شناسهٔ خبر: 66779672 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

روز جهانی چای / تمام آنچه بهتر است درباره چای بدانید

تقریباً ۵۰۰۰ سال است که انسان چای را می‌شناسد؛ نوشیدنی پرطرفداری که برای نخستین ‌بار در چین کشف شد.

صاحب‌خبر -

بهترین نوع چای کدام است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به قدس آنلاین می گوید: توصیه اکید این است که چای را به صورت بسته بندی از شرکت های معتبر با برند ایرانی و برداشت شده از مزارع چای کشور تهیه کنید.

روز جهانی چای / تمام آنچه بهتر است درباره چای بدانید دکتر رضا ایلخانی،عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دکتر رضا ایلخانی می افزاید: بهترین نوع چای، تولیدات مزارع شمال کشور خودمان از جمله لاهیجان در گیلان و غیره است بنابراین مصرف چای وارداتی را به مردم توصیه نمی کنیم به این دلیل که کیفیت خوبی ندارند و دارای افزودنی های شیمیایی برای خوش طعم و رنگ شدن هستند که برای بدن مضر است.

بهترین روش دم کردن چای

این متخصص طب سنتی ایران درباره روش های دم کردن چای ایرانی می گوید: بهترین روش دم کردن چای، همان روش معمول ما ایرانیان است که آب را می جوشانیم و چند دقیقه ای که از جوشیدن آن گذشت چای را در قوری دم می کنیم و می گذاریم بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دم بکشد تا مواد مفید چای آزاد شود.

وی ادامه می دهد: روش دیگر دم کردن چای که مورد تأیید است اما در اولویت دوم قرار دارد این است که هنگامی که آب در حال جوشیدن است چای را اضافه کنیم و اجازه دهیم تا چند ثانیه ای بجوشد و سپس بگذاریم تا به حالت دم کشیده در آید.

بسته یا فله؟

ایلخانی در پاسخ به پرسش ما درباره خرید چای به صورت بسته یا فله توضیح می دهد: بهتر است چای ایرانی حتما به صورت بسته بندی و از شرکت های معتبر تهیه شود چراکه هم تاریخ تولید دارد و هم شرکتی که آن را بسته بندی کرده است معتبر و قابل پیگیری است. اما چای های فله به دلیل این که تاریخ تولید نامعلوم دارند و نمی دانیم از چه مزرعه ای به دست آمده، بهتر است مصرف نشود. بنابراین ترجیحا باید از شرکت های معتبر داخلی که روی بسته چای، نام مزرعه برداشت چای ایرانی، درج شده و علامت استاندارد دارند استفاده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی یادآور می شود: شرکت های داخلی نیز دو دسته اند؛ بخشی از شرکت های داخلی در واقع چای های وارداتی را بسته بندی می کنند و روی آن برند شرکت خود به اضافه نام مزارع هندوستان، سیلان و ... را قید می کنند که باید گفت این، همان چای خارجی است که مصرف کنندگان به نام چای ایرانی مصرف می کنند.

وی ادامه می دهد: دسته دوم، شرکت هایی هستند که هم نامشان ایرانی است و هم روی بسته بندی، نام مزارع چای گیلان درج شده است که مصرف این دسته از چای ها را توصیه می کنیم.

ارتباط نوشیدن چای با گوارش

ایلخانی می گوید: تجربه نشان داده افرادی که مشکلات گوارشی از جمله ریفلاکس معده دارند بیشتر از چای های خارجی مصرف کرده اند. البته زمان استفاده از چای و فاصله مصرف آن با غذا نیز مهم است آن چنان که نباید بلافاصله پس از صرف غذا چای مصرف شود و نوشیدن چای به صورت ناشتا و با معده خالی مضر است حتی اگر چای ایرانی باشد.

بهترین ترکیب چای

این متخصص طب سنتی ایران درباره ترکیباتی که با چای می توان مصرف کرد بیان می کند: بهترین ترکیبی که با چای باید مصرف شود شیر است. همان گونه که در گذشته نه چندان دور ما ایرانیان شیرچای مرسوم بوده و  مردم آن را مصرف می کردند.

وی ادامه می دهد: شیر مصلح چای است و چون مزاج چای گرم و خشک است، افراد گرم مزاج بهتر است چای را با مصلح آن که شیر است استفاده کنند.  البته به غیر از شیر نیز از آنجا که شیرینی، مصلح چای است چای تلخ را به تنهایی توصیه نمی کنیم بنابراین می توان چای را با یک نوع شیرینی مانند نبات، عسل یا حبه کوچک قند مصرف کرد.

روزی چند فنجان چای؟

میزان مصرف چای یا هر خوراکی دیگر به عواملی از جمله جنسیت، مزاج، توده بدنی و غیره بستگی دارد. اما آنچه مورد تأکید است این که چای نه به صورت پر رنگ بلکه به رنگ معمولی و روزی سه تا چهار فنجان مصرف شود.

نظر شما