شناسهٔ خبر: 68287784 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد

تولید حدود ۷۰ میلیون لیتر بنزین کشور با استاندارد یورو ۴

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تولید بیش از ۳۰ میلیون لیتر بنزین کشور با استاندارد یورو ۴ و ۷۰ میلیون لیتر بنزین با استانداردهای یورو خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری امروز (سه‌شنبه، ۳۰ مرداد) در حاشیه سیزدهمین نشست بررسی تازه‌ترین وضع طرح‌های کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی با اولویت کاهش نفت کوره که به میزبانی پالایشگاه شیراز و با حضور جمعی از مدیران پالایشگاه‌ها برگزار شد، گفت: براساس برنامه پنجم توسعه باید در حوزه فرآورده‌های نفتی منطبق با استانداردهای ملی به‌پیش برویم و کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی را در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به پیشرفت کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در سه سال اخیر، افزود: بیش از ۳۰میلیون لیتر بنزین کشور استاندارد یورو۴ دارد و هم‌اکنون در مجموع حدود ۷۰ میلیون بنزین کشور مطابق با استانداردهای یورو است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به رشد همه‌ی پالایشگاه‌های کشور در تولید بنزین باکیفیت، تصریح کرد: تولید بنزین با شاخص اکتان ۹۰ و نفت کوره با شاخص اکتان ۶۰ از اهداف شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در برنامه هفتم توسعه است.

سالاری با بیان اینکه در بخش تأمین منابع مالی باید گاز مایع (ال‌پی‌جی) را در اختیار شرکت‌های داخلی قرار دهیم تا صادرات توسط خود پالایشگاه‌ها انجام شود، تأکید کرد: باید با تأمین منابع مالی مانع‌های موجود در مسیر روند پیشرفت را کنار بزنیم.

وی با اشاره به بحث تولید مازاد برنامه‌های پالایشگاه‌ها اعلام کرد: باید ظرفیت‌های مازاد از برنامه تولیدی پالایشگاه‌ها را بررسی کنیم و مجوزهای لازم به‌منظور انجام صادرات تولید مازاد ازسوی خود پالایشگاه‌ها اخذ شود.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های پالایشگاه‌ها برای ایجاد مجموعه‌ای از نخبگان استفاده کنیم و یک شرکت دانش‌بنیان و برند ملی تشکیل دهیم، افزود: ایجاد توسعه از احداث واحد تازه بهتر است، زیرا احداث نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد دارد، اما زیرساخت‌های توسعه پالایشگاه‌ها در کشور موجود است.

پیشرفت ۹۹درصدی پروژه‌های کیفی‌سازی پالایشگاه شیراز

بر اساس این گزارش، الهه محمدیان، مدیر پروژه‌های شرکت پالایش نفت شیراز نیز در این نشست با بیان اینکه پروژه‌های کیفی‌سازی پالایشگاه شیراز در قالب ۲ پروژه کیفی‌سازی بنزین و گازوئیل انجام می‌شود، گفت: پروژه کیفی‌سازی بنزین با ظرفیت روزانه پنج هزار بشکه‌ و با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون یورو در ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شده و هم‌اکنون به پیشرفت ۹۹درصدی رسیده و درحال راه‌اندازی است.

وی ادامه داد: بیش از ۷۳درصد تجهیزات این پروژه ساخت داخل است و عمده کالاها سفارش داخل بوده و خرید خارجی نداشته‌ایم که برای ما افتخار است.

مدیر پروژه‌های شرکت پالایش نفت شیراز بیان کرد: هم‌اکنون اگر حجم آب واحد به‌حد قابل قبولی برای سازنده برسد، این پروژه به‌طور رسمی راه‌اندازی می‌شود.

محمدیان با بیان اینکه پروژه کیفی‌سازی گازوئیل از دیگر پروژه‌های پالایشگاه شیراز است، اعلام کرد: قرارداد کیفی‌سازی گازوئیل از سال ۱۳۹۸ با بودجه ۱۸۴ میلیون دلار با شرکت اودی‌سی‌سی امضا شد و بیش از ۸۰درصد کالاهای مورد استفاده در این پروژه ساخت داخل هستند.

وی با بیان اینکه این پروژه شامل واحد دی‌اچ‌دی و واحدهای جانبی مانند واحد هیدروژن و واحد اس‌آرسی است و تاکنون به پیشرفت بالای ۹۰درصد رسیده است، افزود: امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ همه واحدهای پروژه کیفی‌سازی گازوئیل را راه‌اندازی کنیم.

گزارش عملکرد پالایشگاه‌های مختلف در این نشست  بررسی شد که بر این اساس پروژه‌هایی مانند اجرای طرح هایتک، اجرای الگوی ای‌پی‌سی‌ام برای اجرای قردادها برای نخستین بار در ایران، اتصال به شبکه ریلی سراسری به‌منظور تسهیل صادرات، تأمین و ارسال سوخت به ۱۷ استان مهم کشور، پایش برخط آلایندگی‌ها، احداث مخازن راهبردی آب با ظرفیت ۳۰۰ هزار مترمکعب از جمله اقدام‌های مهم و تاثیرگذار پالایشگاه اصفهان بود.

پروژه ۹۵ هزارتنی کک‌سوزنی پالایشگاه شازند وارد مرحله اجرایی شد

قرارداد پروژه کیفی‌سازی نفت کوره و تولید ۹۵ هزارتنی کک‌سوزنی پالایشگاه شازند نیز از اوایل سال ۱۴۰۰ با پژوهشگاه صنعت نفت امضا شده و هم‌اکنون وارد مرحله اجرایی شده است که اقدامی مهم برای صنعت نفت کشور به‌شمار می‌رود.

راه‌اندازی فاز ۲ پالایشگاه آبادان در مدت ۱۴ ماه نیز از اقدام‌های مهم و بزرگ در صنعت کشور بود که در ابتدای دولت سیزدهم محقق شد و این پروژه اکنون در مرحله نهایی یعنی راه‌اندازی هایدروکرکر قرار دارد، همچنین تفاهم‌نامه بخش دوم با شرکت ملی و مهندسی امضا شده است و به‌محض تأمین مالی پروژه آغاز به‌کار می‌کند.

طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه بندرعباس طرحی مهم و راهبردی است که با هدف کاهش نفت کوره و گوکرد و حرکت به سوی تولید فرآورده‌های پتروپالایشگاهی با ارزش افزوده بالا در حال انجام است. در این طرح حجم نفت کوره تولیدی پالایشگاه بندرعباس به حداکثر ۱۰درصد کل محصولات می‌رسد و حجم گوگرد آن نیز به نیم‌درصد کاهش‌ می‌یابد، طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین در سه بخش احداث واحدهای فرایندی، واحدهای جانبی و احداث مجتمع روغن‌سازی گروه ۲ و۳ طراحی شده است که هم‌اکنون پیشرفت ۱۴درصدی دارد.

رکورد کم‌سابقه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفرساعت بدون حادثه در پالایشگاه تهران

پروژه کیفی‌سازی بنزین نیز از پروژه‌های مهم شرکت پالایش نفت تهران با هدف افزایش کمی و کیفی بنزین تولیدی این پالایشگاه است که افزون‌بر افزایش یک میلیون ۵۰۰ هزار لیتر در روز و کاهش بنزن موجود در آن محصولی منطبق بر استاندارد یورو۵ تولید کند.
این طرح با بیش از ۸۷درصد پیشرفت تا تابستان ۱۴۰۴ به بهره‌برداری کامل می‌رسد، همچنین پالایشگاه تهران در این پروژه موفق به‌دستیابی به رکورد کم‌سابقه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت بدون حادثه شده است‌.
پروژه کیفی‌سازی نفت کوره، پروژه تولید هگزان خوراکی و صنعتی، طرح احداث پست ۶۳ کیلو ولت و پروژه بازیابی گازهای ارسالی به سیستم مشعل از پروژه‌های دیگر انجام‌شده در پالایشگاه تهران است.
اقدام‌های عملیاتی پروژه احداث واحد تصفیه، تبدیل و تفکیک نفت کوره و تصفیه نفت‌گاز در پالایشگاه کرمانشاه آغاز شده و این پروژه ازسوی دو شرکت دانش‌بنیان آذر انرژی و مبتکران طراحی شده است همچنین پالایشگاه کرمانشاه در تاریخ ۱۵ مردادماه سال ۱۴۰۳ از سوی معاونت ریاست‌جمهوری و فناوری به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان شناخته شد. در این پروژه تاکنون ۱۸۵ میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت شده و ۱۹۱ مدرک طراحی مهندسی پایه واحدهای فرایندی و مخازن صادر شده است.

پروژه‌های مکمل طرح تولید نفت گاز یورو۵ نیز در شرکت پالایش نفت تبریز  به‌منظور افزایش ارتقای کیفی نفت و گاز تولیدی تا روزانه ۵ میلیون لیتر همسو با تحقق اهداف زیست‌محیطی اجرا شده است و تاکنون بیش از چهار هزار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت نیروی انسانی در این پروژه به‌کار گرفته شده و مبلغ اجرای این طرح ۵۰ میلیون یورو و هزار میلیارد ریال است.

پروژه برج خنک‌کننده جدید با اعتبار ۶ میلیون یورو، پروژه احداث واحد بازیافت گوگرد با ظرفیت روزانه ۱۱۰ تن با سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون یورو و پروژه خالص‌سازی هیدوروژن نیز از پروژه‌های انجام‌شده از سوی پالایشگاه تبریز هستند.
پالایشگاه لاوان هم همسو با الزام قانونی بند«ر» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۲ پروژه‌هایی در زمینه کیفی‌سازی فرآورده با هدف اولویت کاهش نفت کوره انجام داده که ۲ زیرپروژه احداث واحد تقطیر و واحد تولید قیر و پروژه گوگردزدایی از نفت کوره از جمله این پروژه‌هاست‌.

نظر شما