شناسهٔ خبر: 6856997 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

آناليز تاکتيکي پرسپوليس در آستانه ديدار با استقلال خوزستان

صاحب‌خبر -

 احتمال زياد پرسپوليس در بازي‌هاي خانگي اين فصل 2-4-4 بازي کند اما خارج از خانه با سيستم قبلي يعني 1-3-2-4 به ميدان خواهد رفت ولي پذيرفتن اين موضوع کمي دشوار است.

به گزارش آفرينش و به نقل از ايران ورزشي هر چند به خاطر در اختيار گرفتن ميانه ميدان در بازي‌هاي بيرون از خانه، استفاده از سيستم 1-3-2-4 و حضور دو هافبک تدافعي پشت سر مثلث تهاجمي منطقي به نظر مي‌رسد اما تغيير مداوم سيستم و جابه‌جايي بازيکنان در طول فصل، ناهماهنگي‌ها و مشکلات زيادي را در ترکيب پرسپوليس به وجود خواهد آورد و با توجه به عدم انعطاف‌پذيري بازيکنان ايراني اين اتفاق کمي بعيد به نظر مي‌رسد. اما بياييد فرض کنيم پرسپوليس دوباره با همان سيستم 2-4-4 بازي قبلي به مصاف استقلال خوزستان خواهد رفت که با در نظر گرفتن بازگشت طارمي، عاليشاه و نورمحمدي و احتمال حضور بنگستون در ليست 18 نفره نقاط مبهم زيادي در ترکيب اصلي پرسپوليس به وجود خواهد آمد و سوال‌هاي متعددي مطرح مي‌شود.

1) نورمحمدي به جاي کي؟

قاعدتا رضا نورمحمدي که قبل از بنگر، ماريچ و اومانيا در تمرينات حضور داشته و آماده است بايد به ترکيب اصلي اضافه شود اما سوال اينجاست که جاي چه کسي؟ آيا برانکو، بنگر را به خاطر اشتباهش روي گل اول پديده نيمکت‌نشين خواهد کرد يا ماريچ را به خاطر ناهماهنگي در صحنه گل دوم از ترکيب بيرون مي‌گذارد؟ هر چند اومانيا هم به اين جمع اضافه شده اما با توجه به دير اضافه شدنش به تمرينات بعيد است او رقيبي براي سه نفر ديگر باشد. قاعده حکم مي‌کند که زوج بنگر - نورمحمدي به خاطر درک متقابل از هم با دو فصل بازي کنار هم و حضور در بازي‌هاي دوستانه پيش‌فصل در اهواز از ابتدا به ميدان بروند مگر اينکه برانکو تصميم ديگري بگيرد.

2) کمنداني باز هم هست؟

ميلاد کمنداني در مصاف با پديده براي اولين بار در پستي جديد به بازي گرفته شد. او کمي عقب‌تر از علي عليپور به عنوان مهاجم دوم پرسپوليس در ترکيب قرار گرفت و بد کار نکرد اما سوال اينجاست که با بازگشت عاليشاه و طارمي جايي براي کمنداني باقي مي‌ماند يانه.

البته مي‌توان پيش‌بيني کرد که عاليشاه در پست مهاجم دوم بازي کند و اگر بنا به حضور دوباره کمنداني در ميدان باشد او در خط هافبک بايد به ميدان فرستاده شود که باز هم اين سوال پيش خواهد آمد؛ جاي کي؟

3) زوج عليپور - عاليشاه در خط حمله؟

از آنجايي که علي عليپور در مصاف با پديده خوب کار کرد و گل هم زد حالا بيرون گذاشتن او براي برانکو بسيار دشوار شده است اما سوال اينجاست که تکليف طارمي چه مي‌شود؟ آيا احتمال بازي زوج طارمي - عليپور وجود دارد و مثلا طارمي کمي عقب‌تر از عليپور، مهاجم دوم باشد يا نه؟ اگر اين اتفاق بيفتد عاليشاه بايد به جناح چپ خط هافبک منتقل شود و اينگونه احمدزاده از دور خارج خواهد شد چرا که هادي نوروزي هافبک راست را دو قبضه در اختيار گرفته و با نمايش خوبش در هفته اول، جايش ثابت به نظر مي‌رسد. از طرفي شنيده مي شود برانکو به هيچ وجه حاضر نيست احمدزاده را بيرون بگذارد.

در اين صورت او بايد جاي کاميابي‌نيا يا کفشگري به ميدان برود که در سيستم 2-4-4 اين مساله غيرممکن است. در سيستم 2-4-4 هر دو هافبک مياني بايد قابليت تدافعي داشته باشند و بدين ترتيب بازي کردن احمدزاده - نوروزي - عاليشاه تنها در سيستم 1-3-2-4 امکانپذير است که در اين سيستم هم يکي از مهاجمان (از بين طارمي، بنگستون و عليپور) بايد در ترکيب اصلي قرار بگيرند، بااينکه کمنداني هم بيرون خواهد نشست.

با اين حساب احتمال بازي زوج عليپور - عاليشاه بيشتر و قوي‌تر به نظر مي‌رسد مگر اينکه برانکو تصميم ويژه ديگري اتخاذ کند.

4) حاتمي فعلا در ترکيب مي‌ماند؟

بابک حاتمي مدافع چپ نيست و کلا در دفاع بازيکن مطمئن و شاخصي به حساب نمي‌آيد اما همين مدافع راست در مصاف با پديده نمايش قابل قبولي در پست غيرتخصصي ارائه داد.

حاتمي که در تمام بازي‌هاي دوستانه پيش فصل و حتي نيمه دوم بازي نساجي در نقش مدافع چپ به ميدان رفته شايد باز هم در همين پست در ترکيب اصلي بماند اما نبايد فراموش کرد که حيدريه براي بيمه کردن اين پست به پرسپوليس پيوسته و به احتمال فراوان به زودي حاتمي را کنار خواهد زد.

حيدريه جوان در نيمه اول بازي دوشنبه با نساجي بخصوص در فاز حمله خوب کار کرد و خيلي خوب در امور تهاجمي اضافه مي‌شد. با اين حساب برانکو براي انتخاب مدافع چپ نيز ابهام‌هايي در ذهنش دارد مگر اينکه همچنان بخواهد حيدريه به لحاظ بدني به سطح بالاتري برسد و بعد از او استفاده کند.

نظر شما