شناسهٔ خبر: 67705912 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بررسی قیمت و مشخصات انواع پروفیل و قوطی

پروفیل (Profile) ازجمله مهم‌ترین عناصر قابل‌استفاده در صنعت ساخت‌و‌ساز محسوب می‌شود که فرم ظاهری آن، یک مقطع ثابت با طول مشخص است که در اشکال مختلفی مثل مربعی، مستطیلی، دایره‌ای تولید می‌شود و جنس آن نیز بنابر نوع کاربری خاص آن، ممکن است از آهن یا فولاد باشد.

صاحب‌خبر -

 انواع مختلفی از این وسیله با اهداف گوناگونی تولید شده است که در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی مهم‌ترین آن‌ها، مشخصات و قیمت پروفیل‌های مختلف را نیز بیان کنیم.

پروفیل ساختمانی

از مهم‌ترین نمونه‌های تولیدی این وسیله می‌توان به مدل‌های ساختمانی آن اشاره کرد. این مقطع یک ظاهر توخالی دارد که در کارهای ساختمانی مثل طراحی سازه‌های فلزی و اسکلت در و پنجره‌ها از آن استفاده می‌شود. با توجه به نوع کاربری‌های خاص، انواع مختلفی از این وسیله در دو مدل باز و بسته تولید می‌شوند که به‌وسیله نورد گرم یا نورد سرد ارائه می‌شوند. انواع این وسیله را می‌توان تسمه، تیرآهن، سپری، زد، آبرو و ناودانی دانست که در بخش‌های متنوعی استفاده می‌شوند.

تیرآهن و آبرو دو مورد از پراستفاده‌ترین گزینه‌ها هستند که کاربری فراوانی نیز دارند. از لحاظ تقسیم‌بندی وزنی شاهد دو مقطع یعنی مربعی و مستطیلی هستیم که این دو خود باعث به‌وجود آمدن یک تقسیم‌بندی دیگر تحت‌عنوان سبک و سنگین می‌شوند. مدل‌های با ضخامت بیشتر از ۱.۵ میلی‌متر را سنگین‌وزن (پروفیل سنگین) و مدل‌های با ضخامت کمتر از ۱.۵ میلی‌متر را سبک‌وزن (پروفیل سبک) می‌نامند.

سایت مدرن سازان بهترین سایت فروش پروفیل است در این سایت قیمت ها هر روز بروز رسانی می شود و قیمت روز انواع پروفیل را می توانید مشاهده کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده قیمت از لینک زیر می توانید وارد شوید.

https://modernsazan.com/profile-price/

مشخصات فنی پروفیل ساختمانی و قیمت آن

انواع مدل باز و بسته این وسیله با ۴ ضخامت مختلف یعنی ۲، ۲.۵، ۳ و ۴ میلی‌متری به‌طول ۶ متر ارائه می‌شود. جنس آن نیز ممکن است از فلزات مختلفی باشد. کوچک‌ترین مدل این ابزار ابعاد ۲۰×۱۰، ضخامت ۲میلی‌متری و وزن ۵.۷ کیلوگرمی دارد؛ بزرگ‌ترین نمونه آن نیز دارای ابعادی ۱۴۰×۱۴۰، ضخامت ۴ میلی‌متر و وزن ۱۰۲.۷ کیلوگرمی دارد. همچنین بازه قیمتی این مقاطع، ۳۵ هزار تومان است.

مقاطع صنعتی

نوع دیگر این وسیله را می‌توان مدل صنعتی آن دانست که با اسم قوطی نیز شناخته می‌شوند که برای مصارف تخصصی‌تر و سنگین‌تری به‌کار می‌رود که برخی از آن‌ها شامل اجرای پل‌های آهنی، صنایع ساخت خودرو، تولیدات نظامی، اسکلت‌های فلزی سنگین، راه‌اندازی بیلبوردهای تبلیغاتی یا سدسازی است.

مشخصات فنی پروفیل صنعتی و قیمت آن

نمونه صنعتی در دو نوع سبک و سنگین ارائه شده که به دو دسته ۶ و ۱۲ متری تقسیم می‌شود. ممکن است هرکدام از آن‌ها نیز با روش نورد گرم (با شمش فولاد) یا نورد سرد (با ورقه فولاد) تولید شود. در بحث ابعاد نیز شاهد نمونه‌های ۴۰x۸۰ تا ۳۰۰x۳۰۰ هستیم که در ضخامت‌های مختلفی مثل ۴، ۵، ۶، ۸ و ۱۰ میلی‌متر تولید می‌شود. همچنین وزن آن‌ها بین ۶۰ تا ۵۴۳ کیلوگرم برآورد می‌شود.

  • مشخصات نمونه ۴ میلی‌متری: ۸۰×۸۰، ۱۰۰×۱۰۰، ۱۵۰×۱۵۰ با وزن ۶۰ الی ۲۲۶ کیلوگرم

  • مشخصات نمونه ۵ میلی‌متری: ۶۰×۶۰، ۲۰۰×۱۰۰ با وزن ۵۶ الی ۲۸۳ کیلوگرم

  • مشخصات نمونه ۶ میلی‌متری: ۷۰×۷۰، ۲۰۰×۱۰۰ با وزن ۷۹ الی ۳۴۰ کیلوگرم

  • مشخصات نمونه ۸ میلی‌متری: ۸۰×۸۰، ۲۰۰×۱۰۰ با وزن ۱۲۱ الی ۴۵۳ کیلوگرم

  • مشخصات نمونه ۱۰ میلی‌متری: ۴ مدل مختلف با ابعاد بین ۱۴۰×۱۴۰ الی ۳۰۰×۳۰۰

همچنین محدوده قیمت پروفیل صنعتی کیلویی ۳۷ تا ۴۱ هزار تومان است.

مقاطع گالوانیزه

این مدل نیز از انواع مختلف مقاطع تولیدی است که از یک لایه گالوانیزه با هدف افزایش استحکام و ماندگاری بالاتر در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی بهره می‌برد. روند تولید این مقاطع براساس نوع مراحل گالوانیزاسیون آن‌ها مختلف است و معیارهای متنوع آن‌ها، در کیفیت و ظاهر نهایی تاثیر زیادی دارد.

مقاطع گالوانیزه شامل مدل‌های صنعتی، ساختمانی و سبک هستند که با دو روش گرم و سرد تولید می‌شوند. همان‌طور که گفته شد، انتخاب هر یک از این روش‌ها روی موارد زیادی مثل کیفیت و ظاهر مقطع تاثیر می‌گذارد. لازم به ذکر است که در پروفیل گالوانیزه هم شاهد وجود نمونه‌های باز و بسته هستیم.

مشخصات فنی پروفیل گالوانیزه و قیمت آن

این مقاطع به‌طور کلی با ۴ ضخامت مختلف شامل ۲، ۲.۵، ۳ و ۴ میلی‌متری تولید می‌شوند که در دو دسته سبک و سنگین قرار می‌گیرند و طول آن در تمام ضخامت‌ها ۶ متر است. مدل ۲۰×۲۰ آن وزن ۷.۶ کیلوگرمی دارد و مدل ۱۰۰×۱۰۰ آن نیز دارای وزن ۷۵.۵ کیلوگرمی است. محدوده قیمت سری گالوانیزه از کیلویی ۵۱ هزار تومان تا کیلویی ۵۵ هزار تومان محاسبه می‌شود.

مقاطع مبلی (پروفیل سبک)

همان‌طور که از اسم این مدل مشخص است، کاربرد آن در حوزه مبلمان‌سازی است. در واقع از این مقطع فولادی برای ساخت اسکلت مبل استفاده می‌شود؛ ولی تنها استفاده آن، همین یک زمینه نیست و در ساخت موتور سیکلت، دوچرخه، کانکس، کانتینر، پایه‌های گلدان فلزی، لوازم خانگی، تابلوهای تبلیغاتی و ده‌ها زمینه مختلف دیگر کاربرد دارند.

از ویژگی‌های پروفیل مبلی می‌توان به جوش‌پذیری بالا، زیبایی و جذابیت و انعطاف‌پذیری عالی اشاره کرد که این موارد باعث گسترده‌شدن دامنه استفاده از این وسیله شده است. به‌طور کلی برای مواردی که ظاهر و جذابیت آن‌ها حائز اهمیت است، از این مدل استفاده می‌شود.

مشخصات فنی و قیمت مقطع مبلی

مقطع مبلی در سه نوع با ورق سیاه، ورق گالوانیزه و ورق آلومینومی تولید می‌شود که ضخامت آن‌ها شامل ۰.۵ میلی‌متر، ۰.۷ میلی‌متر، ۰.۹ میلی‌متر، ۱ میلی‌متر، ۱.۲۵ میلی‌متر و ۱.۵ میلی‌متر است. سطح این مقاطع نیز ممکن است به شکل مربعی، مستطیلی، دایره‌ای، مثلثی و اشکال خاص دیگر نیز باشد. قیمت این مقاطع نیز به‌ازای هر کیلو، ۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شوند.

کوچک‌ترین ابعاد این مقاطع ۱۰×۱۰ با وزن ۶ کیلوگرم و طول ۶ متر تولید می‌شوند و بزرگ‌ترین مدل آن‌ها نیز با ابعاد ۶۰×۶۰ یا ۴۰×۸۰ با وزن ۱۷ کیلوگرم و طول ۶ متر ارائه شده است. تنوع بالایی که در ضخامت پروفیل مبلی وجود دارد، باعث گستردگی بالایی در کاربری آن شده است.

مقاطع سنگین

مقطع سنگین به همان مدل‌های ضخیم و سنگین‌وزن صنعتی یا ساختمانی گفته می‌شود. از این نمونه خاص در پروژه‌های ساختمانی بزرگ مثل درب و پنجره‌های عریض یا پروژه‌های عمرانی و صنعتی وسیع مثل پل‌سازی یا سدسازی استفاده می‌شود. مقطع سنگین اصولا به دو شکل مربع و مستطیل تولید می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، هر ورقی که ضخامتی بیش‌از ۱.۵ میلی‌متر داشته باشد، سنگین محسوب می‌شود و برای مصارف خاصی که وزن یا حجم بالایی دارند، مناسب است. ویژگی‌های مهم و قابل توجهی که باعث استقبال صنایع مختلفی از پروفیل سنگین شده است، مقاومت و پایداری بالا، استحکام سطح و بدنه و جوش‌پذیری بالاست.

در بحث مشخصات فنی و قیمت، نمی‌توان موردی را به‌صورت دقیق و مشخص نام برد؛ زیرا این مقطع پیش‌از اینکه یک مقطع مستقل باشد، یک دسته‌بندی وزنی و ضخامتی محسوب می‌شود که می‌توان آن را در نمونه‌های ساختمانی و صنعتی بی‌شماری مشاهده کرد.

دلایل محبوبیت و پراستفاده‌بودن مقاطع فلزی چیست؟

تا اینجا با طیف مختلفی از این عناصر فلزی آشنا شدیم که ویژگی‌های فنی، ابعاد و اندازه، وزن، کاربردها و مصارف هرکدام با یکدیگر متفاوت بود؛ اما بد نیست نگاهی نیز به این موضوع داشته باشیم که چرا این ابزارهای فلزی تا این حد مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

تنوع گسترده در مشخصه‌های فنی

با بررسی تمام این مقاطع می‌توان به‌خوبی درک کرد که تنوع بسیار زیادی در جزء به جزء مشخصات فنی این وسایل وجود دارند؛ مثلا پروفیل گالوانیزه را می‌توان براساس نحوه تولید و فرآوری، در زمینه‌های مختلفی استفاده کرد یا مثلا در بحث ضخامت هرکدام از این Profileها، محدوده کاربری خاصی وجود دارد که استفاده از آن‌ها را منطقی می‌کند.

هزینه و قیمت مناسب

در طول تاریخ، بشر همواره به‌دنبال کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز بوده، می‌توان نتیجه این تلاش‌ها را امروزه در همین وسایل فلزی دانست که از یک سو، انعطاف و نرمش کافی و از سوی دیگر، استحکام و مقاومت بالایی را پدید آورده‌اند و دست طراحان و معماران را برای ساخت‌و‌سازهایی با سطح پیچیدگی بالاتر بازتر گذاشته‌اند؛ مثلا می‌توان در یک توصیف ساده گفت که این وسایل با وجود گستردگی مصارفی که دارند، عملا یک انتخاب ارزان و خوش‌قیمت محسوب می‌شوند.

نگاهی کلی بر آنچه که درباره پروفیل‌ها گفته شد

در این مطلب ضمن معرفی و آشنایی شما با انواع مختلف Profileها، به مواردی مثل کاربرد آن‌ها، مشخصات فنی و محدوده قیمت آن‌ها نیز پرداختیم. همچنین اشاره کوتاهی داشتیم به ۳ دلیل مهم که باعث گستردگی و محبوبیت این قطعات فلزی پرکاربرد شده‌اند. در کنار تمام مطالب ذکرشده باید همچنین مجموعه مدرن‌سازان را به شما معرفی کنیم که یکی‌از بزرگ‌ترین مراکز ارائه ابزاآلات فلزی حوزه ساختمان است.

این مجموعه با ارائه تولیدات متنوع، کیفیت بسیار بالا و همچنین قیمت‌های مناسب خود، به شما کمک می‌کند تا در انجام پروژه‌های مختلف صنعتی یا ساخت‌و‌ساز خود، بالاترین معیارهای کیفی و فنی را ارائه دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت modernsazan.com مراجعه کرده و مشخصات فنی و قیمت محصولات این مجموعه را به‌صورت دقیق‌تر بررسی کنید. همچنین برای دریافت مشاوره‌های رایگان پیش‌از خرید نیز می‌توانید با شماره 02171057081 تماس حاصل فرمایید.

برچسب‌ها:

نظر شما