شناسهٔ خبر: 66781753 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خسروپناه: الگوی حکمرانی فرهنگی آیت الله رئیسی، مردمی بود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: الگوی حکمرانی فرهنگی آیت الله رئیسی، مردمی بود و این الگو باید مدون شود.

صاحب‌خبر -

خسروپناه: الگوی حکمرانی فرهنگی آیت الله رئیسی، مردمی بود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه «برای ابراهیم» رادیو فرهنگ با تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و همراهانشان افزود: آیت الله رئیسی شخصیت کمیابی بود در آینده متوجه می‌شویم که چه گوهری را از دست داده‌ایم، اگر سبک مدیریتی شان تدوین شود مشخص می‌شود که چگونه بودند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه شهید رئیسی بر عقلانیت و نگاه جمعی تأکید داشت، گفت: جزء معدود روسای جمهوری بود که به شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه ویژه داشت. در سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی ۸۰ مصوبه داشت که یکی از این مصوبات مهم سند موسیقی بود و اتفاقا با تأکید آیت‌الله رئیسی پیش رفت.

خسروپناه افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهار حوزه علم، فناوری، فرهنگی و اجتماعی وظایفی برعهده دارد، اما همواره در شورای عالی انقلاب فرهنگی کار بر زمین مانده در حوزه فرهنگ متعدد بود، به طوری که در دوره‌های قبلی سهم مصوبات در حوزه علم و فناوری ۷۰ درصد، در حوزه فرهنگ ۲۰ درصد و مشترک علم و فرهنگ ۱۰ درصد بوده است، اما در دوره ایشان ۵۰ درصد مصوبات جنبه فرهنگی و ۵۰ درصد مربوط به حوزه علم و فناوری شد البته نه اینکه مصوبات حوزه علم و فناوری کاهش یابد بلکه مصوبات در حوزه فرهنگ به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

وی گفت: یکی از مصوبات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شهر جهانی صنایع فرهنگی بود، در این زمینه آیت‌الله رئیسی بسیار تأکید داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تدوین سند صنایع دستی یکی دیگر از تأکیدات ایشان بود. این سند با کمک وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی نوشته شد، بیش از هزار نفر در تدوین این سند مشارکت داشتند. چراکه ایشان اصرار داشت باید همه ذینفعان در تدوین آن مشارکت داشته باشند.

خسروپناه با اشاره به اینکه الگوی حکمرانی فرهنگی آیت‌الله رئیسی، مردمی بود، گفت: تعداد مجتمع‌های فرهنگی که در دوره ریاست جمهوری ایشان ساخته شد شاید به اندازه ۲۰ سال قبل بوده است.

وی افزود: سند تئاتر یکی دیگر از موضوعاتی بود که ایشان را پیگیری می‌کرد. می‌گفت به تئاتر کم توجه شده است و عنوان می‌کرد که در کشور سازمان سینمایی داریم بنابراین باید بنیاد تئاتر هم داشته باشیم. تدوین سند را به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار کردند. تأکید داشتند که تئاتری‌های در این باره نظر بدهند. تعدادی از تئاتری‌ها آمدند و نظرات خود را با ما درمیان گذاشتند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای هنر که برمبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده، ۱۰ سال تعطیل بود این شورا در زمان ایشان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوباره راه افتاد، اسناد فرهنگی از این شورا به شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌آمد.

خسروپناه با اشاره به رویکرد شهید رئیسی در مواجهه با سند ۲۰۳۰ افزود: صریحاً اعلام کردند که به هیچ وجه نباید این سند اجرا شود. ایشان نقشه مهندسی فرهنگی که در دولت قبل تصویب و ابلاغ شده بود را به‌جای سند ۲۰۳۰ مورد تأکید داشتند. این سند در دولت قبل اجرایی نشده بود، اما در این دوره اجرای آن آغاز شد.

وی گفت: بازنگری نقشه جامع علمی کشور به عنوان یکی از اسناد مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دوره ایشان آغاز شد. بازنگری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در زمان ایشان آغاز و در حال نهایی شدن است تا استادان تنها با مقاله ارتقاء پیدا نکنند و در مسیر حل مسائل کشور تولید علم داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از اسناد مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که آیت‌الله رئیسی پیگیر اجرایی‌سازی آن بودند، بازنگری و تدوین نقشه اجرایی‌سازی این سند در دوره ایشان آغاز شد و وزارت آموزش و پرورش با همراهی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی این نقشه را تدوین کرد و به‌تازگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است. معلمان زیادی در تدوین این نقشه حضور داشتند و این امر مایه خشنودی رئیس جمهور بود.

خسروپناه افزود: اگر شهید رئیسی پشتیبان شورای عالی انقلاب فرهنگی نبود هیچ کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم. ۲۴ مصوبه دوره قبل را آقای رئیسی ابلاغ کرده است. به برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی مقید بود، حتی سفر‌های خارجی را در صورت تداخل با جلسات شورا به روز‌های بعد از جلسه شورا موکول می‌کرد اگر جلسه‌ای برگزار نمی‌شد، جلسه بعدی را سه ساعته برگزار می‌کرد.

وی گفت: اکنون که ایشان از دنیا رفته یک مصوبه بر زمین مانده در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجو ندارد، همه مصوبات ابلاغ شده است. اگر در مصوبه‌ای ابهام داشت، سؤال می‌کرد وقتی توضیح می‌دادم قانع می‌شد و ابلاغ می‌کرد اگر هم نظری داشت می‌گفت حتما در شورای عالی مطرح و بررسی شود و با نظر جمعی درباره آن تصمیم‌گیری شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: رئیس جمهور تأکید داشت که دستگاه‌ها باید نسبت به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخگو باشند.

خسروپناه گفت: در زمان ایشان مرکز رصد و ارزیابی در شورا ایجاد شد. با همه مراکز رصدی کشور در ارتباط هستیم. به دلیل تأکیدات ایشان وزرا و مسئولانی که وظایفی درباره مصوبات داشتند به دبیرخانه گزارش می‌دهند، در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مقامات بالاتر گزارش می‌دهند و ما هم از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش‌هایی را آماده می‌کنیم.

وی افزود: دکتر رئیسی حقیقتاً شورای عالی انقلاب فرهنگی را به قرارگاه تبدیل کرد و به وزرا تأکید می‌کرد که حتماً مصوبات را اجرایی کنید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از موضوعات مهم در وزارت خارجه، ایرانیان خارج از کشور است، شورای عالی امور ایرانیان داریم که مدت‌ها تعطیل بود، دکتر امیرعبداللهیان از بحث‌هایی که درباره ایرانیان خارج از کشور مطرح می‌شد، حمایت می‌کرد و شورایی تشکیل دادیم و مسئولیت آن را به وزارت خارجه سپردیم، الحمدلله کار به سرعت پیش رفت.

خسروپناه افزود: تیم آیت‌الله رئیسی مردمی است همچنان که خودش مردمی و سیدالشهدا خدمت بود. در دولت ایشان اگر مدیری مردمی نبود با اخلاق حَسن او را تغییر می‌داد. همراهان آیت‌الله رئیسی همان الگوی ایشان را دارند و الگوی ایشان را ادامه می‌دهند، همه مسئولان موظفند که راه ایشان را ادامه دهند. شهادت ایشان باعث همبستگی ملی خواهد شد. مردم با اراده محکم شخص مخلص خدمتگزار به جای ایشان انتخاب خواهند کرد.

وی گفت: آیت الله رئیسی با اخلاص، حُسن خلق و حکمت بنیان بودن با مقامات بین‌المللی برخورد می‌کرد به همین دلیل جذب ایشان می‌شدند. آیت‌الله رئیسی دکتری حقوق داشت و کتاب وقف و قواعد فقهی را ایشان خوانده‌ام که واقعا غنی و دقیق هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: آیت‌الله رئیسی دو دوره عضو مجلس خبرگان بودند. مردم بیرجند عاشق ایشان هستند، حجت الاسلام آل هاشم و آیت الله رئیسی جزء افرادی بودند که بالاترین رأی در مجلس خبرگان داشتند و رأی آنها واقعی بود چراکه مردم بیرجند و تبریز این دو عزیز را قبول داشتند، فکر نکنم برای تبلیغ به بیرجند رفته باشند، اما مردم به ایشان رأی دادند.

خسروپناه با اشاره به اینکه الگوی مدیریتی آیت الله رئیسی باید مدون شود، گفت: مقام معظم رهبری را عمیقا باور داشت. در شورای عالی انقلاب فرهنگی در هر موضوعی تأکید داشتند که فرمایش رهبری را مدنظر داشته باشید بعد سند‌های لازم را بنویسید.

نظر شما