شناسهٔ خبر: 66771696 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

 مرگ تصادفی هزاران جوان!

روزنامه جوان

طبق بررسی آمار‌های مربوط به حوادث رانندگی در دهه ۹۰، تعداد کشته‌های تصادفات از سال ۱۳۹۱، به کمتر از ۲۰ هزار و در برخی موارد به ۱۵ هزار کشته در سال رسیده‌بود، اما متأسفانه در سال ۱۴۰۲ با ثبت ۲۰ هزار و ۴۵ کشته در حوادث رانندگی، پس از گذشت ۱۱ سال، آمار تلفات تصادفات مجدد از مرز ۲۰ هزار نفر عبور کرده‌است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: آخرین لحظه‌ای که یادش می‌آید، یک نور شدید است که چشم‌هایش را زده‌است. همان موقع بود که دستانش را مقابل صورتش گرفت تا از خودش دفاع کند، بعد از شنیدن صدای ترمز هم هیچ چیز دیگری یاد‌ش نیست. چه کسی را صدا کرده؟ یادش نیست! همسرش چه کار کرده؟ نمی‌داند. درد کشیده؟ این را هم نمی‌داند. خودش را با حرف‌هایی که شنیده، دلداری می‌دهد؛ اینکه کسی که در اثر تصادف می‌میرد، اول بیهوش می‌شود و بدون اینکه چیزی متوجه شود، جانش را از دست می‌دهد. با اینکه خودش درد دارد و استخوان‌هایش ترک برداشته، اما قلبش از نبود همسرش تیر می‌کشد؛ اینکه باید برای دیدن همسرش نه در خانه بلکه به بهشت زهرا برود و با او در آنجا درددل کند. اینطوری حالش بهتر می‌شود، اما وقتی به خانه برمی‌گردد، با نبود او چه کند؟! نفر دیگر، اما در حادثه تصادف خودش راننده بوده‌است، در این حادثه پدرش را از دست داده و با اینکه چند ماه از این ماجرا گذشته، اما هر روز آرزو می‌کند که‌ای کاش خودش هم مرده‌بود، چراکه زندگی‌اش از همان روز فوت پدرش برایش تمام‌شده و دیگر عذاب وجدان رهایش نمی‌کند. بار‌ها و بار‌ها با خودش فکر کرده که کاش سرعت خودرو را کم می‌کرد و در بزرگراه ویراژ نمی‌داد، اما الان برای این حرف‌ها دیر شده و راه برگشتی وجود ندارد. این‌ها تنها چند نمونه‌اند؛ هزارو ۱۶۴ نفر طی دو سال گذشته در شهر تهران و ۲۰ هزار و ۴۵ نفر نیز در سال گذشته در کل کشور جانشان را بر اثر حادثه تصادف از دست داده‌اند. 

آمار مرگ و میر‌های تصادفی، همیشه سرخط خبر‌ها بوده‌است. حالا هم یک آمار جدید در این رابطه منتشر شده‌است. 

 مرگ هزارو۱۶۴ نفر بر اثر حوادث رانندگی در دو سال گذشته
به تازگی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران از برگزاری نشستی با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با موضوع نصب به روز‌رسانی و توسعه سامانه‌های ثبت تخلفات رانندگی در سطح استان تهران خبر داد و گفت: «متأسفانه در سال ۱۴۰۱ در شهر تهران تعداد ۵۴۰ نفر و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۶۲۴ نفر در اثر تصادفات ناشی از رانندگی فوت کردند که این آمار حکایت از افزایش ۱۶ درصدی متوفیان دارد.» او ادامه داد: «در فروردین سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۲ نفر و در فروردین سال جاری تعداد ۵۵ نفر از شهروندان در شهر تهران بر اثر رانندگی فوت شده‌اند.» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران گفت: «دادگستری استان تهران بر اجرای کامل و جامع قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی با توجه به تقسیم کار قانونی و تکالیف و وظایف ارجاعی تأکید دارد.» او بیان کرد: «در ماده ۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، تهیه و نصب و نگهداری تجهیزات الکترونیکی از قبیل عکس‌برداری، فیلمبرداری و سامانه‌های ماهواره‌ای و نظایر آن جهت ثبت و کنترل عبور و مرور در شهر‌ها را به عهده شهرداری‌ها قرار داده است، ضرورت دارد شهرداری تهران در به‌روز رسانی و تعمیر و نگهداری این نوع تجهیزات کوشا باشد.»
نیکوکار گفت: «به استناد ماده ۲۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، راهنمایی و رانندگی مکلف است امکان دسترسی رانندگان و مالکان به صورت وضعیت وسایل نقلیه را از طریق شبکه‌های تارنما یا تلفن گویا فراهم سازد و از طریق پست یا سامانه‌های الکترونیکی و مخابراتی سالانه به مالکان وسایل نقلیه صورت وضعیت تخلفات و عنوان جرایم وسیله نقلیه متعلق به آن‌ها را اعلام کنند.» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران گفت: «ارسال پیامک از سامانه‌های راهور به راننده متخلف بیانگر این است که پلیس بر رفتار ترافیکی وی نظارت دارد. به این ترتیب افراد ملزم به رعایت و مقررات راهنمایی و رانندگی خواهند شد و به مرور زمان در این زمینه فرهنگ‌سازی شکل می‌گیرد.» در ادامه، هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن استقبال از اقدامات دادگستری استان تهران در موضوع تصادفات اظهار داشت: «در حوزه حمل و نقل و ترافیک و بخصوص موضوع سامانه‌های ثبت تخلفات رانندگی عقب‌افتادگی‌هایی وجود دارد که در صدد جبران آن‌ها هستیم و در راستای خرید و نصب دوربین‌های جدید و به روز‌رسانی دوربین‌های سابق به گونه‌ای اقدام خواهد شد که تا چند ماه آینده تعداد ۴۰۰ دستگاه دوربین به صورت آنلاین تخلفات رانندگی را رصد و ثبت خواهند کرد.»

 هر تصادف، زاییده یک تخلف است.
اما بیشترین آمار تصادفات در تهران مربوط به چه بازه سنی می‌شود؟ اسفندماه سال گذشته بود که سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: «در سال ۱۴۰۲ بیشترین آمار تصادفات متعلق به رده‌های سنی ۳۰ تا ۵۰ سال بوده‌است و بعد از آن افراد زیر ۱۸ سال نیز کاهش چشمگیری نسبت به سنوات گذشته داشتند.»
او ادامه داد: «در ۱۱ ماهه اول سال ۱۴۰۲ مسن‌ترین فردی که بر اثر تصادف فوت کرد ۹۲ ساله بوده و جوان‌ترین فرد هم یک کودک پنج‌ساله بود.»
سرهنگ رابعه جوانبخت اظهار داشت: «بیشترین برخوردی که در بحث تصادفات فوتی اتفاق افتاده، برخورد یک وسیله نقلیه با یک وسیله نقلیه دیگر بوده که نشان‌دهنده این است که هر تصادف زاییده یک تخلف است و این تصادفات به واسطه تخلفاتی که خودرو‌ها انجام داده‌اند، روی داده‌است.»
این مقام انتظامی افزود: «همچنین کمترین برخورد هم بین دوچرخه و عابر‌پیاده روی داده‌است که خیلی‌ها فکر می‌کنند دوچرخه هیچ حادثه‌ای را ایجاد نمی‌کند، اما می‌بینیم که اگر مسائل ایمنی و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی رعایت نشود، منجر به وقوع حادثه شود.»
سرهنگ جوانبخت گفت: «بیشترین معبری هم که بیشترین تصادفات را در آن شاهد بودیم بزرگراه آزادگان بوده‌است که این مسیر کمربندی شهر تهران می‌باشد و کمترین میزان تصادفات هم در بزرگراه کردستان روی داده‌است.»
سرهنگ جوانبخت رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: «۸۸ درصد از متوفیان حوادث رانندگی در شهر تهران آقایان و ۱۲ درصد نیز مربوط به خانم‌ها بوده‌است که تعداد کمتری را نیز شاهد بوده‌ایم به جهت اینکه هم فراوانی کمتری نسبت به آقایان دارند و هم می‌توانیم نتیجه بگیریم که رانندگان محتاط‌تری هستند، امیدواریم در سال ۱۴۰۳ هم آقایان و خانم‌ها به سمت و سوی اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بروند تا شاهد بروز حوادث کمتری باشیم.»

 آمار عجیب مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در کشور
افزایش مرگ و میر ناشی از تصادفات تنها مربوط به شهر تهران نمی‌شود، بلکه آمار قربانیان تصادفات رانندگی در کل کشور نشان می‌دهد که در سال گذشته تعداد تلفات حوادث رانندگی با رشد ۸/۲ درصدی به ۲۰ هزار و ۴۵ نفر رسید که از این تعداد ۱۵هزار و ۸۵۴ نفر مرد و ۴ هزار و ۱۹۱نفر زن هستند. 
این در حالی است که طبق بررسی آمار‌های مربوط به حوادث رانندگی در دهه ۹۰، تعداد کشته‌های تصادفات از سال ۱۳۹۱، به کمتر از ۲۰ هزار و در برخی موارد به ۱۵ هزار کشته در سال رسیده‌بود، اما متأسفانه در سال ۱۴۰۲ با ثبت ۲۰ هزار و ۴۵ کشته در حوادث رانندگی، پس از گذشت ۱۱ سال، آمار تلفات تصادفات مجدد از مرز ۲۰ هزار نفر عبور کرده‌است. این اعداد هر کدامشان مربوط به جان یک نفر می‌شود که نیاز است مورد توجه و دقت مسئولان امر قرار بگیرد تا با برطرف کردن زمینه‌های بروز تصادفاتی که منجر به مرگ شده، در جهت کاهش این آمار قدم برداشته شود.

نظر شما