شناسهٔ خبر: 67758406 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

از پوزخند تا لبخند ژکوند

چگونه لبخندهای واقعی را بشناسیم؟

دوشن دو بولونیه، بزرگ ترین نورولوژیست قرن نوزدهم در فرانسه، عکاس و فیزیولوژیستی که سال ها روی سوژه لبخند تحقیق و پژوهش کرد، 19 نوع لبخند را معرفی می کند که هر کدام معنا و پیام روان شناختی خاص خود را دارند.

صاحب‌خبر -

عصر ایران - هیچ می دانستید که لبخند انواع مختلفی دارد و همه لبخند ها حاکی از شادی و رضایت نیستند، بلکه برعکس برخی نشان دهنده عدم رضایت و خشم و حتی غم و دلسردی اند. 

تا حالا حتما زیاد دیده اید که کسی با تمام صورت و از ته دل لبخند بزند؛ می دانید که این لبخندْ  "لبخند ِ دوشن" نامیده می شود؛ برگرفته از نام پزشکی سرشناس که اولین بار تحقیقات مبسوطی در مورد انواع لبخند انجام داد. 


دوشن دو بولونیه

دوشن دو بولونیه

دوشن دو بولونیه، بزرگ ترین نورولوژیست قرن نوزدهم در فرانسه، عکاس و فیزیولوژیستی که سال ها روی سوژه لبخند تحقیق و پژوهش کرد، 19 نوع لبخند را معرفی می کند که هر کدام معنا و پیام روان شناختی خاص خود را دارند. 

گذر زمان و تکمیل تحقیقات بر نتایج حاصل از زحمات این پیشگام عصب شناسی فرانسوی مهر تایید زدند. دوشن دو بولونیه که برای دانشکده ملی هنرهای زیبا کار می کرد و عکاسی صاحب سبک بود، از هنر عکاسی خود در تحقیقاتش بهره برد. 

دوشن دو بولونیه  علاقه زیادی به استفاده از الکتریسیته برای مقاصد پزشکی و درمانی خود داشت.او بر حالات و حرکات ظریف چهره افراد در شرایط خلقی متفاوت، تمرکز می کرد و با ثبت آن ها همراه با مطالعات روان شناسانه  و تطبیق داده ها نتایج خود را ارائه داد.


او در جریان تحقیقات خود با مردی برخورد کرد که صورتش بی حس بود. دوشن در جریان درمان عصب شناسانه بیمار با کسب رضایتش تعداد زیادی الکترود را بدون ایجاد ناراحتی به صورت مرد وصل کرد. به این ترتیب او توانست انواع ماهیچه های ریز و درشت و ظریفی را که در حالات چهره نقش دارند شناسایی کند.

در همین راستا بود که او توانست 19 نوع لبخند مختلف را شناسایی کند. به همین ترتیب، او توانست ثابت کند که تنها شش مورد از لبخند ها واقعاً اصیل اند، به این معنا که آنها واقعاً منعکس کننده لذت، شادی یا رضایت هستند. بقیه لبخندهایی هستند که احساسات بسیار متفاوتی از جمله ترس، خشم، تحقیر و غیره را بیان می کنند.

"به دست آوردن آنچه می خواهید با یک لبخند آسان تر است تا با نوک شمشیر"

–ویلیام شکسپیر–

لبخند دوشن

انواع لبخندهای غمگین

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما گاهی اوقات غم و اندوه شکل یک لبخند را به خود می گیرد. انواع مختلفی از لبخند وجود دارد که منعکس کننده احساسات دردناک است؛ بیشتر در موقعیت هایی که عناصر مثبت همزمان همراهند با یک یا چند مورد منفی .


 برخی از این لبخندهای غمگین عبارتند از:

لبخند بداقبالی؛  لب ها کمی نامتقارن به دو طرف کشیده می شوند، اما در چشم ها غم و اندوه عمیقی دیده می شود. طبق مطالعه دانشگاه سانفرانسیسکو، این لبخند معمولا بر لبان نفرات دوم مسابقات ورزشی، کسانی که مدال نقره بازی های المپیک را کسب می کنند، نقش می بندد.

لبخند ترس؛ گاهی از ترس لبخند میزنی. این زمانی اتفاق می افتد که فردی احساس درماندگی می کند و لبخند می زند تا نشان دهد که هیچ برنامه خصمانه ای در مقابل طرف مقابل ندارد. همچنین نوعی لبخند است که معمولاً در مقابل افرادی که دارای موقعیت بالاتری هستند نمایش داده می شود.

لبخند تنهایی؛ این لبخندی است که به سختی قابل درک است که گاهی با ابراز اندوهی خفیف همراه است. ویژگی اصلی آن این است که فقط زمانی خود را نشان می دهد که کاملاً تنها باشیم.

این لبخند در تنهایی بر صورت نقش می بندد، و معمولا با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود.

 

لبخند


انواع لبخندهای اجتماعی

اساساً همه لبخندها اجتماعی هستند، اما برخی از آنها نقش های بسیار خاصی در روابط با دیگران دارند. این لبخندها خود حاکی ازجملات و  عباراتی کم و بیش حساب شده اند که همیشه در رابطه با دیگران ظاهر می شوند. 

برخی از لبخندهای اجتماعی عبارتند از:

لبخند سرکوب شده: لبخندی که به نوعی مهار می شود، این لبخند اساساً دال بر شادی و خرسندی است اما شخص صلاح نمی داند که آن را بروز بدهد بنا بر شرایط؛ لبخندی که از همان ابتدا دریغ می شود، تلاش عضلانی بیشتری برای مهار آن روی صورت قابل مشاهده است.

لبخند ساختگی : این همان لبخند مؤدبانه‌ای است که وقتی می‌خواهیم با دیگران خوب باشیم، می‌زنیم، اما واقعاً خوشحال نیستیم. ویژگی اصلی آن این است که گوشه های لب ها برآمده هستند، اما چشم ها بی حالت می مانند.

لبخند شرم: این همان لبخندی است که وقتی خجالت می کشیم، می زنیم. اغلب با کج شدن جزئی سر و در بسیاری از مواقع سرخ شدن همراه است. در این مورد، خنده نقش تلاش برای تنش زدایی از موقعیت را ایفا می کند.

 

لبخند طنازی


لبخند عشوه گری:  لبخندی است که چیزی تلقین کننده و معماگونه دارد. بیشتر اوقات چشم ها کمی باریک می شوند و حالتی شیطنت آمیز به خود می گیرند. 
کارشناسان اشاره می کنند که مونالیزا نمونه کاملی از این لبخند است.


انواع لبخندهای تهاجمی

در میان انواع لبخندی که دوشن دو بولونیه کشف کرد، مواردی نیز وجود دارند که در واقعیت معنایی کاملاً متضاد با ماهیت لبخند دارند. اینها بیان طرد، تحقیر یا حتی ظلم نسبت به دیگران است. 

لبخند شیطنت آمیز:  همان لبخندی است که زمانی بر لب نقش می بندد که ما صریحاً از شر دیگران خلاص می شویم. لبخندی حاکی از اینکه از درمانده شدن کسی خوشحال می شویم. 

لبخند تحقیرشدن: در این حالت لبخندی روی لب نقش می بندد، اما همه اجزای دیگر صورت حاکی از خشم هستند. این لبخند زمانی اتفاق می افتد که مثلاً احساس می کنیم شخصی ما را مسخره کرده است و دیگران می خندند.  

لبخند اصلاح کردن: این یکی لبخندی است که می کوشد چیزی را که آشکارا ناخوشایند است، خوشایندتر کند. مانند لبخندی که فروشنده ای می زند که حراج اجناس اش به پایان رسیده است.

 

لبخند

لبخند دوشن 

البته "لبخند دوشن" نیز وجود دارد که معتبرترین و بهترین مطابقت با معنای اساسی لبخند است. این ویژگی به این دلیل است که نه تنها لب ها، بلکه کل صورت، به ویژه چشم ها لبخند می زنند. این معتبرترین و همچنین قدرتمندترین است.

 

نظر شما