شناسهٔ خبر: 66786240 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سلامت در حج/1

اهمیت معاینات قبل از اعزام زائران حج + فیلم

معاینات قبل از سفر حج موجب می‌شود اگر زائری به خدمات پزشکی قبل و مراقبت‌ها و اقدامات ویژه‌ای در طول حج نیاز دارد، به شکل بهتری از این خدمات بهره‌مند شود.

صاحب‌خبر -

طاهر درودی مدیر عملیات پزشکی حج 1403سلامتی نعمتی متعالی است که در اسلام بر حفظ آن بسیار توصیه شده است. انسان سالم است که می‌تواند بر انجام عبادات مداومت داشته و از فیض زیارت و عبادت حظ وافر ببرد و با خدمت به خلق ثواب بندگی حقیقی را برای آخرت خود ذخیره کند.

نعمت سلامتی همیشه شیرین است اما اهمیت این نعمت در مراسم و مناسک دینی بیش از پیش نمایان می‌شود. خبرگزاری ایکنا با توجه به اهمیت مقوله بهداشت و سلامت زائران در حج به تهیه درس‌گفتارهایی در این زمینه اقدام کرده است.

در این درس‌گفتارها طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر و مدیر عملیات پزشکی حج 1403 به ارائه توصیه‌های بهداشتی و پزشکی پرداخته است. مشاهده و مطالعه این درس‌گفتارها کمک شایانی به تجربه حجی روان و مطلوب می‌کند.

بخش اول این درس‌گفتارها به موضوع «اهمیت معاینات حج» اختصاص داده شده است که در ادامه می‌بینیم و می‌خوانیم.

یکی از مباحث مهمی که ممکن است برای زائران مورد پرسش باشد، انجام معاینات قبل از سفر است. چه لزومی دارد که زائران حج تمتع قبل از سفر معاینات را انجام دهند؟ این تجربه مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر طی 20 سال گذشته است که انجام معاینات قبل از سفر کمک می‌کند تا ما از شرایط سلامت و بیماری زائران اطلاعات کافی داشته باشیم.

معاینات قبل از سفر به پزشکان حج کمک می‌کند اگر زائری به خدمات پزشکی قبل از سفر نیاز دارد و یا نیاز به مراقبت‌ها و اقدامات ویژه‌ای در طول اقامت در عربستان و یا در طول انجام مناسک حج دارد و از بیماری و داروهایی که استفاده می‌کند باخبر باشند و خدمات بهتر و با کیفیت‌تری را در عربستان به آنها ارائه کنند.

در عین حال برخی از زائران دچار بیماری‌های زمینه‌ای یا شرایطی هستند که به دلیل زندگی در ایران و شرایط عادی ممکن است خیلی احساس خطر نکنند و یا برای آنها نگران کننده نباشد، اما این بیماری‌ها و مشکلات ممکن است در عربستان باعث ایجاد مشکل و یا حتی منجر به مرگ فرد شود. 

به همین دلیل جمعیت هلال احمر به عنوان مجموعه‌ای که قرار است ارائه خدمات ویژه درمانی، پزشکی و امدادی را در طول عملیات حج بر عهده داشته باشد، تلاش می‌کند با در دسترس داشتن این اطلاعات و کمک کردن به زائران از بروز مشکلاتی که سلامت زائران را به خطر می‌اندازد جلوگیری کند و همین مسائل است که لزوم انجام معاینات را برای ما ضروری می‌کند.

در سال‌های گذشته، افراد مختلفی را داشتیم که با توجه به ذهنیاتی که داشتند فکر می‌کردند که سالم هستند و مشکلی ندارند ولی طبق دستورالعمل مرکز پزشکی حج و زیارت از سفر منع شدند و همین منع سفر باعث سلامتی و حتی زنده ماندن این افراد شد و خدا را شاکر هستیم که این معاینات قبل از سفر حج انجام می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران تجربه خوبی در انجام معاینات قبل از سفر دارد و این تجارب را در نشست‌هایی که با مسئولان سایر کشورها در عربستان داشتیم به کشورهای دیگر منتقل کردیم و اکنون انجام معاینات پیش از اعزام زائران در کشورهای اسلامی دیگر نیز در حال انجام است.

<div id="video-display-embed-code_3455632"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4217556/3455632?width=400&height=300"></script></div>
انتهای پیام

نظر شما