شناسهٔ خبر: 66784803 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اشتغال‌زایی از طریق کریدور شمال-جنوب

مسعود دانشمند، عضو فدراسیون حمل‌ونقل کشور و از اعضای هیئت‌نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور به مسئله احیای کریدورهای کشور اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دانشمند در این رویداد گفت: «شورای عالی صنایع دریایی کشور، مدتی است که اقدامات تاثیرگذاری را در زمینه توسعه اقتصاد دریامحور انجام می‌دهد و کریدور شمال به جنوب یکی از این اقدامات است. به پیشنهاد شورای عالی صنایع دریایی کشور، ما طراحی کریدور شمال به جنوب را انجام دادیم.»

این عضو فدراسیون حمل‌ونقل کشور بر این باور است که کشورهای همسایه ما برای بهبود ارتباطات تجاری‌شان با دیگر کشورها تلاش زیادی کرده‌اند و ما به‌عنوان کشوری که همسایگان متنوعی داریم؛ از کشورهای دارای دریا گرفته تا کشورهایی که به دریای آزاد متصل نیستند باید در این زمینه بیشتر تلاش کنیم و تاکنون در ایجاد کریدورهای جدید غافل بوده‌ایم.

دانشمند در ادامه درباره کریدور شمال به جنوب توضیح داد که این کریدور به‌گونه‌ای است که کالاها را از بندر چابهار به زاهدان و پس از آن از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی به دریای خزر و پس از آن از طریق دریا به کشورهای روسیه، بلاروس، نروژ و دیگر کشورهای اروپایی می‌رساند. او در ادامه گفت: «با توجه به موقعیت منحصربه‌فرد ایران برای ارتباطات تجاری و برای ایجاد کریدور شمال به جنوب، هلدینگ لجستیک شرق را راه‌اندازی کردیم و برای بهبود حمل‌ونقل جاده‌ای، هزار دستگاه کامیون برای انتقال کالا از بندر چابهار و بندر زاهدان خریداری کردیم.»

این عضو هیئت‌نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است که از طریق پروژه‌ی کریدور شمال به جنوب، شاهد فرصت‌های بسیاری برای ارتباطات تجاری با جهانیان هستیم. او در این‌باره خاطرنشان کرد: «کریدور شمال به جنوب، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم 5000 شغل ایجاد می‌کند و اثر قابل‌توجهی در اقتصاد خرد منطقه می‌گذارد.» به گفته دانشمند اگرچه هر کاری چالش‌های خودش را دارد، این پروژه 1.5 میلیارد دلاری چالش‌های بسیاری دارد که با حمایت‌های دولت و ارائه مجوزهای لازم در کوتاه‌ترین زمان می‌توان نسبت به رشد سریع آن امیدوار بود.

مسعود دانشمند، همچنین گفت که رانندگان کامیون‌هایی که قرار است کالاها را از چابهار به زاهدان ببرند، همگی بومی خواهند بود که این موضوع برای توسعه اقتصادی منطقه مفید خواهد بود. او بر این باور است که متاسفانه کریدورهای ما قدیمی شده‌ و کریدورهای جدید تعریف نشده‌اند و نتیجه این تعریف نشدن کریدورهای جدید، ایجاد کریدورهای تازه توسط کشورهای همسایه است. لازم به ذکر است که در نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور جزئیاتی از برنامه‌های پروژه کریدور شمال به جنوب ارائه شد که شامل ایجاد خط کشتی‌رانی دریای خزر بین بنادر فریدون کنار و امیرآباد در ایران و بندر ماخاج کالا روسیه می‌شود. این پروژه که در دریای خزر اجرایی می‌شود، 12.5 میلیارد دلار ارزش دارد. همچنین، قرار است در دریای خزر 5 فروند کشتی دو منظوره فله‌بر و کانتینری خریداری شود که ارزش آن 27.5 میلیون دلار است. گفته شده که در جریان پروژه کریدور شمال به جنوب، 5 فروند کشتی دو منظوره فله برو کانتینری ساخته خواهد شد که ارزششان به 45 میلیون دلار می‌رسد.

 

ایجاد بندر خشک هوشمند زاهدان به وسعت 50 هکتار با ارزش 45 میلیون دلار یکی دیگر از برنامه‌های پروژه کریدور شمال به جنوب است. ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای هوشمند شرق، هزار دستگاه اسکانیا و تریلر که ارزشی معادل 110 میلیون دلار دارد را خریداری و تجهیز کرده است. در ادامه این پروژه، خط کانتینری ترمینالی و خدمات هوشمند کشتیرانی که به تامین زیرساخت‌های بندری و ترمینال در 4 کشور چین هند عمان و ایران کمک می‌کند، با ارزشی بالغ بر 200 میلیون دلار ایجاد می‌شود. همچنین، قرار است 40 هزار کانتینر که شامل 30 هزار کانتینر معمولی و 10 هزار کانتینر یخچال‌دار ساخت شرکت دریابندر ناب کیش می‌شود، خریداری شود. ارزش این کانتینرها به 220 میلیون دلار می‌رسد. 10 هزار کانتینر ایزوایکو با ارزشی معادل 30 میلیون دلار، خریداری و ساخته خواهد شد. 12 فروند کشتی کانتینربر که 300 میلیون دلار می‌ارزد و 5 کشتی متانول‌بر دریابندر با ارزشی معادل 200 میلیون دلار نیز برای پروژه کریدور شمال به جنوب خریداری و ساخته خواهد شد.

به گفته مسعود دانشمند که از متولیان این پروژه است، با عملیاتی کردن کریدور شمال به جنوب، شاهد مردمی‌‌سازی صنایع وابسته هستیم و می‌توانیم با بازرگانان و صاحبان سرمایه کشورهای همسایه ارتباط تنگاتنگی را برقرار کنیم.

"این مطلب تبلیغاتی است"

نظر شما