شناسهٔ خبر: 66756996 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با کمک یک رزین جدید؛

چاپ سه بعدی لنز چشمی ساده می شود

شیوا سعیدی قوی اندام

محققان دانشگاه ایست آنجلیا در انگلیس از نوعی رزین رونمایی کرده اند که شیوه ساخت لنزهای داخل چشمی (IOL) را دگرگون می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این لنزهای مصنوعی به احیای وضوح دید و دیگر شرایط چشم پس از جراحی کمک می کند.

آرام سعید استادیار این دانشگاه در این باره می گوید: برای نخستین بار ما رزینی توسعه دادیم که می توان با کمک آن ابزارهای چشمی را به طور مستقیم چاپ کرد. هرچند تحقیق هنوز در مراحل اولیه است، اما امکان چاپ سه بعدی این لنزها، قابلیت های مراقبت از چشم را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد زیرا سطح بی سابقه ای از شخصی سازی و طراحی دقیق را نشان می دهد.

هم اکنون IOLها با استفاده از روش های تراشکاری و قالب گیری ساخته می شوند. این روش های سنتی به طور معمول پیچیدگی طراحی و شخصی سازی لنزها را محدود می کند. چاپ ۳ بعدی می تواند به میزان قابل توجهی تولید ابزارهای بصری را ارتقا دهد و علاوه بر آن طراحی پیچیده و شخصی سازی بیشتر را امکانپذیر می کند.

مزایای رزین فراتر از مراقبت های بصری شخصی سازی شده است. IOL های چاپ شده را می توان یک موهبت برای مناطق دورافتاده و فقیر دانست. علاوه بر آنکه با این روش تولید لنزها تسریع می شود، هزینه ها کاهش می یاد و طراحی پیچیده این ابزارها ممکن می شود.

نظر شما