شناسهٔ خبر: 67659616 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در پایانه مسافری شرق تهران صورت گرفت؛

تله گذاری برای شناسایی پشه آئدس در پایتخت

حبیب احسنی پور

نقاطی که در پایانه مسافری پایتخت مستعد تکثیر پشه آئدس است، توسط تله‌ گذاری شناسایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به اهمیت برنامه نظام مراقبت بیماری‌های منتقله از پشه آئدس، تب دنگی، چیکونگونیا و زیکا و همچنین قرارگیری ایران بر روی کمربند آئدس، عملیات تله‌گذاری شناسایی این حشره در پایانه مسافربری شرق تهران کلید خورد.

در ابتدای این برنامه، کاظمی فوکال پوینت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره پشه آئدس و بیماری‌های منتقله از آن، گفت: پشه آئدس می‌تواند بیماری‌هایی نظیر تب دنگی و زیکا را منتقل کند، گیاه لاکی بامبو یکی از زیستگاه‌های مورد علاقه پشه آئدس است.

وی افزود: دو گونه مهم این پشه، آئدس اجیپتی و آئدس آلبوپیکتوس است که در مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل گسترش یافته اند.

کاظمی به خصوصیات این آئدس اشاره کرد و ادامه داد: پشه آئدس از انسان و همچنین مهره‌داران خون‌خواری می‌کند، زمان خونخواری در اوایل صبح و غروب است.

وی با بیان اینکه این پشه در مناطق شهری، روستایی و یا در داخل و خارج از اماکن انسانی زندگی و خونخواری می‌کند، اضافه کرد: این گونه از حشرات اغلب در ظروف محتوی آب تخم ریزی می‌کنند.

کاظمی درباره راه‌های انتقال این پشه گفت: مهم‌ترین راه انتقال پشه‌های آئدس از طریق حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی کالاها، تجارت گیاه لاکی بامبو است.

وی افزود: این پشه، بهسازی محیط با از بین بردن و جمع آوری ظروف، لاستیک‌های رها شده در محیط، مدیریت پسماندها، پر کردن چاله‌ها و در نهایت از بین بردن هر گونه زیستگاه این پشه‌ها، استفاده از لباس روشن و بلند، استفاده از دور کننده حشرات و نصب توری و پشه بند از جمله راهکارهای پیشگیری از گزیدگی توسط آئدس است.

محوطه پایانه مسافربری شرق تهران به دلیل محل انتقال مسافران از شمال و اقصی نقاط کشور به پایتخت به عنوان محل تله‌گذاری پشه آئدس انتخاب شده است چرا که این حشره از طریق وسایل نقلیه همراه با ورود و خروج مسافران از شمال کشور به پایتخت و یا از طریق جابجایی بار به شهر تهران انتقال داده می‌شود.

ضمناً سه روز پس از تله‌گذاری، کارشناسان بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌های شرق تهران با همکاری کارکنان پایانه مسافربری شرق تهران برای بررسی محیط‌های جاگذاری شده در محوطه پایانه، تمامی تله‌ها را برای وجود یا عدم وجود این پشه در منطقه بررسی خواهند کرد.

نظر شما