شناسهٔ خبر: 66780817 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایلنا گزارش می‌دهد:

آیا دوره هفتم شوراهای شهر و روستا سه ساله خواهد بود؟

ایلنا گزارش می‌دهد: در حالی طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۱۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری امروز صبح در صحن علنی مجلس مطرح شده است که این طرح هنوز در کمیسیون شوراها بررسی نشده و امروز نیز آخرین روز صحن علنی مجلس یازدهم است، درصورتی که این طرح در نوبت عصر صحن علنی مجلس مطرح و در شورای نگهبان نیز تایید شود، دوره هفتم شوراهای اسلامی شهرها سه ساله خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی شهادت آیت الله ابراهیم رییسی، انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم طبق قانون باید در پنجاه روز آینده برگزار شود.براساس ماده ۱۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری و آیین‌نامه‌ای که در این زمینه وجود دارد در هر دوره انتخابات، ۲ انتخابات ریاست جمهوری و شوراها همزمان باهم برگزار می‌شد، درحالی که با برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و با توجه به مصاحبه روزگذشته آصفری عضو کمسیون شوراها با ایلنا مبنی براینکه انتخابات شوراهای اسلامی شهرها زودهنگام برگزار نخواهد شد، امکان برگزاری انتخابات زودهنگام شوراهای اسلامی شهرها وجود ندارد.

صبح امروز نیز برخی از نمایندگان طرحی را مطرح کرده‌اند که براساس آن دوره ششم شوراها به صورت کامل و ۴ ساله خواهد بود و انتخابات شوراها در سال آینده برگزار خواهد شد با این تفاوت که دوره هفتم شوراهای اسلامی شهر تهران ۳ ساله بوده و انتخابات دوره هشتم شوراها همزمان با انتخابات دوره پانزدهم ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. بنابراین در صورت تصویب این طرح و تایید آن در شورای نگهبان این روند انجام شده تا مشکل پیش آمده درخصوص همزمانی برگزاری دو انتخابات شوراها و ریاست جمهوری برطرف شود.

اما این طرح دو فوریتی در حالی امروز در صحن علنی مجلس مطرح شده است که امروز آخرین روز صحن علنی مجلس یازدهم است و در صورتی که این طرح عصر امروز در صحن مجلس مطرح نشود، مشخص نیست در مجلس جدید چه سرانجامی خواهد داشت. در همین خصوص «حمید‌رضا کاظمی» عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره جزئیات طرح اصلاح ماده ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری و سه ساله بودن دوره هفتم شوراهای اسلامی شهرها گفت: امروز تعدادی از نمایندگان طرحی را به مجلس ارائه دادند که قرار است، ما نیز این طرح را در کمیسیون شوراها بررسی کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اتفاقی که رخ داده است، دوره هفتم شوراهای اسلامی شهرها سه ساله بوده و این سه ساله بودن دوره هفتم صرفا برای دوره بعدی باید باشد تا انتخابات دوره بعد از آن دوباره همزمان با انتخابات ریاست جمهوری شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: در این طرح ارائه شده این پیشنهاد برای دوره هفتم شوراها است که باید بررسی شود و بعد از تصویب در کمیسیون در صحن مطرح شود. البته امروز آخرین جلسه صحن علنی مجلس است. اگر امروز در کمیسیون این طرح تصویب شود و به صحن بیاید، می‌توانند این طرح را برای عصر در دستور کار قرار دهند. این طرح در صورت تصویب در مجلس چنانچه در شورای نگهبان تایید شود، قابلیت اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما