شناسهٔ خبر: 67661659 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هفته گذشته ۱۳ استان بدون زمین‌لرزه طی شد / لرزه ۴.۶ ریشتری بر کرمان

از شانزدهم تا بیست‌ودوم تیر، ۹۶ زمین‌لرزه به ثبت رسیده است که در این بازه زمانی شاهد رخداد زلزله ۴.۶ ریشتری در رابر استان کرمان بوده‌ایم. ‌

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ داده در سطح کشور، در بازه زمانی شانزدهم تا بیست‌ودوم تیر، ۹۶ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۸۳ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از سه ریشتر، ۱۱ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین سه تا چهار ریشتر و دو زمین‌لرزه با محدوده بزرگی چهار تا پنج ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه سنگان در استان خراسان رضوی با رخداد پنج زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، یک زمین‌لرزه در آذربایجان شرقی، یک زمین‌لرزه در آذربایجان غربی، هفت زمین‌لرزه در اصفهان، دو زمین‌لرزه در بوشهر، هشت زمین‌لرزه در چهارمحال‌وبختیاری، ۲۰ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، شش زمین‌لرزه در خراسان شمالی و چهار زمین‌لرزه در خراسان جنوبی به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، هفت زمین‌لرزه در خوزستان، چهار زمین‌لرزه در سمنان، سه زمین‌لرزه در سیستان و بلوچستان، پنج زمین‌لرزه در فارس، هشت زمین‌لرزه در کرمان، دو زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، یک زمین‌لرزه در لرستان، سه زمین‌لرزه در مازندران، یک زمین‌لرزه در مرکزی و ۹ زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های اردبیل، البرز، ایلام، تهران، زنجان، قم، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، هرمزگان و همدان، هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به خراسان رضوی با ۲۰ زمین‌لرزه و یزد با ۹ زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز جمعه، بیست‌ودوم تیر ساعت ۱۸:۳۲:۲۱ با بزرگی ۴.۶ ریشتر در رابر استان کرمان به ثبت رسیده است.

جزئیات زلزله‌های هفته مذکور به این شرح است:

شنبه ۱۶ تیر

در چرام استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.

یکشنبه ۱۷ تیر

در قلعه خواجه استان خوزستان زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

در کهنوج استان کرمان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری رخ داد و کانون این رخداد لرزه‌ای در هفت کیلومتری کهنوج، ۳۰ کیلومتری بلوک و ۳۰ کیلومتری رودبار این استان بوده است.

قلعه گنج استان کرمان نیز با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۲۳ کیلومتری لرزید و مرکز آن در ۲۵ کیلومتری قلعه گنج، ۳۵ کیلومتری رودبار و ۴۱ کیلومتری کهنوج این استان به ثبت رسید.

سردشت استان آذربایجان غربی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق هفت کیلومتری زمین لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۲ کیلومتری سردشت، ۲۳ کیلومتری میر آباد و ۲۶ کیلومتری خلیفان این استان گزارش شد.

دوشنبه ۱۸ تیر

حصارگرمخان استان خراسان شمالی با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۵ ریشتر در عمق هشت کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۲۳ کیلومتری حصارگرمخان، ۲۵ کیلومتری بجنورد و ۲۶ کیلومتری اسفراین این استان گزارش شد.

در بی ارجمند استان سمنان زلزله ۲.۶ ریشتری، در راور استان کرمان زلزله ۲.۹ ریشتری و در جم استان بوشهر زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.

سرجنگل استان سیستان و بلوچستان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳ ریشتر در عمق ۲۰ کیلومتری زمین را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۶۶ کیلومتری سرجنگل استان سیستان و بلوچستان و ۸۲ کیلومتری فهرج و ۸۳ کیلومتری محمدآباد ریگان استان کرمان گزارش شد.

سه‌شنبه ۱۹ تیر

در چالان چولان استان لرستان زلزله ۲.۵ ریشتری، در نصرت‌آباد استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۸ ریشتری، در جزیره خارک استان بوشهر زلزله ۲.۶ ریشتری و در دیهوک استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۷ ریشتری رخ داد.

محمله استان فارس با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق هفت کیلومتری زمین لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۵ کیلومتری محمله، ۲۵ کیلومتری اسیر و ۳۱ کیلومتری گله‌دار این استان به ثبت رسید.

خانوک استان کرمان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر در عمق هشت کیلومتری زمین را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۱ کیلومتری خانوک، ۱۵ کیلومتری زرند و ۲۷ کیلومتری هجدک این استان بوده است.

چهارشنبه ۲۰ تیر

در طرود استان سمنان زلزله ۲.۶ ریشتر و در سالند استان خوزستان زلزله ۲.۹ ریشتر رخ داد.

پنجشنبه ۲۱ تیر

در اردکان استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به ثبت رسید و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۴ کیلومتری اردکان، ۳۱ کیلومتری مصیری و ۳۴ کیلومتری نورآباد این استان بوده است.

در جایزان استان خوزستان زلزله ۲.۶، در سالند استان خوزستان زلزله ۲.۵ و در هجدک استان کرمان زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید.

بهاباد استان یزد با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۳۹ کیلومتری بهاباد و ۸۵ کیلومتری ساغند استان یزد و ۹۲ کیلومتری کوهبنان استان کرمان گزارش شد.

نصرت آباد استان سیستان و بلوچستان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و مرکز آن در ۲۸ کیلومتری نصرت‌آباد، ۹۵ کیلومتری زاهدان و ۱۰۷ کیلومتری سفیدآبه این استان گزارش شد.

جمعه ۲۲ تیر

اردکان استان فارس با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید.

میداود استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق ۱۷ کیلومتری زمین را تجربه کرد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۱ کیلومتری میداود، ۱۴ کیلومتری باغ ملک و ۱۵ کیلومتری صیدون این استان بوده است.

ورزقان استان آذربایجان شرقی با زلزه ۲.۶ ریشتری و چرام کهگیلویه و بویراحمد با زلزله ۲.۷ ریشتری لرزید.

نظر شما