شناسهٔ خبر: 67741095 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بذرپاش: استناد دیوان عدالت برای آزادسازی بلیت هواپیما قانون پنجم بود

وزیر راه و شهرسازی گفت: دیوان عدالت اداری برای آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما فقط به قانون برنامه پنجم توسعه استناد کرده است.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مهرداد بذرپاش در نشست خبری تشریح عملکرد دولت سیزدهم گفت: آزاد سازی قیمت بلیت در احکام دائم نیامده، اما قانونگذار استناد به قانون برنامه پنجم داشته و دولت در زمینه سوخت هواپیما به شرکت‌ها کمک می‌کند و ما آزاد سازی قیمت بلیت را پیگیری می‌کنیم.
وزیر راه و شهرسازی به کلان طرح ایران راه با هدف نقش راهبردی ایران در معادلات ترانزیتی منطقه اشاره کرد و گفت: یکی از شاخص‌ها عملکرد ایران راه آمار ترانزیت که نشان دهنده عملکرد خوب وزارت راه وشهرسازی در این بخش است.
وی افزود: در سال ۱۴۰۲ حد نصاب و رکورد ترانزیت زده شد و مجموع ترانزیت جاده‌ای و ریلی به ۱۷ میلیون تن در سال رسید و ترانزیت در بخش جاده‌ای ۱۴/۷۵میلیون تن بود که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رشد ۵۸ درصدی را شاهد بودیم و در ۴ ماه سال جاری نیز رشد ۵۴ درصدی را شاهد هستیم.
وی افزود: تردد ریلی منقطع با شمال روسیه از طریق راه آهن رشت - کاسپین انجام شد و راه آهن رشت - آستارا نیز در حال انجام است و راهگذر شرق ایران در ۲۰ جبهه کاری در حال انجام است که راه آهن خاش - چابهار امیدوارم تا پایان سال به بهربرداری برسد.
بذرپاش افزود: انعقاد قرارداد هندی‌ها در بندر چابهار را با ۴ برابر فاینانس منعقد کردیم و طرح راه آهن شلمچه بصره که بیش از ۵۰ سال نیمه کاره بود به مرحله اجرایی رسید و راهگذر ارس که همیشه محل اختلاف چند کشور منطقه بود بعد از توافقات لازم عملیات اجرایی آن آغاز شد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: راه‌های مواصلاتی با بهره برداری از طرح‌های ریلی در وضعیت خوبی قرار دارد و خطوط ریلی تبریز، همدان، رشت - کاسپین و دو خطه کردن اهواز و تامین مالی کرمانشاه - خسروی صورت گرفت و خط جدید مترو پرند و خط دوم بافق و خط آهن اقلید - یزد نیز به بهر برداری رسید.
بذرپاش افزود: در بخش راه آهن می‌توان به فرسوده بودن واگن‌ها اشاره کرد که با واردات، سن ناوگان را می‌توان به ۱۵ سال رساند و ۳۲ میلیون مسافر نیز در سال گذشته جابجا شدند و ترانزیت ۷۶۳ هزار تنی در بخش ریلی ثبت شده است.
بذرپاش بیان‌کرد: ۳ هزار و ۵۳کیلومتر آزاد راه، ۳ هزار و ۵۸۶ کیلومتر بزرگراه و بیش از ۷ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی احداث شد.
وی با بیان اینکه هزار و ۹۱۱ نقطه حادثه خیز رفع شده است افزود: عملیات اجرایی مرحله دوم شهر فرودگاهی از دیگر برنامه‌های وزارتخانه بود و فرودگاه‌های سقز، گناباد و ترمینال جدید مشهد، کیش و رامسر نیز به بهره برداری رسید.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: افزایش ظرفیت بنادر به ۳۰۰ میلیون تن در سال رسید که این عدد گواه سرمایه گذاری بخش خصوصی است و ظرفیت تخلیه بارگیری در بنادر ۲۸ میلیون تن افزوده شد و در بخش جابجایی مسافر دریایی رشد ۱۴۰ درصدی داشتیم و در جابجایی مسافران در بخش هوایی نیز حدود ۴۲ درصد رشد داشتیم. 
وزیر راه و شهرسازی افزود: ورود تاکسی‌های اینترنتی و افزایش ظرفیت پارکینگ‌های پایانه‌ها بخشی از فعالیت‌های وزارت راه برای کمتر شدن مشکلات در ایام اربعین امسال است و رفع نقاط حادثه خیز در محور‌های منتهی به مرز‌ها از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مبنی بر اینکه چرا از مهلت ۴ ماهه‌ای که دیوان عدالت اداری در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای حل موضوع آزاد سازی قیمت بلیت قرار داد استفاده نکردید گفت: شاید دیوان عدالت اداری به دنبال وضع قانون جدیدی در این حیطه بود که به عنوان لایحه ارائه کنیم که مراحل خود را دارد و مسیر ثانوی حل این مشکل، طرح مسئله در شورای سران قوا بود که به دلیل انتخابات هنوز تشکیل جلسه نشده تا نامه‌ای که زدیم بررسی شود.
بذرپاش افزود: مردم مجبور هستند در مواقعی از ناوگان هوایی استفاده کنند و این که فقط درصد کمی از مردم از هواپیما استفاده می‌کنند تحلیل غلطی است ضمن اینکه قیمت بلیت باعث تورم سایر بخش‌ها می‌شود و البته با نرخ‌های قبلی هیچ شرکت هواپیمایی زیان ده نبود چراکه با پرواز‌های خارجی تامین مالی می شدند، اما شرکت‌های هواپیمایی به دنبال سود بیشتر هستند.
وی افزود: ترخیص قطعات مورد نیاز هواپیماها به سرعت انجام می‌شود و بسیاری از شرکت‌ها به شرکت فرودگاه‌ها بدهکار هستند.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا تغییراتی در معاونان خود که عملکرد مناسبی نداشتند ندادید گفت: من با چند معاون از دولت قبل نیز کار کردم و تلاشم براین بود که از توان داخلی نیرو‌های داخل وزارتخانه استفاده کنم.
وی افزود: هیچ پیشنهادی برای تصدی وزارت راه در دولت جدید به بنده داده نشده، و البته در یک جلسه‌ عملکرد وزارت راه و شهرسازی را به رئیس جمهور منتخب خواهم داد.

 

نظر شما