شناسهٔ خبر: 6851443 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

زوج خط حمله پرسپولیس

می‌گویند قرار است پرسپولیس در بازی‌های خانگی این فصل 2-4-4 بازی کند اما خارج از خانه با سیستم قبلی یعنی 1-3-2-4 به میدان خواهد رفت ولی پذیرفتن این موضوع کمی دشوار است.

صاحب‌خبر - به گزارش افکارنیوز، هر چند به خاطر در اختیار گرفتن میانه میدان در بازی‌های بیرون از خانه، استفاده از سیستم ۱-۳-۲-۴ و حضور دو هافبک تدافعی پشت سر مثلث تهاجمی منطقی به نظر می‌رسد اما تغییر مداوم سیستم و جابه‌جایی بازیکنان در طول فصل، ناهماهنگی‌ها و مشکلات زیادی را در ترکیب پرسپولیس به وجود خواهد آورد و با توجه به عدم انعطاف‌پذیری بازیکنان ایرانی این اتفاق کمی بعید به نظر می‌رسد.

اما بیایید فرض کنیم پرسپولیس دوباره با همان سیستم ۲-۴-۴ بازی قبلی به مصاف استقلال خوزستان خواهد رفت که با در نظر گرفتن بازگشت طارمی، عالیشاه و نورمحمدی و احتمال حضور بنگستون در لیست ۱۸ نفره نقاط مبهم زیادی در ترکیب اصلی پرسپولیس به وجود خواهد آمد و سوال‌های متعددی مطرح می‌شود.

۱) نورمحمدی جای کی؟
قاعدتا رضا نورمحمدی که قبل از بنگر، ماریچ و اومانیا در تمرینات حضور داشته و آماده است باید به ترکیب اصلی اضافه شود اما سوال اینجاست که جای چه کسی؟ آیا برانکو، بنگر را به خاطر اشتباهش روی گل اول پدیده نیمکت‌نشین خواهد کرد یا ماریچ را به خاطر ناهماهنگی در صحنه گل دوم از ترکیب بیرون می‌گذارد؟ هر چند اومانیا هم به این جمع اضافه شده اما با توجه به دیر اضافه شدنش به تمرینات بعید است او رقیبی برای سه نفر دیگر باشد. قاعده حکم می‌کند که زوج بنگر - نورمحمدی به خاطر درک متقابل از هم با دو فصل بازی کنار هم و حضور در بازی‌های دوستانه پیش‌فصل در اهواز از ابتدا به میدان بروند مگر اینکه برانکو تصمیم دیگری بگیرد.
۲) کمندانی باز هم هست؟
میلاد کمندانی در مصاف با پدیده برای اولین بار در پستی جدید به بازی گرفته شد. او کمی عقب‌تر از علی علیپور به عنوان مهاجم دوم پرسپولیس در ترکیب قرار گرفت و بد کار نکرد اما سوال اینجاست که با بازگشت عالیشاه و طارمی جایی برای کمندانی باقی می‌ماند یانه. البته می‌توان پیش‌بینی کرد که عالیشاه در پست مهاجم دوم بازی کند و اگر بنا به حضور دوباره کمندانی در میدان باشد او در خط هافبک باید به میدان فرستاده شود که باز هم این سوال پیش خواهد آمد؛ جای کی؟
۳) زوج علیپور - عالیشاه در خط حمله؟
از آنجایی که علی علیپور در مصاف با پدیده خوب کار کرد و گل هم زد حالا بیرون گذاشتن او برای برانکو بسیار دشوار شده است اما سوال اینجاست که تکلیف طارمی چه می‌شود؟ آیا احتمال بازی زوج طارمی - علیپور وجود دارد و مثلا طارمی کمی عقب‌تر از علیپور، مهاجم دوم باشد یا نه؟ اگر این اتفاق بیفتد عالیشاه باید به جناح چپ خط هافبک منتقل شود و اینگونه احمدزاده از دور خارج خواهد شد چرا که هادی نوروزی هافبک راست را دو قبضه در اختیار گرفته و با نمایش خوبش در هفته اول، جایش ثابت به نظر می‌رسد. از طرفی شنیده می شود برانکو به هیچ وجه حاضر نیست احمدزاده را بیرون بگذارد. در این صورت او باید جای کامیابی‌نیا یا کفشگری به میدان برود که در سیستم ۲-۴-۴ این مساله غیرممکن است. در سیستم ۲-۴-۴ هر دو هافبک میانی باید قابلیت تدافعی داشته باشند و بدین ترتیب بازی کردن احمدزاده - نوروزی - عالیشاه تنها در سیستم ۱-۳-۲-۴ امکانپذیر است که در این سیستم هم یکی از مهاجمان (از بین طارمی، بنگستون و علیپور) باید در ترکیب اصلی قرار بگیرند، ضمن اینکه کمندانی هم بیرون خواهد نشست.
بدین ترتیب احتمال بازی زوج علیپور - عالیشاه بیشتر و قوی‌تر به نظر می‌رسد مگر اینکه برانکو تصمیم ویژه دیگری اتخاذ کند.
۴) حاتمی فعلا در ترکیب می‌ماند؟
بابک حاتمی مدافع چپ نیست و کلا در دفاع بازیکن مطمئن و شاخصی به حساب نمی‌آید اما همین مدافع راست در مصاف با پدیده نمایش قابل قبولی در پست غیرتخصصی ارائه داد. حاتمی که در تمام بازی‌های دوستانه پیش فصل و حتی نیمه دوم بازی نساجی در نقش مدافع چپ به میدان رفته شاید باز هم در همین پست در ترکیب اصلی بماند اما نباید فراموش کرد که حیدریه برای بیمه کردن این پست به پرسپولیس پیوسته و به احتمال فراوان به زودی حاتمی را کنار خواهد زد. حیدریه جوان در نیمه اول بازی دوشنبه با نساجی بخصوص در فاز حمله خوب کار کرد و خیلی خوب در امور تهاجمی اضافه می‌شد. با این حساب برانکو برای انتخاب مدافع چپ نیز ابهام‌هایی در ذهنش دارد مگر اینکه همچنان بخواهد حیدریه به لحاظ بدنی به سطح بالاتری برسد و بعد از او استفاده کند.

نظر شما