شناسهٔ خبر: 66781244 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

نقره به سرمایه گذارانش دوبرابر طلا سود داد

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی:نقره از ابتدای سال جاری میلادی ۳۳ درصد افزایش قیمت داشته در حالی که طلا ۱۶ درصد. دلایل جذابیت این فلز برای سرمایه گذاری چه بوده و آیا روند صعودی قیمت ادامه دار خواهد بود؟به گزارش بازار،علاوه بر عوامل بنیادی عرضه و تقاضا، فلزات تحت تاثیر کاهش اخیر دلار آمریکا قرار گرفته اند و این امر باعث شده است که خرید کالاها برای دارندگان ارزهای دیگر هزینه کمتری داشته باشد و حتی در مقابل نا اطمینانی های اقتصاد جهانی که عمدتا ناشی از بدهی های سنگین آمریکا و ترس از کاهش بیشتر اعتبار دلار است به خرید فلزات گران بها روی آورده اند.

پس از رکورد افزایش اخیر قیمت طلا و مس، نقره به این کاروان پیوست تا رکورد بی سابقه ای در بیش از یک دهه گذشته را در بحبوحه انتظارات برای افزایش بیشتر در دوره آتی ثبت کند.

صعود تند و سریع
قیمت آتی نقره برای تحویل در جولای جمعه گذشته حدود ۴.۶ درصد افزایش یافت و به ۳۱.۲۶ دلار در هر اونس رسید که بالاترین تسویه حساب از فوریه ۲۰۱۳ است و در لحظه انتشار گزارش نیز ۳۱.۶۳ دلار بود که نشان می دهد از ابتدای سال جاری ۳۲.۹۷ درصد افزایش داشته است.این فلز در هفته گذشته حدود ۱۱ درصد افزایش یافت و دومین افزایش هفتگی متوالی خود را ثبت کرد.

نقره از ابتدای سال جاری از افزایش طلا پیشی گرفته است و این فلز سفید را در میان فلزات اصلی با بهترین عملکرد در سال جاری قرار داده است.از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا کنون، قرارداد تحویل نقره در ماه آینده حدود ۳۳ درصد افزایش یافت که در مقایسه با افزایش حدود ۱۶ درصدی طلا در مدت مشابه افزایش درصد سودش بیش از دو برابربوده است.

نسبت قیمت طلا به نقره در پایان هفته گذشته به حدود ۷۶ برابر کاهش یافت که پایین‌ترین سطح از آگوست ۲۰۲۳ و در مقایسه با حدود ۹۰ برابری در ژانویه گذشته است.با این حال، قیمت نقره نسبت به طلا هنوز بر اساس استانداردهای تاریخی بالا است و میانگین آن در ۲۰ سال گذشته به ۶۸ برابر رسیده است.


۸ دلیل افزایش قیمت کدامند؟
نقره علاوه بر مصارف صنعتی که شامل فن آوری های انرژی پاک می شود، از ترکیبی از عوامل بهره مند شد، با این واقعیت که این فلز دارای اهمیت دوگانه است، زیرا به عنوان دارایی مالی محسوب می شود.مدیران دارایی در هفته منتهی به ۱۴ می، شرط صعودی خود را بر روی معاملات آتی نقره به بالاترین سطح در بیش از دو سال اخیر رساندند.

همچنین بازار جهانی نقره در آستانه ثبت چهارمین سال متوالی کسری عرضه است و شورای نقره انتظار دارد که سال ۲۰۲۴ شاهد دومین کسری بزرگ در تاریخ این فلز باشد.سومین عامل، تقاضای صنعتی قوی برای نقره است که ذخایر عمده جهان را کاهش داده است، به طوری که موجودی انبارها توسط انجمن بازار شمش لندن به دومین پایین ترین سطح ثبت شده در آوریل سقوط کرد و اندازه موجودی در نیویورک و شانگهای به پایین ترین حد فصلی نزدیک شد.

تی دی سکیوریتز « TD Securitie» معتقد است که در طی دو سال آینده، موجودی انبارهای انجمن بازار شمش لندن ممکن است با توجه به سرعت فعلی تقاضا کاهش یابد در حالی که فیل استربل، استراتژیست ارشد بازار دربلو لاین فیوچرز « Blue Line Futures»، سود نقره را با بازگشت علاقه به سهام میم در وال استریت مرتبط دانست و خاطرنشان کرد که سفته بازان به دنبال دارایی های مختلف برای بهره برداری هستند و تاکید کرد که نقره معمولاً یکی از ترجیحات آنها در نظر گرفته می شود.

پنجمین عامل این است که نقره یکی از دارایی‌های مورد هدف سرمایه‌گذاران خرد در Reddit در سال ۲۰۲۱ بود، در میان عجله برای خرید سهام GameStop و سایر سهام شرکت‌های کوچک در آن زمان.ششمین دلیل سودهای نقره این است که خریداران به طور غیرمستقیم با شور و شوقی که در دوره اخیر بر تمام بازارهای فلزی حاکم شده، همراه هستند.

علاوه بر این طلا و نقره معمولاً در یک جهت حرکت می کنند، زیرا هر دو ویژگی های مشابهی را به عنوان پوششی در برابر نگرانی های اقتصادی ارائه می دهند.گرگور گرگرسن، بنیانگذار Silver Bullion، گفت که مشتریان علاقه مند به خرید طلا ابتدا به خرید نقره فکر می کنند و منتظر هستند تا تعادل بیشتری بین قیمت طلا و نقره ایجاد شود.
دلیل دیگر اقبال نقره بی اعتباری دلار است. دیوید میلر، مدیر ارشد سرمایه گذاری در کاتالیست فاندز، معتقد است که کسری بودجه عظیم دولت در ایالات متحده باعث تضعیف دلار و افزایش ارزش فلزات گرانبها می شود.

میلر همچنین معتقد است که عوامل پشت سر افزایش طلا و نقره به ویژه ترکیبی از عرضه محدود و فشار ناشی از تورم بیش از هدف فدرال رزرو است.نهمین دلیل و اخرین دلیلی که در این گزارش به آن اشاره می شود، ویژگی مشترک مس و نقره است. مس و نقره همچنین از این واقعیت که رسانای عالی برای انتقال الکتریسیته هستند سود می برند، در حالی که طلا فقط از افزایش بی سابقه بدهی ایالات متحده سود می برد.

آیا رشد نقره ادامه خواهد داشت؟
تحلیلگران انتظار دارند روند حرکتی در بازارهای فلزات در دوره آتی به ویژه در مورد فلز سفید ادامه یابد.
دانیل غالی، استراتژیست ارشد کالا در TD Securities، معتقد است که نقره بیش از سطح ۳۰ دلار می تواند فعالیت خرید قابل توجهی را توسط صندوق های قابل معامله در بورس ایجاد کند.جی سی او هارا استراتژیست فنی ارشد در ROTH Capital Partners، گفت که قیمت نقره ممکن است پس از عبور از مرز ۳۰ دلار به نقطه مقاومت بین ۳۵ تا ۳۷ دلار در هر اونس برسد.

در حالی که الکس کوبتسیکویچ، تحلیلگر ارشد بازار در FX Pro، معتقد است که هدف کوتاه مدت برای نقره ۳۳ دلار در هر اونس است، او حرکت فلز به سمت رکورد قبلی ۵۰ دلار را رد نکرد.میشل اشنایدر، مدیر آموزش و تحقیقات MarketGauge نیز اشاره کرد که ارزش نقره آن را از طلا جذاب‌تر می‌کند، با توجه به اینکه هیچ دلیلی وجود ندارد که مانع از افزایش سطح فلز سفید به سطوح ۳۵ و ۴۰ دلار پس از عبور از مرز ۳۰ دلار در هر اونس شود.

سیتی گروپ همچنین معتقد است که اگر فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ بهره کند و رشد اقتصادی در نیمه دوم سال قوی بماند، نسبت طلا به نقره می تواند به حدود ۷۰ برابر برسد. اما این گروه هشدار داد که در صورت کاهش رشد اقتصادی، این امر باعث افزایش نسبت طلا به نقره خواهد شد.به طور کلی، ساکسو بانک اعلام کرد که «سال عملکرد بهتر فلزات» در هفته‌های اخیر به شتاب خود ادامه می‌دهد و تاکید کرد که به نفع طلا، نقره و مس است.

اما از سوی دیگر، آدام کاوس، تحلیلگر شرکت لیبرتاس Wealth Management معتقد است در حالی که حرکت فعلی قیمت طلا، نقره و مس نشان دهنده احتمال تداوم افزایش قیمت است، اما خطر اصلاح را در کوتاه مدت افزایش می دهد.آدام با بیان اینکه باید دید که آیا اصلاح به دلیل قیمت، رخ خواهد داد یانه افزود: روند بلندمدت قیمت ها به توسعه وضعیت اقتصادی، سیاست های پولی، تقاضاهای صنعتی و ... بستگی دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما