شناسهٔ خبر: 66773822 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

استفاده از رایحه های خاص در درمان فراموشی | ارتباط غیرمنتظره بین جوهر نعنا و آلزایمر

جوهر نعنا (Menthol ) که یک الکل ده کربنی است از روغن اسانس خالص نعنا استخراج می‌شود و به عنوان چاشنی و ماده معطر و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ازای هر ۴ الی ۵ کیلوگرم نعنا می‌توان تقریبا ۱۰ گرم جوهر نعنا استخراج کرد که هر گرم آن ارزش تجاری و دارویی بالایی دارد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی : مطالعات اخیر موضوع عجیبی را گزارش می دهند مبنی بر اینکه وقتی موش های مبتلا به بیماری آلزایمر منتول را استنشاق می کنند، توانایی های شناختی آنها بهبود می یابد. به نظر می رسد این ترکیب شیمیایی می تواند بعضی آسیب های وارد شده به مغز را که معمولاً با بیماری مرتبط است، متوقف کند.

کاهش پروتئین اینترلوکین

در مطالعات در خصوص بیماری آلزایمر محققان به طور خاص متوجه ارتباط استنشاق جوهر نعنا و کاهش نشانه های بیماری آلزایمر شدند. در واقع آنها متوجه کاهش پروتئین اینترلوکین-۱-بتا (IL-۱β) شدند که به تنظیم پاسخ التهابی بدن کمک می‌کند؛ پاسخی که می‌تواند محافظت طبیعی ارائه دهد. اما اگر این موضوع به درستی کنترل نشود منجر به آسیب می‌شود.

استفاده از رایحه های خاص در درمان فراموشی | ارتباط غیرمنتظره بین جوهر نعنا و آلزایمر

استفاده از رایحه های خاص در درمان آلزایمر

تیم تحقیق که در آوریل ۲۰۲۳ منتشر شد، پتانسیل استفاده از رایحه های خاص به عنوان درمان آلزایمر را نشان می‌دهد. اگر بتوانیم بفهمیم کدام بوها باعث واکنش های مغز و سیستم ایمنی می شوند، می توانیم از آنها برای بهبود سلامتی استفاده کنیم.

خوان خوزه لاسارت، ایمونولوژیست از مرکز تحقیقات پزشکی کاربردی (CIMA) در اسپانیا می گوید : ما بر نقش سیستم بویایی در سیستم ایمنی و سیستم عصبی مرکزی تمرکز و تأیید کرده‌ایم که منتول رایحه تحریک‌کننده ایمنی در مدل‌های حیوانی است.

بهبود توانایی شناختی

لاسارت اضافه می کند ما در این مطالعات در کمال تعجب مشاهده کردیم که مواجهه کوتاه مدت با جوهر نعنا به مدت شش ماه از زوال شناختی در موش های مبتلا به آلزایمر جلوگیری کرد و جالب تر از همه، توانایی شناختی موش های جوان سالم را نیز بهبود بخشید.

با مشاهده قبلی استنشاق منتول که پاسخ ایمنی موش ها را تقویت می کرد، تحقیقات نشان داد که می تواند توانایی های شناختی حیوانات را نیز بهبود بخشد؛ همان گونه که در یک سری آزمایش های عملی در آزمایشگاه مشاهده شد.

در موش‌های مبتلا به آلزایمر نیز مصرف منتول برای یک دوره شش‌ماهه باعث شد تا توانایی‌های شناختی و حافظه موش‌ها از بین نرود. علاوه بر این، به نظر می رسد که منتول پروتئین IL-۱β را به سطوح ایمن در مغز برگرداند.

کنترل سیستم ایمنی

هنگامی که محققان به طور مصنوعی تعداد سلول‌های تنظیم‌کننده T (Treg) را که به کنترل سیستم ایمنی کمک می‌کنند کاهش دادند بعضی از همان اثرات مشاهده شد و مسیر احتمالی را برای درمان‌های آینده باز کرد.

آنا گارسیا اوستا، عصب شناس از CIMA نیز در این خصوص می گوید : هم قرار گرفتن در معرض منتول و هم محاصره سلولی Treg باعث کاهش IL-۱β می شود؛ پروتئینی که می تواند در زوال شناختی مشاهده شده در این مدل ها نقش داشته باشد.

علاوه بر این، محاصره خاص این پروتئین با دارویی که در درمان بعضی بیماری‌های خودایمنی استفاده می‌شود، ظرفیت شناختی موش‌های سالم و موش‌های مبتلا به آلزایمر را نیز بهبود بخشیده است.

بیشتر بخوانید

۷ مرحله بروز علائم آلزایمر برای تشخیص زودهنگام آن را بشناسید


رازهای تقویت حافظه؛ فراموشی | حافظه شما ویرایش می‌شود


مفاهیم: اسکیزوفرنی (شیزوفرنی) چیست؟

اولین علائم پارکینسون ؛ از کجا بفهمیم پارکینسون داریم

تاثیر سیستم بویایی بر مغز

دانشمندان قبلاً پیوندهای متعددی بین استشمام رایحه های مختلف و سیستم ایمنی و عصبی ما ایجاد کرده اند. البته درک کامل این روابط دشوار است. ولی به نظر می رسد سیستم ایمنی ما می تواند بر مغز تاثیر گذار باشد. بعضی رایحه ها نیز ممکن است واکنش‌های خاصی را در مغز تحریک کنند که منجر به واکنش‌های شیمیایی می‌شود که بر حافظه، احساسات و موارد دیگر تأثیر می‌گذارد

در واقع بیماری های مربوط به سیستم عصبی مرکزی مانند آلزایمر، پارکینسون و اسکیزوفرنی اغلب با از دست دادن بویایی همراه هستند. این تحقیق جدید داده‌های امیدوارکننده‌ای خواهند بود. البته در مورد انسان‌ها و حتی موش‌ها هنوز به اطلاعات بیشتری نیاز داریم.

استفاده از رایحه های خاص در درمان فراموشی | ارتباط غیرمنتظره بین جوهر نعنا و آلزایمر

ارتباط سیستم ایمنی با بویایی

Noelia Casares ایمونولوژیست نیز عقیده دارد این مطالعه گام مهمی در خصوص درک ارتباط بین سیستم ایمنی، سیستم عصبی مرکزی و بویایی است خواهد بود.

نتایج مطالعات مختلف نیز نشان می دهند که بوها و رایحه های مختلف و تعدیل کننده های ایمنی ممکن است نقش مهمی در پیشگیری و درمان آلزایمر و دیگر بیماری های مرتبط با سیستم عصبی مرکزی داشته باشند

منبع: sciencealert.com

نظر شما