسباب‌بازی‌ها دارای مواد بسیار مضر مثل فتالات هستند. فتالات گروهی از مواد شیمیایی آلی هستند که در صنعت پلاستیک سازی به عنوان مواد نرم کننده مورد استفاده قرار می گیرد. فتالات می‌تواند باعث عوارضی مانند اختلالات هورمونی و آسیب به اعصاب و دستگاه تنفسی شود. در این اسباب‌بازی‌ها همچنین موادی چون «لید» ماده حاوی سرب , BPA وجود دارد که بسیار برای سلامتی مضر هستند. این مواد از طریق تماس با پوست به داخل بدن نفوذ می‌کنند.
 

  • گجت‌ها و وسایل الکترونیکی

بچه‌ها طرفداران بزرگ گجت‌های فناوری مانند تبلت، گوشی و ساعت‌های هوشمند هستند، اما گاه این اقلام می‌تواند بسیار مضرتر از فوایدشان باشند. استفاده بیش از حد از صفحه نمایش گوشی و تبلت می‌تواند مشکلات جدی خواب، بینایی و کاهش فعالیت‌های فیزیکی را به دنبال داشته باشد.

  • بدلیجات

لباس و ظاهر خوب داشتن برای کودکان جذاب است اما استفاده از بدلیجات بخصوص برای بچه‌ها، خطرات جدی سلامتی به دنبال دارد. جواهر بدل ارزان‌قیمت اغلب حاوی مواد مضر نظیر «لید» و «کادمیوم» هستند و بخصوص گذاشتن این بدلیجات در دهان بسیار خطرناک است. علاوه بر آن، برخی اجزاء و قطعات این بدلیجات تیز بوده و می‌تواند باعث ایجاد جراحت شود.
 

  • اسنک‌های شیرین و نوشیدنی‌های صنعتی

با این وجود که بچه‌ها عاشق خوراکی‌های شیرین هستند، اما این مواد در بلند مدت خطرات قابل توجهی برای سلامتی آن‌ها خواهند داشت بخصوص اگر در مصرف آن‌ها زیاده‌روی شود. این مواد در اسنک‌های شیرین و نوشیدنی‌های صنعتی و غلاتی که شیرینی بسیار زیادی دارند باعث مشکلاتی نظیر چاقی، آسیب دندانی و احتمالا دیابت نوع دو خواهند شد.

  • اسباب‌بازی‌های دارای بخش‌های کوچک یا نوک تیز

بسیاری اسباب‌بازی‌ها که در نگاه اول، ایمن به نظر می‌رسند، دارای بخش‌های ریز و کوچک هستند و هر لحظه احتمال بلعیده شدن و خطر خفگی را برای کودکان کم سن و سال دارند. همچنین، اسباب‌بازی‌های دارای بخش‌های تیز، می‌توانند باعث ایجاد جراحت شوند. قبل از خرید اسباب‌بازی، حتما به برچسب سن توصیه شده برای استفاده کودک توجه کنید.

  • بازی‌های ویدیویی با محتوای خشونت‌آمیز

با این وجود که بازی‌های ویدیویی می‌توانند برای بچه‌ها سرگرم‌ کننده باشند، بسیاری از آن‌ها دارای محتوای خشونت‌آمیز و زبان نامناسب سن کودک بوده و اصلا برای کودک شما توصیه نمی‌شود. کودکانی که در معرض این بازی‌ها قرار می‌گیرند می‌توانند دچار رفتارهای تکانشی و خشونت‌آمیز شده و بر مهارت‌های اجتماعی‌شان تاثیر منفی بگذارد.

  • لباس تنگ و اذیت کننده

برخی از والدین، ظاهر و تیپ لباس بچه‌شان را به راحتی لباس ترجیح می‌دهند. لباس‌هایی که پولک یا آویز زیاد دارند، تنگ هستند یا از جنسی سنگین و زخیم درست شده‌اند، می‌تواند به پوست و اعضای بدن بچه آسیب برسانند. همچنین باعث محدودیت عملکرد و حرکت شده و باعث می‌شود، کودکتان تمام روز را احساس ناراحتی کند.

انتهای پیام

نظر شما