شناسهٔ خبر: 68604642 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

مدیرعامل آسیاتک: فیبر نوری تاثیر مستقیم در اقتصاد و توسعه دارد

مدیرعامل آسیاتک در پنل گفت‌وگوی

صاحب‌خبر -

به گزارش بورس‌نیوز، پنل گفت‌وگوی چالش‌ها و فرصت‌های اقتصادی پروژه ملی فیبر نوری توسط کمیسیون فناوی اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات اقتصاد دانش‌بنیان کیش برگزار شد. 

قیمت‌گذاری با رقابت آزاد

مهندس محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک در این نشست درباره تعرفه توسعه فیبر نوری در مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات گفت: «قیمت‌گذاری باید عملا با رقابت آزاد انجام گیرد.» وی توضیح داد: «در قوانین ما زیرساخت و توسعه باید توسط دولت انجام شود. در دولت‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داد، اما یک شکاف بزرگ وجود داشت و آن هم ناشی از بزرگ و پیچیده بودن پروژه بود. به هر دلیلی شرکت مخابرات در زمان مناسب خودش به جای اینکه برای توسعه نسل ارتباطات سرمایه‌گذاری کند، مسئولیتش را به دولت واگذار کرد. گاهی نیز مدیران عامل به ماجرا ورود کردند.» 

«نیازمند ایجاد شبکه یکپارچه هستیم»

مدیرعامل آسیاتک با بیان اینکه باید بپذیریم تغییر نسل ارتباطاتی نیازمند تغییر و ایجاد شبکه کامل و یکپارچه با طراحی مناسب با نیاز نسل است، بیان کرد: «در زمینه توسعه زیرساخت فیبر در دولت سیزدهم اتفاقات بزرگی رخ داد، اما مخابرات همراهی لازم را به عمل نیاورد.» او همچنین اشاره کرد که مدافع مصوبه ۲۳۰ و ۲۶۶ است.

 به گفته او اکنون جنس رقابت تغییر کرده است و این باعث ایجاد تلنگری بر مخابرات نیز شده است. مدیرعامل آسیاتک درباره مطالبات اهالی این صنعت نیز بیان کرد: «ما نیاز داریم که مسئله‌مان با کلان‌شهر‌ها و زیاده‌خواهی شهرداری‌ها حل شود. باید فرهنگ‌سازی ایجاد شود که شورا‌های شهر با اپراتور‌ها همراهی کنند. شرکت ما حداقل در بیش از ۱۰۰ شهر در حال اجرای پروژه فیبر نوری است. مردم با توجه به آگاهی از اهمیت فیبر نوری توسعه آن را از شورا‌های شهر پیگیری می‌کنند.»

«بحث فقط درباره اینترنت نیست»

مهندس یوسفی‌زاده ادامه داد: «امروز بحث ما فقط اینترنت نیست، ما درباره موضوعی صحبت می‌کنیم که خیلی چیز‌ها از آن قابل بهره‌برداری است و در اقتصاد، توسعه و حضور ما در مجامع جهانی تاثیر دارد. مخاطبان این سرویس نیز افرادی هستند که بر لبه تکنولوژی حرکت می‌کنند.»

به گفته مدیرعامل آسیاتک، ما نیاز به یک نسل ۵ اختصاصی یا شبکه اصطلاحا ۵G برای نقاطی که فشردگی کمی در شبکه‌سازی فیبر دارد، داریم که از سرمایه‌گذاری خود استفاده بهینه کنیم. 

وی همچنین گفت: «۲۸ میلیون سیم تلفن ثابت یا کابل مسی داریم. اگر بخواهیم چالش‌های اپراتور‌های خصوصی و مخابرات در زمینه زیرساخت فیبر نوری حل شود، نیازمند ترابرد شماره‌های ثابت هستیم که این مهم باید از طریق سازمان تنظیم به عنوان متولی آن حل شود.» 

«نیازمند توسعه زیرساخت کابل نوری هستیم»

صابر فیضی، مدیرعامل فناپ‌تلکام نیز در این نشست عنوان کرد: «ما برای تقویت سیستم موبایلی نیازمند توسعه زیزساخت فیبر هستیم. توسعه کابل نوری در زمینه ارتباطات حکم اتوبان را دارد، ما اگر بستر ناسب ساخته شود، مشکل اپراتور‌ها در زمینه شبکه حل خواهد شد.»

او عقیده دارد، تا زمانی که زیرساخت تقویت نشود، نمی‌توان از تکنولوژی‌های نوین بهره برد. 

مهرداد میراسمعیلی، عضو کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی نیز در این نشست عنوان کرد که باید در زمینه آزادسازی قیمت‌ها نگاه واقع‎بینانه داشت. او در این باره گفت: «بزرگ‌ترین چالش صنعت ما هزینه هاست که همه دلاری است.» 

سید محمدحسن مقدم‌فر، بنیان‌گذار راهبران تحول دیجیتال بیان کرد: «نگاه به فیبر نوری نباید پروژه‌ای بلکه باید تجاری باشد. یعنی به هزینه‌های آن نیز توجه کرد.»

اشتراک گذاری :

نظر شما