شناسهٔ خبر: 68224699 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

جنجال بر سر انتشار مقالات تولیدی هوش مصنوعی

صاحب‌خبر -

آرین کربلائی: انتشار مقالات علمی نوشته شده با کمک هوش مصنوعی در یک نشریه علمی در استرالیا با انتقادهای زیاد مواجه شده چرا که مخالفان بر این باورند که این روند نارضایتی را تشدید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری سینا، مجله استرالیایی Cosmos اعلام کرده که مقالات تولید شده توسط هوش مصنوعی را منتشر می‌کند که انتقادات روزنامه نگاران و بنیانگذاران را به خود جلب می‌کند. تصمیم مجله علمی محبوب استرالیایی Cosmos برای انتشار مقالات تولید شده توسط هوش مصنوعی (AI)، انتقادات بسیاری از سوی مشارکت کنندگان و سردبیران سابق خود، از جمله دو بنیانگذار را به خود جلب کرده است.

موسسه ناشر این مجله علمی گفته که تمام قد از “پروژه تجربی” خود حمایت می‌کند که برای بررسی “فرصت‌ها و خطرات استفاده از هوش مصنوعی” طراحی شده است و قرار است تا فوریه 2025 اجرا شود. اما منتقدان می‌گویند که این سرویس هوش مصنوعی روزنامه نگاری را تضعیف می‌کند و نارضایتی‌های بسیاری را بر می‌انگیزد.

این پروژه نتیجه کمک مالی سال 2023 از صندوق اخبار متا استرالیا بود که توسط بنیاد واکلی که از برتری در روزنامه نگاری حمایت می‌کند، اداره می‌شد.

این مجادله نمونه‌ای از نگرانی‌های رو به رشد در مورد نقش هوش مصنوعی در روزنامه نگاری است با وجود آزمایش‌های ناشران بر روی هوش مصنوعی جایگزین روزنامه نگاران و نویسندگان و….

همچنین صدها روزنامه نگار که توسط ناین انترتینمنت استخدام شده بودند هفته گذشته در پی این خبر دست به اعتصاب زدند. کوسموس در اوایل امسال با مشکلات مالی مواجه شد و نیمی از کارکنانش را از دست داد، و در طول 20 سال انتشار، ده‌ها جایزه روزنامه نگاری و صنعت را کسب کرد. آژانس ملی علوم CSIRO حق چاپ این نشریه را در ماه ژوئن تصاحب کرد.

در طول دو هفته ماه گذشته، نشریه Cosmos شش مقاله تولید شده توسط هوش مصنوعی را در وب سایت خود در مورد موضوعات مختلف از سیاه چاله‌ها تا سینک‌های کربن منتشر کرد. هر مقاله می‌گوید: “این مقاله توسط سرویس هوش مصنوعی سفارشی ما تولید شده است.”

اعضا و کارکنان Cosmos با بی اعتمادی به این اقدام واکنش نشان دادند و گفتند که کار آنها برای توسعه یک سرویس هوش مصنوعی که مقالات تولید می‌کرد و به نظر آنها نقش آنها به عنوان روزنامه نگاران را تضعیف می‌کرد، استفاده شده است.

بسیاری از آنها عصبانی بودند که با آنها مشورت نشده بود و گفتند که تماس‌های آنها با ناشر بدون پاسخ بوده است. بیانکا نوگرادی، یک روزنامه نگار علمی مستقل و مشارکت کننده Cosmos، گفت: “من دو بار در هفته گذشته با csiro و سردبیران Cosmos تماس گرفتم و هیچ پاسخی دریافت نکردم .”

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما