شناسهٔ خبر: 66781111 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

نان پستو را با این دستور متفاوت حتما بپز

صاحب‌خبر -

سس پستو در دنیا طرفداران بسیار زیادی دارد. یک سس خوش عطر و بو که کاربردهای زیادی هم دارد. در ساندویچ‌ها، کنار خوراکی‌های مختلف، در پاستا و پیتزا خیلی خوب به کار می‌آید و مزه غذای شما را بسیار لذیذتر خواهد کرد.

 قرار نیست با این دستور پاستا و پیتزایی پخته شود، در اینجا با یک نان پستو روبه رو هستیم تا یک خوراک متفاوت درست کنیم. این غذا هم به عنوان شام سبک استفاده می‌شود و هم برای عصرهای طولانی انتخاب گزیده‌ای خواهد بود! همین که بوی این غذا بلند شود و آشپزخانه شما را احاطه کند دست مریزادی به خودتان خواهید گفت! لازم است این مژده را هم به شما بدهیم که خمیر مورد نظر که دستور تهیه آن را یاد خواهید گرفت برای پیتزا هم بسیار مناسب است. پس با یک تیر، چند نشان خواهید زد!

مواد لازم:

مواد لازم برای سس پستو:

ماده غذایی

مقدار

دانه کاج بو داده یا بادام زمینی خام و یا گردو 

¼ پیمانه

برگ ریحان تازه

 ۲ پیمانه

روغن زیتون

¾ پیمانه

پنیر پارمسان

¼ پیمانه

سیر

۲ حبه

ماده غذایی

مقدار

آرد سفید

۲ پیمانه و ۲ قاشق غذاخوری

خمیر مایه فوری

یک قاشق غذاخوری

نمک

یک قاشق چای خوری

روغن زیتون

۳ قاشق غذاخوری

شکر

یک قاشق چای خوری

آب ولرم

¾ پیمانه و در صورت نیاز یک پیمانه

 

 

طرز تهیه:

در ابتدا خمیر را آماده کنید. به این منظور ۲ پیمانه آرد را به همراه نمک، شکر، خمیر مایه فوری، روغن زیتون و آب ولرم مخلوط کنید. اگر از همزن برقی استفاده می‌کنید یا با همزن دستی این کار را انجام می‌دهید فرقی ندارد. مساله مهم این است که آنها را خیلی خوب ترکیب کنید. وقتی هم تبدیل به خمیر شد با خمیرزن همزن برقی یا دستی به مدت ۱۰ دقیقه به ورز دادن ادامه بدهید تا خمیری مناسب و منسجم به وجود بیاید و اصلا به دست شما نچسبد. این نکته مهمترین بخش تهیه کردن خمیر است.

سطح کانتر آشپزخانه یا سینی و تخته را آرد پاشی کنید. به دست‌هایتان هم آرد بزنید که راحتتر بتوانید با خمیر کار کنید. خمیر را به صورت بقچه درآورده و آن را گرد کنید. یک کاسه انتخاب کرده و داخل آن را با کره یا روغن چرب کنید و خمیر موردنظر را داخل آن بگذارید و روی آن را به وسیله یک پارچه تمیز به خوبی بپوشانید. خمیر باید به مدت یک ساعت در جای گرم استراحت کند تا خمیر مایه به عمل بیاید. محیط گرم آشپزخانه برای این کار مناسب است اما اگر می‌خواهید نتیجه بهتری بگیرید فر را از قبل گرم کنید و بعد آن را خاموش کنید و ظرف خمیر را داخل آن قرار بدهید. حتما فر باید خاموش باشد.

در این فاصله سس را آماده کنید.

دانه‌های کاج یا بادام زمینی باید حتما برشته شوند. اگر از فر برای این کار استفاده می‌کنید که بهتر است آنها را در ظرف بریزید و با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد به مدت ۵ دقیقه بپزید! طی این مدت دانه‌ها طلایی رنگ خواهند شد و همین مقدار کافی است. در تابه هم می‌توانید آنها را تفت بدهید.

برگ‌های تازه‌ی ریحان را به همراه روغن زیتون، پنیر پارمسان و دانه کاج یا بادام زمینی یا گردو داخل خردکن بریزید. به آنها سیر و نمک هم اضافه کنید تا همه با هم یکدست له شوند و یک سس منسجم با بافتی نرم به دست بیاید. این سس بسیار خوشرنگ و خوش عطر است. آن را در ظرفی دردار بریزید و روی آن هم کمی روغن زیتون ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

وقتی خمیر به میزان لازم استراحت کرد پارچه را از رویش بردارید و با دست پف آن را بخوابانید. روی سطح مورد نظرتان را که قرار است خمیر را پهن کنید آرد بپاشید. خمیر را روی آن قرار داده و به ۲ قسمت تقسیم کنید. با وردنه‌ای که آغشته به آرد است خمیر را نازک باز کنید. یک سمت خمیر را از سس پستوی تهیه شده به صورت کامل بپوشانید و خمیر را به حالت رول بپیچانید. از این خمیر ۲ رول به این شکل تهیه کنید. رول‌ها را به هم ببافید و به صورت دایره وار شکل بدهید.

قالبی گرد را انتخاب کنید. یک کاغذ روغنی انتخاب کرده و در دستتان آن را مچاله کنید با این کار امکان چسبیدن مواد به آن کمتر خواهد بود. خمیر را داخل قالب قرار بدهید و رول ایجاد شده را در آن بگذارید. روی رول نانتان را با روغن زیتون چرب کنید.

فر را به مدت ۱۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کنید و بعد از این مدت قالب را داخل آن بگذارید. حدود ۳۰ تا ۳۵ دقیقه زمان لازم است تا نان پستوی شما آماده شود.

این نان را حتما تهیه کنید و با هر نوع افزودنی میل بفرمایید! در ضمن اگر با چشیدن نان به نظرتان کم نمک آمد می‌توانید کمی نمک هم روی آن بپاشید. البته اگر دوست دارید نان را با پنیر میل کنید دیگر نیازی به اضافه کردن نمک نیست.

منبع راهنماتو
انتهای پیام/

نظر شما