شناسهٔ خبر: 66768259 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایپنا | لینک خبر

تیم‌ملی وزنه‌برداری سه‌شنبه اول خرداد راهی جزیره کیش می‌شود تا اردویی ۲۵ روزه‌ برای آماده‌سازی جهت حضور در المپیک پاریس و همین‌طور مسابقات جهانی۲۰۲۴ منامه برپا کند.

حمله به رکورد ۴۷۰ برای سکوی المپیک

حمله به رکورد ۴۷۰ برای سکوی المپیک

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایپنا ؛ جام‌جهانی پوکت تایلند برای وزنه‌برداران ایرانی دو سهمیه المپیک داشت. حالا علی داوودی و مصطفی جوادی دو نماینده ما در المپیک هستند و باید از زمان کم باقی مانده تا پاریس به بهترین شکل ممکن استفاده کنند تا شانس خود را برای ایستادن روی سکوی المپیک بالا ببرند.درکنار این دو،۹ وزنه‌بردار جوان هم با صلاحدید کادر فنی به اردو دعوت شدند تا پوست‌اندازی تیم‌ملی با یک جوانگرایی بی‌سابقه از همین اردو شکل جدی‌تری به خود بگیرد. نواب نصیرشلال در آستانه اردوی کیش از چالش‌ها و برنامه‌های پیش رو و البته دستاوردهای تیم ملی از جام‌جهانی پوکت تایلند با جام‌جم صحبت کرد.

هنوز درباره جام‌جهانی پوکت و از دست رفتن سهمیه المپیک برای رضا دهدار صحبت می‌شود. شما از عملکرد تیم در آخرین مرحله انتخابی المپیک رضایت داشتید؟

در وزن مصطفی جوادی همان اتفاقاتی که می‌خواستیم افتاد. نیازی نبود او در رقابت‌های تایلند سنگین کار کند. برای یک ورزشکار در وزن پایین‌تر سخت است چند ماه رکوردش را حفظ کند و مصدوم هم نشود. اما برای سنگین وزن‌ها حفظ رکورد برای چند ماه راحت‌تر است. برای همین از علی داوودی و آیت شریفی انتظار افزایش رکورد داشتیم که همین اتفاق هم افتاد و هر دو بهترین رکوردهای شخصی‌شان را در تایلند ثبت کردند. اما در مورد رضا دهدار باید بگویم او از ابتدا هم شانس صددرصد کسب سهمیه نبود که حالا بگویم این سهمیه از دست رفته است. البته پیش‌بینی خود ما هم این بود که سهمیه بگیرد، اما این اتفاق رخ نداد.

رضا دهدار دریک‌ضرب عالی بود ورکوردهم زدولی برخی منتقدان معتقدبودند اوباید با وزنه سنگین‌تری‌دوضرب راشروع می‌کرد.

نه اصلا به این شکل نیست. تمام نظراتی هم که دراین باره داده شد بعد از مسابقه بود. این افراد در جایگاهی نیستند که انتقاد کنند و اکثر انتقادهایی هم که مطرح شد سطحی و سبکسرانه بود. متاسفانه جوی ایجاد شده که همه در آن فکر می‌کنند اگر حرف بزنند بهتر دیده می‌شوند. وزنه‌برداری قبلا این مسائل را نداشت. اتفاقی که برای رضا دهدار افتاد چند دلیل داشت که مهم‌ترینش انصراف چند وزنه‌بردار بین حرکت‌های یکضرب و دوضرب بود. این موضوع روی کیفیت رقابت تاثیر منفی گذاشت و فاصله استراحت را برای ورزشکار کم کرد. ما در رقابت‌های جهانی شاهد بودیم رضا دهدار با ۲۱۴ کیلو شروع کرد. او به شدت استرس داشت و شروع بسیار سختی بود. این اتفاق برای آیت شریفی هم افتاد. او هم دنبال رکوردی بود که بتواند سهمیه را بگیرد. روی هم رفته رکوردهای رضا با نفرات اول تا پنجم فاصله داشت. رضا حتی اگر موفق به کسب سهمیه المپیک هم می‌شد برایش بسیار سخت بود که در المپیک مدال بگیرد. فراموش نکنیم رضا اگر هم به المپیک می‌رسید آخرین میدان المپیکی‌اش بود. او ۲۹ ساله است و ما نمی‌توانیم روی وزنه‌بردار ۲۹ ساله بیش از این فشار بیاوریم.

با توجه به زمان کمی که تا آغاز المپیک باقی مانده چه اعداد و ارقامی برای مصطفی جوادی و علی داوودی پیش‌بینی می‌کنید که مطابق با منطق هم باشد؟

ما بعد از جام‌جهانی تایلند بلافاصله اردوها را استارت زدیم و از سه‌شنبه هم به جزیره کیش می‌رویم. اگر بخواهیم واقع‌بینانه به ماجرا نگاه کنیم باید بگویم یک سری اتفاقات پنهان وجود دارد مثل مصدومیت. اگر کسی مصدوم شود حداقل ۱۰روز برنامه‌های ما را عقب می‌اندازد. اما اگر همه چیز مطابق خواسته کادر فنی پیش برود برای علی داوودی در یک‌ضرب بین ۲۰۵ تا ۲۱۰ کیلوگرم و ۲۶۰ تا ۲۶۲ برای دوضرب است تا رقابت خوبی داشته باشد و رنگ مدالش به بهترین شکل باشد. پتانسیل بدن او این رکوردها را قبول می‌کند و حالا ببینیم در مسیر چه اتفاقاتی می‌افتد. مصطفی جوادی قبل از جهانی عربستان آمادگی خیلی خوبی داشت. اگر در این سه ماه باقی مانده به رکورد ۱۷۵کیلوگرم یک‌ضرب و ۲۱۸ تا ۲۲۰ کیلوگرم در دوضرب برسد اتفاق خارق‌العاده‌ای در المپیک رخ می‌دهد.

شما هم قبول دارید در دسته فوق سنگین المپیک با وجود تالاخادزه،میناسیان و لالایان با رکورد کمتر از ۴۶۰ کیلوگرم نمی‌توان مدال گرفت؟

بله، برنامه ما همین است که بتونیم با علی داوودی به رکورد ۴۷۰ نزدیک شویم. اگر شرایط به همین روال پیش برود دستیابی به این دستاورد بزرگ دور از دسترس نیست.

نواب نصیرشلال قبلا گفته بود که تا المپیک بیشتر نیست. تصمیم قطعی گرفتید؟

اگر فدراسیون صلاح ببیند من در رقابت‌های جهانی منامه که آذرماه برگزار می‌شود در خدمت تیم ملی خواهم بود. البته چالش‌هایی هم وجود دارد که بدون حمایت از سوی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش برطرف نخواهد شد. ما وقتی انتظار داریم وزنه بردار ما با خوب‌های دنیا رقابت کند نباید او را در خوابگاهی که مناسب نیست اسکان دهیم. حتی کیفیت مکمل‌هایی که در ایران وجود دارد قابل مقایسه با خارجی‌ها نیست. به دلیل قیمت دلار ما اصلا مکمل درجه یک که کشورهای دیگر استفاده می‌کنند در بازار نداریم. حتی بحث تغذیه هم مهم است. تغذیه ورزشکار المپیکی ما الان فرق چندانی با افراد عادی ندارد. با این تغذیه نمی‌شود انتظار داشت شاهکار کرد یا افزایش رکوردهای عجیب و غریب داشت. وقتی وزنه برداری مثل تالاخادزه وارد سالن می‌شود ۲۰ نفر دنبال او هستند. هم پزشک دارد و هم بدنساز. یکی هم هست تمام حواسش به کارهای او هست. ما این شرایط را نداریم. همه بار روی فدراسیون و کادر فنی است. اگر نتایج بدی به دست بیاید می‌گویند تقصیر کادر فنی است اما اگر نتیجه خوب شود می‌گویند مادرش کمک کرد، مربی شهرستان خودش کمک کرد، تاثیر خانواده و همسرش بود و یا این‌که بچه محل هایش بر روی او تاثیر خوب گذاشتند. ما این بد بودن را می‌پذیریم. برای همین در رقابت‌های جهانی وقتی رضا دهدار وزنه زد، دوستی آمد درتلویزیون و گفت حرکت یکضرب را خوب زد اما دوضرب که بد کار کرد کادرفنی باید پاسخگو باشد! این نقدها منصفانه نیست. اگر مشکلی وجود دارد باید طوری حرف بزنیم که پیش وجدان خودمان راضی باشیم. به هر حال همین‌طور که تا الان تلاش کرده ایم بعد از این هم تلاش می‌کنیم. امیدوارم برای المپیک بهترین تمرین را انجام بدهیم.

اگر وزنه‌برداری ما در المپیک نتیجه نگرفت تقصیر را گردن می‌گیرید یا همه چیز متوجه مکمل و خوابگاه و سایر مشکلات است؟

من همین الان هم با تمام این شرایط مسئولیت رامی‌پذیرم.همه چیز گردن من است.تا الان هم هر اتفاقی افتاده گردن گرفته‌ام و از این پس هم گردن می‌گیرم. اما با شرایط فعلی قول هیچ مدالی درالمپیک نمی‌دهم.همین دو روز پیش شاهد انتقاد المپیکی‌ها از میزان حقوق دریافتی‌شان بودیم. وقتی پاداش دربحث مالی وتشویقی در نظر می‌گیریم اگر درست انجام نشود باعث افت روحیه ورزشکاران می‌شود. اگر در بحث تشویق و بالا بردن به روحیه ورزشکاران دقت کافی نداشته باشیم، ورزشکاران سر خورده شده و از پیش باخته حساب می‌شودند. مبالغی درنظرمی‌گیرند که برای ورزشکاران ما متفاوت از بقیه ورزشکاران است و القا می‌کنند شانس مدال نداریم. البته برای ما چیزی که اهمیت دارد مقصد است و اتفاقات مختلفی در این مسیر ممکن است بیفتد، با این حال ما کار خودمان را انجام می‌دهیم.

اردو با ۱۱ وزنه‌بردار جوان
تیم‌ملی وزنه‌برداری ازسه‌شنبه اول خرداد دورجدید تمرین خود را برای حضور در المپیک پاریس و مسابقات جهانی ۲۰۲۴ منامه آغاز می‌کند. برای این اردوی ۲۵ روزه سوای دو وزنه‌بردار المپیکی، نفراتی در فهرست نواب نصیرشلال هستند که همگی در رده سنی جوانان حضور دارند و آینده وزنه‌برداری ایران به دست آنهاساخته خواهدشد.لیست۱۱نفره تیم‌ملی که از دل آنها ترکیب اعزامی به مسابقات جهانی هم مشخص خواهد شداین نفرات هستند:علی داوودی، میر مصطفی جوادی، آیت شریفی، مسعود ممیوند، علیرضا معینی، آریا پایدار، علیرضا نصیری، ابوالفضل زارع، علی عالیپور، عبدا…بیرانوند، ایلیا صالحی‌پور.

۲۵۷ ۲۵۱

نظر شما