شناسهٔ خبر: 6879691 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون ستاد احیای امر به معروف:

ملاک تشخیص امر به معروف و نهی از منکر شرع و قانون است

معاون ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: بر اساس برنامه‌ای که سالانه به ستادهای احیای امر به معروف و نهی از منکر در استان‌ها ارائه می‌شود، ستاد احیای استان کردستان جزء پنج استان برتر کشور در اجرای این فریضه است.

صاحب‌خبر -

معاون ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: بر اساس برنامه‌ای که سالانه به ستادهای احیای امر به معروف و نهی از منکر در استان‌ها ارائه می‌شود، ستاد احیای استان کردستان جزء پنج استان برتر کشور در اجرای این فریضه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، محمد صنایع در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر علاوه بر اینکه در روایات و آیات بسیاری بر آن تاکید شده، در اصل هشتم قانون اساسی نیز به آن پرداخته شده است.

وی افزود: اگرچه در دین مبین اسلام بر فرایض زیادی تاکید شده اما پرداختن به اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر در قانون اساسی، نشان دهنده اهمیت این مسئله است.

معاون توسعه منابع و نظارت راهبردی ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به این‌که «حدود اجرای این فریضه را قانون تعیین می‌کند» عنوان کرد: دو سال پیش طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس مطرح و فوریت آن تصویب شد و پس از بررسی در کمیسیون‌های مختلف در مجلس و پس از اینکه دو بار در شورای نگهبان بر آن ایراد گرفته شد، رئیس مجلس قانون آن را در تاریخ نهم اردیبهشت ماه امسال، به رئیس جمهور اعلام کرد.

وی با اشاره به این‌که «اجرای این قانون نیازمند عزمی همگانی است» تصریح کرد: این قانون ظرفیت بالایی را برای اجرای این فریضه در جامعه فراهم می‌کند زیرا از جنبه‌های مختلف به زوایای امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است.

صنایع با اشاره به این‌که «ملاک تشخیص امر به معروف و نهی از منکر شرع و قانون است» بیان کرد: هر عملی مطابق با شرع و قانون باشد، معروف و مغایر با شرع و قانون، منکر نامیده می‌شود.

وی ادامه داد: ساختاری که برای هدایت سیاست‌گذاری و اجرای این قانون پیش بینی شده است، ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد که اعضایی متشکل از شش وزیر را داراست.

معاون توسعه منابع و نظارت راهبردی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور، اعلام کرد: وزیر کشور، وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم و وزیر صنعت، معدن و تجارت اعضای این ستاد را تشکیل می‌دهند.

وی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را امری بسیار گسترده و فرابخشی دانست و افزود: با تشکیلات گسترده‌ای که برای انجام این فریضه تعیین شده است، می‌توان اهمیت آن را دریافت و نباید آن را در جزییات محدود کرد.

صنایع بیان کرد: شاخص ارزیابی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در استان‌ها برنامه مکتوب و مدونی بوده که متناسب با وضعیت جامعه تعیین شده است و ارزیابی عملکرد ستاد استان‌ها بر اساس میزان تحقق برنامه‌ها سنجیده می‌شود.

وی استان کردستان را جزء پنج استان برتر کشور در زمینه فعالیت‌های ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر دانست.

معاون توسعه منابع و نظارت راهبردی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور از اجرای طرح طلایه داران معروف در سال 94 خبر داد و افزود: با اجرای این طرح استفاده از ظرفیت همه اقشار در انجام این فریضه فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح تذکر کتبی در کنار تذکر لسانی از دیگر برنامه‌های این ستاد در سال جاری بوده است.

صنایع در پایان از اجرای قانون چند ماده‌ای برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در کشور خبر داد و یادآور شد: با اجرای این قانون آمران به معروف در هر جایی با تعرض مواجه شوند، با فرد متعرض در هر مقام و پستی که باشد از طریق قانون برخورد می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما