شناسهٔ خبر: 66775016 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان، سیدمحمدعلی آل هاشم، مالک رحمتی ‌و سایر مسافران بالگرد رئیس جمهور به شهادت رسیدند؛

خادم امام و امت به خدا پیوست

هنوز باورمان نمی شود؛ رئیس جمهور آیت الله رئیسی دیگر میان ما نیست و از امروز شد شهید رئیسی. رئیس جمهور محبوبی که تا دیروز در میان ما بود و هر روز در یک شهر و روستا با مردم کوچه و بازار و اقشار مختلف و اقوام مرزنشین همسفره می شد، امروز دیگر از آسمان به ما نگاه می کند و جایش خالیست.

صاحب‌خبر -

هنوز باورمان نمی شود؛ رئیس جمهور آیت الله رئیسی دیگر میان ما نیست و از امروز شد شهید رئیسی. رئیس جمهور محبوبی که تا دیروز در میان ما بود و هر روز در یک شهر و روستا با مردم کوچه و بازار و اقشار مختلف و اقوام مرزنشین همسفره می شد، امروز دیگر از آسمان به ما نگاه می کند و جایش خالیست. دیگر به جای آن که خود او را ببینیم که در محافل یا رسانه ملی با مردم گفت و گو کند، باید خودمان را با نقش بستن تصاویرش بر تابلوها راضی نگه داریم. چه می شود کرد که ما روزهای دشوار بسیاری دیده ایم و به قول امام خمینی (ره) در سوگ شهید رجایی: ” اگر رجایی رفت خدای رجایی هست.”
شهادت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان او ملت ایران را سراسر در بهت و اندوه فرو برد. برنامه های تشییع باشکوه هم در حال برنامه ریزی است و ملت ایران مسلما قدر خادم صادق خود رو خواهد دانست. بگذار برای آخرین بار تو را این گونه صدا کنم: آقای رئیس جمهور! می دانم که خیل طعنه زنندگان و دروغگویان نسبت به خود را بخشیده ای. تو لایق شهادت بودی و به آرزویت هم رسیدی. ما را هم در محضر ارباب بی کفن یاد کن.
رئیس جمهور دوست داشتنی! دلمان برایت تنگ می شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.
متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون
‌با اندوه و تأسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ عالم مجاهد، رئیس‌جمهور مردمی و باکفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه‌السلام جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان‌الله علیهم را دریافت کردم.
این حادثه‌ ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یک سره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و باارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه‌چیز ترجیح داشت، ازاین‌رو آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد.
در این حادثه‌ی سنگین شخصیت‌های برجسته‌ای مانند حجت الاسلام آل هاشم امام‌جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم و به ملت عزیز ایران تسلیت می گویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار می‌گیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود.
در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس‌جمهور و خانواده‌های محترم همراهان به‌ویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض می‌دارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسئلت می‌کنم.
سیّدعلی خامنه‌ای
 مخبر: راه خادم‌الرضا را دنبال می‌کنیم
  جلسه ای با حضور سران قوا صبح دوشنبه و درپی اعلام عروج آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور محبوب و مردمی و هیئت همراه؛ به میزبانی مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.
به گزارش مهر، قالیباف و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، رؤسای دو قوه مقننه و قضائیه ضمن تسلیت به رهبری معظم انقلاب، مردم شریف ایران و معاون اول رئیس‌جمهور و اعضای دولت بر همکاری کامل با مخبر برای انجام وظایف قوه مجریه تأکید کردند.
مخبر در این نشست با اعلام تأثر عمیق و حزن غیرقابل وصف خود و اعضای دولت، تصریح کرد: راه خادم الرضا و دوستدار ملت ایران، آیت‌الله رئیسی در انجام وظایف محوله را بدون هیچ خللی دنبال خواهیم کرد و امام خامنه‌ای و ملت شریف ایران مطمئن باشند راه ما راه رئیس‌جمهور مردمی است و خدمت توقف نخواهد داشت.
 سرباز در نگاه فرمانده
انقلابی و مردمی بودن از ویژگی‌های دولت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بود. حضور میدانی شخص رئیس‌جمهور و کابینه وی درصحنه‌های مهم و بحرانی کشور حائز اهمیت و همواره مورداشاره رهبر معظم انقلاب بود. در حوادث و اتفاقات برجسته داخلی ازجمله بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، رئیس‌جمهور با اعضای کابینه خود در صف اول خدمت‌رسانی به مردم قرار داشتند و به‌صورت میدانی و مستقیم بحران را مدیریت می‌کردند.
دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف حائز اهمیت است. دولتی که در اوج بیماری کرونا و فشارها و جنگ اقتصادی که بر کشور حاکم بود و باوجود رشد منفی اقتصادی، تلاش کرد تا نشاط را در ملت زنده کند. آیت‌الله رئیسی که سابقه موفقی در قوه قضائیه داشت سعی کرد باوجود همه چالش‌ها، بارقه‌های امید را در توده‌های مردم به‌وجود آورد.
در همین راستا رهبر معظم انقلاب در دیدارهایی که داشتند، به عملکرد و دستاوردهای دولت سیزدهم اشاره و ساده زیستی و مردمی بودن رئیس‌جمهور را می‌ستودند.
رهبری در نخستین دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت سیزدهم در ششم شهریور ۱۴۰۰ در توصیه به دولتمردان درخصوص مردمی بودن تصریح کردند: مردمی بودن مقوله‌ی گسترده‌ای است و جلوه‌هایی دارد. یک جلوه همین رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم است. این حرکت بسیار خوب و مستحسنی که جناب آقای رئیسی انجام دادند که رفتند خوزستان در میان مردم، با مردم، از آن‌ها شنیدند، با آن‌ها حرف زدند، این‌یک جلوه‌ی از مردمی بودن است که بسیار کار خوبی است.
  از همه دولت‌ها حمایت کردم اما از این دولت علاوه بر حمایت، تمجید می‌کنم
همچنین در ۸ شهریور ۱۴۰۲ رئیس‌جمهور و اعضا هیئت دولت سیزدهم به مناسبت هفته دولت با حضور در حسینیه‌ی امام خمینی (ره)
 با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
 رهبر انقلاب در این دیدار فرمودند: بنده در این سی‌وچند سال از همه‌ی دولت‌ها با گرایش‌ها و توان‌های مختلف حمایت کردم. دلیلش هم واضح است؛ چراکه شرایط کشور و اهدافی که ما برای خودمان ترسیم کردیم در جمهوری اسلامی اقتضا می‌کند که همه به قوه‌ی مجریه که وسط میدان است، کمک کنند؛ رهبری کمک کند، مردم کمک کنند، روشنفکرها کمک کنند، نخبگان کمک کنند؛ قاعده‌اش این است؛ همه‌ی دولت‌ها مستحق این کمک همه‌جانبه هستند. ما به همه‌ی دولت‌ها کمک کردیم. لکن در مورد این دولت علاوه‌ی بر کمک، بنده با نگاه به این دوساله، تمجید هم می‌خواهم بکنم.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: در دولت سیزدهم در بخش مدیریتی هم‌کارهای بسیار خوبی در دولت انجام‌گرفته است. یکی از آن‌ها حضور در بین مردم و مواجهه‌ مستقیم با مشکلات مردم است. این بسیار کار مفیدی است. از چند جهت مفید است. یکی اینکه که شما اطلاعات دست‌اول پیدا می‌کنید. فواید دیگر هم دارد. ارتباط نزدیک و متواضعانه و صمیمی با مردم. این خیلی مهم است.
ما حق نداریم با مردم رفتار از جایگاه استعلاء و استکبار برخورد کنیم و حرف بزنیم. ما کسی نیستیم. آنچه که هست متعلق به مردم است. اگر شأن شغلی و مقامی هم به ما داده‌شده اولاً مردم داده‌اند، ثانیاً داده‌شده برای اینکه به مردم خدمت بکنیم.
مقام معظم رهبری فرمودند: ساده‌زیستی و کاهش تشریفات در سلوک شخصی و حکومتی دولت به‌خصوص شخص آقای رئیس‌جمهور برای من چشم‌گیر است.
 روحیه جهادی در دولت نشان داده می‌شود. به‌کارگیری جوانان در رده‌های گوناگون مدیریتی، این بسیار چیز مهمی است. چیز لازمی است و بحمداللّه در این دولت انجام‌گرفته است.
 بیانیه هیئت دولت در رثای خادم‌الرضا 
هیئت دولت در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه بیانیه صادر کرد.
بر اساس این گزارش این بیانیه به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
مِنَ المُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا
در سالروز میلاد مسعود حضرت علی ابن موسی‌الرضا علیه‌السلام روح بلند خادم ملت ایران، خادم الرضا حضرت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور مردمی و محبوب آسمانی شد.
رئیس‌جمهور پرتلاش و خستگی‌ناپذیر مردم ایران که درراه اعتلا و پیشرفت کشور جز خدمت به مردم بزرگ ایران سر از پا نمی‌شناخت، بر سر عهد خود ایستاد و جان خود را فدای ملت کرد.
هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران با عرض تسلیت سانحه جان‌سوز بالگرد، عروج رئیس‌جمهور محبوب و خدوم و مغتنم حضرت آیت‌الله رئیسی و همراهانش دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر جهادی امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل هاشم امام‌جمعه تبریز، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان را به محضر امام عصر (عج)،
 رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کند. 
به ملت وفادار و قدرشناس و عزیزمان اطمینان می‌دهیم مسیر پرافتخار و خدمت با تأسی به روحیه خستگی‌ناپذیر آیت‌الله رئیسی قهرمان و خادم ملت و یار وفادار رهبری ادامه خواهد داشت و با استعانت از خدای متعال و همراهی مردم بزرگوار کوچک‌ترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد. اجتماع عظیم مردم تهران برای پاسداشت سیدالشهدای خدمت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی در حادثه سقوط بالگرد در میدان ولی‌عصر (عج) برگزار شد.
بر اساس این گزارش، این اجتماع با برنامه‌ریزی و اطلاع شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در سراسر کشور برگزار ‌شد. شایان‌ذکر است؛ به دلیل وقوع حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان وی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به‌پاس قدردانی از یک‌عمر مجاهدت بی‌وقفه این شهید والامقام و همراهان شهیدش از کلیه هم‌وطنان عزیز دعوت کرده بود در اجتماعی که عصر دیروز در سراسر کشور برگزار می‌شود، حضور یابند که مورد اجابت آحاد مختلف مردم کشورمان قرار گرفت.
 اجتماع تهرانی‌ها در سوگ رئیس‌جمهور محبوب
انبوه جمعیت از پیر و جوان زن و مرد و دختر و پسر در بخش‌های مختلف میدان ولیعصر حاضر شدند و درحالی‌که صدای قرآن در جای‌جای میدان به گوش می‌رسد مردم بهت‌زده و همراه با شک ناشی از شنیدن سقوط بالگرد شهید آیت‌الله رئیسی و همراهان، سکوت کرده و به تلاوت قرآن گوش می‌دهند. در نقاط مختلف میدان پرچم‌های مشکی عزا نصب‌شده بود. یکی از هموطنان سالخورده درحالی‌که به‌سختی از پله‌های مترو بالا می‌آمد، گفت: اصلاً باور نمی‌کنم سید محرومان را از دست داده ایم درحالی‌که شب گذشته دعا می‌کردیم او و همراهانش زنده بمانند پس از شنیدن خبر این حادثه، درحالی‌که به یاد شهید رجایی افتاده بودم بی‌وقفه گریه می‌کردم. جوانی از دهه هشتادی‌ها در سخنان کوتاه اظهار کرد: دوران شهید رجایی را درک نکرده است اما آن چیزی که از شهید آیت‌الله رئیسی دیده است همان تواضع، افتادگی، خدمت و مردمی بودن شهید رجایی است که برای نسل ما رخ‌داده است.
یک جوان دانشجو در اظهارنظری کوتاه درحالی‌که بغضی در گلو داشت بیان کرد: فرقی نمی‌کند کسی در میدان نبرد با دشمن شهید شود یا در میدان خدمت، مهم این است که آیت‌الله رئیسی به عهد خود با مردم تا لحظه آخر وفادار ماند و در شرایطی که شب میلاد امام رضا علیه‌السلام بود، نشان داد که به‌حق خادم الرضا است.
درحالی‌که مردم حزن عجیبی در چهره‌های خود داشته و به‌صورت عیان گریه می‌کردند، هرازگاهی با شعار حیدر حیدر و یا حسین یا حسین سکوت خود را می‌شکستند. گروهی از مردم دست‌نوشته‌هایی با مضامین «خداحافظ آقا سید شهید پاک زیست و باشهامت»، «جاودانه باد یاد سید شهید ما»، «شد کاروان عشق سوی روح‌الله»، «شکستند شانه‌هایم در این مصیبت»، «با ولایت مداری و وحدتمان, شهیدانمان را از خود خشنود می‌کنیم»، را در دست داشتند.

برچسب‌ها:

نظر شما