شناسهٔ خبر: 68568570 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افزایش ۳۸ درصدی تعداد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور

عاطفه کربلایی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گفت: طی پنج ماه ابتدایی سال جاری آتش‌سوزی در منابع طبیعی ۳۸ درصد از لحاظ فقرات و ۲۷۳ درصد از لحاظ حجم سوخت شده افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

سرهنگ علی ملکی آهنگران در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: طی پنج ماهه گذشته بیش از ۸۶ درصد حریق‌ها مربوط به مراتع و زیر اشکوب درختان و ۱۵ درصد به صورت تنه‌ای درختان و کمتر از پنج درصد به‌صورت تاجی بوده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی اضافه کرد: طی این مدت در جهت مقابله با زمین‌خواران ، قاچاقچیان چوب و اطفای حریق ۲۷ نفر از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی مجروح شدند و متاسفانه یک نفر در استان کردستان حین اطفای حریق به جمع جانثاران میهن پیوست.

وی ادامه داد: طی پنج ماه ابتدایی سال جاری در جهت مقابله با قاچاق چوب ۲۲۳۸پرونده  و در رابطه با کوره زغال غیرمجاز ۱۴۵ پرونده تشکیل و ۱۵۴ باب کوره زغال غیرمجاز تخریب  شد. ۲۹۶۸ پرونده نیز در زمینه چرای دام غیرمجاز تشکیل دادیم.

به  گفته آهنگران ۲۷ هزار و ۹۲۵ تماس مردمی با سامانه ۱۳۹ و ۱۵۰۴ گرفته شد که ۸۰ درصد از آن‌ها اجرایی بود که واحد گشت اعزام شد و ۲۰ درصد از تماس‌ها ارشادی بود و مردم برای اخذ راهنمایی تماس گرفتند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی ادامه داد: طی پنج ماه ابتدایی سال جاری ۱۳ هزار و ۷۲۳ پرونده قضایی در زمینه تخلفات مرتبط با منابع طبیعی تشکیل شد که  ۲۱۶۴ نفر از زمین‌خواران و قاچاقچیان و ... دستگیر شدند، ۱۴۹۸ دستگاه خودرو و ۲۷۸ تجهیزات قطع درخت توقیف شده است و در راستای رفع تصرف اراضی ملی ۵۴۰۱ هکتار از اراضی ملی به خلع ید و به بیت‌المال بازگردانده شد و از تصرف ۱۶۴۱ هکتار پیشگیری همچنین ۶۶۰۹ پرونده با مساحت ۱۵ هزار و ۴۳۷  هکتار در زمینه تخریب و تصرف اراضی ملی تشکیل شده است.

آهنگران در پایان با بیان اینکه تخریب و تصرف اراضی ملی نسبت به سال گذشته هشت درصد کاهش یافته است، گفت:  بیش از ۱۶۰۰واحد گشتی در سطح کشور فعال کرده‌ایم علاوه بر آن اقداماتی را برای  افزایش آگاهی مردم مثل حضور کارشناسان در رسانه‌های مختلف انجام دادیم که در کاهش تصرف و تعرض به منابع طبیعی تاثیرگذار بوده است.

انتهای پیام

نظر شما