شناسهٔ خبر: 66756903 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در حال به روز رسانی؛

واکنش مسئولان و چهره‌های فرهنگی استان‌ها به شهادت خادم الرضا/ همه در سوگ نشستند

امروز تمام میهن اسلامی در پی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه به سوگ نشسته است.

صاحب‌خبر -

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): در پی سقوط بالگرد رئیس جمهور و شهادت آیت الله رئیسی، وزیر امور خارجه، استاندار، نماینده ولی فقیه در آذرابجان شرقی و سایر سرنشیان بالگرد، امروز میهن اسلامی به سوگ نشسته است.

در شب ولادت امام رئوف حضرت علی بن موسی رضا (ع) خبر وقوع حادثه بالگرد حامل «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور دولت مردمی سیزدهم در سر تیتر اخبار قرار گرفت و در پی آن اقشار مختلف مردم برای سلامتی سید محرومان و پرچم‌دار عدالت فرهنگی در جامعه دست به دعا شدند اما افسوس خبر آمد که روح بلند رئیس‌جمهور مجاهد و خستگی‌ناپذیرمان شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان انقلابی‌اش به ملکوت اعلی پیوست.

رئیس‌جمهوری که باور داشت هیچ مفهومی در مفاهیم دینی ما بعد از توحید به گستردگی مفهوم عدالت نیست و عدالت در تمام شئون از جمله حوزه فرهنگ باید تبلور پیدا کند.

مردی که معتقد بود ما برای اجرای عدالت به شاخص نیاز داریم و شاخص عدالت علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) است و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که امام رضا (ع) می‌پسندد.

خادم ملتی که در چند روز گذشته ضمن اشاره و تأکید بهش سند ملی ترویج مطالعه مفید و حمایت از کاغذ ایرانی و رسیدن به خودکفایی آن و باور جوانان متعهد فرهنگ مدار و فعالان حوزه چاپ و عنصر، عنوان داشت: دولت برای برقراری عدالت فرهنگی و دسترسی همگانی به کتاب در تلاش است.

خادم الرضا، مردِ مردم، شهادتت مبارک، به‌راستی‌که مصداق این آیه‌ای:

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛

آذربایجان در سوگ فرزندان خادم خود / امام تمام هفته در قلوب مردم ابدی شد

واکنش به فقدان دو مسئول بلند پایه آذربایجان شرقی و عرض تسلیت به مناسبت شهادت آنها علاوه بر فضای عمومی شهر تبریز، در بین کاربران غیرسیاسی و مردم عادی نیز پررنگ است.

در این میان، واکنش مردم به فقدان امام جمعه تبریز بیشتر به چشم می آید؛ مردی که به امام تمام روزهای هفته معروف شده بود.

تعادل در گفتار و رفتار، اعتدال در مشی مدیریتی، ساده زیستی و مردمی بودن مهمترین ویژگی هایی است که در وصف شهید آیت الله محمد علی آل هاشم، امام جمعه فقید آذربایجان شرقی عنوان می‌شود.

واکنش مسئولان و چهره های فرهنگی استان‌ها به شهادت خادم الرضا/ همه در سوگ نشستند

کاربران فضای مجازی همچنین ضمن تسلیت به مناسبت شهادت مالک رحمتی، استاندار جوان آذربایجان شرقی، جنب و جوش، فعالیت و تلاش وی برای حل و فصل مسایل و مشکلات استان در مدت کوتاه انتصاب اش به این سمت را یادآوری می کنند.

فیلمی از وی که در آیین معارفه خود سخنرانی می کند نیز در فضای مجازی وایرال شده که می‌گوید: ما سرباز نظامیم و هرجا که لازم به سربازی است با عشق به مردم غیور آذربایجان حضور خواهیم داشت...

هم اکنون اغلب مردم در سطح شهر غمگین و ناراحت در انتظار فرا رسیدن زمان تشییع پیکر شهدای بالگرد سقوط کرده هستند تا فرزندان آذربایجان را به منزل ابدی همراهی نمایند.

مدیرکل ارشاد آذربایجان غربی: آیت الله رئیسی بزرگمرد جهاد، ایثار، انسانیت و اخلاص بود

علیرضا نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری محبوب و همراهان‌شان، حجت‌الاسلام آل‌هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی وهیئت همراه پیام تسلیتی صادر کرد.

متن پیام بدین شرح است:

بسمه تعالی

حادثه تلخ سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور «خادم الرضا» آیت الله رئیسی رئیس جمهور محبوب و مردمی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، استاندار آذربایجان‌شرقی و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و هیئت همراه، موجب اندوه و تاثر فراوان شد.

اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان آذربایجان غربی، شهادت رئیس جمهور عزیز، محبوب و مغتنم و بزرگمرد جهاد، ایثار، انسانیت و اخلاص را که حین انجام وظیفه به فیض شهادت نائل آمدند و موجی از غم و اندوه را در پی داشت را به ملت شریف ایران و خانواده معزز ایشان تسلیت عرض کرده و برای شهدای از جان گذشته علو درجات الهی را مسئلت می نماید.

نماینده ولی فقیه خوزستان بیانیه شهادت خادم ملت را صادر کرد

به دنبال شهادت رئیس جمهور خادم ملت و هئیت همراه نماینده ولی فقیه خوزستان بیانیه‌ای صادر کرد.

حجت الاسلام سید محمد نبی موسوی‌فرد در متن بیانیه شهادت رئیس جمهور بیان کرد: سپاس خداوندی که عیدی خادم الرضا (ع) بر عیدی ما مقدم کرد و مزد جهاد شبانه روزی و خستگی ناپذیر خادم جمهور را در ایام ولادت ولی نعمت ایران حضرت علی‌ابن موسی الرضا (ع) به این بزرگمرد عنایت فرمود.

نماینده ولی فقیه خوزستان اظهار کرد: دیروز عزیزانی را از دست دادیم که هر یک جزء عصاره‌های فضیلت و برترین نیروهای انقلاب اسلامی بودند؛ و این داغ را مضاعف می‌سازد و صبر ما را لبریز می‌کند.

حجت الاسلام موسوی فرد گفت: قلب و روح‌مان شدیداً متالم شده و می‌دانیم حتماً حکمت خداوندی آن قدر سترگ و عظیم است که چنین مصیبت عظیمی را برای ملت قهرمان ایران، مقدر فرموده است. سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و همراهان از سویی انسان را یاد شهادت شهید رجایی می‌اندازد و از سوی دیگر خاطره شهید بهشتی و ۷۲ تن را زنده می‌کند.

وی عنوان کرد: از افتخارات جمهوری اسلامی است که خادمان اصیل و معتقدش در راه جهاد و مقاومت به شهادت می‌رسند.

حجت الاسلام موسوی فرد شهادت آیت الله رئیسی، آیت الله آل هاشم، دکتر امیر عبداللهیان، دکتر مالک رحمتی و سردار سید مهدی موسوی را به امام عصر ارواحنا فداه و مردم ولایتمدار خوزستان تسلیت گفت و افزود: این ضایعه دردناک را به رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال صبر و اجر برای مردم داغ دیده ایران و علو درجات برای آن شهدای عزیز مسئلت دارم.

دلتنگ قاسم بود و مشتاق وصالش

مرتضی عابدینی، شاعر کرمانی برای شهادت خادم مظلومان، سید محبوب مردم و رئیس‌جمهور ایران، شعری با عنوان «دلاور مَرد» سرود.

مرتضی عابدینی برای شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شعری با عنوان «دلاور مَرد» سرود.

واکنش مسئولان و چهره های فرهنگی استان‌ها به شهادت خادم الرضا/ همه در سوگ نشستند

سروده این شاعر رفسنجانی را در ادامه بخوانید:

در مطلع شعرم غم و اندوه دارم / ‏‬ مرثیه‌ای اندازه یک کوه دارم

در راه خدمت، جان فدای این وطن شد / ‏ داغش دلیل ماتم هر مرد و زن شد

محبوب مردم بود و دلسوز نظامش / ‏ رنگ خدایی زد به رفتار و کلامش

در هر نفس گوشش به فرمان ولی بود / ‏ آری رئیسی یاورِ سیدعلی بود

مولای ما او را عزیز و مغتنم خواند / ‏ خدمت‌گزار واقعیِ این حرم خواند

دلتنگ قاسم بود و مشتاق وصالش / ‏ رحمت به ابراهیم و راه بی‌مثالش

ما از خداییم و شهادت در سر ماست / ‏ انا الیه راجعون، در باور ماست

ای یاور ایام سخت و سردِ ایران / ‏ خسته نباشی ای دلاورمرد ایران

در روز میلاد رضاجان پر کشیدی / ‏ لبخند زهرا را دم رفتن تو دیدی

مزدِ دعای خیر ملت را گرفتی / ای خوش به احوالت، شهادت را گرفتی

مدیرکل ارشاد گلستان: پوشیدن خلعت ذی‌قیمت شهادت، پاداش یک‌عمر اخلاص، مجاهدت، ولایتمداری و خدمتگزاری صادقانه به مردم بود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: به‌یقین نوشیدن شربت وصال و پوشیدن خلعت ذی‌قیمت شهادت، پاداش یک‌عمر اخلاص، مجاهدت، ولایتمداری و خدمتگزاری صادقانه به مردم است.

الهام متین، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در پی اعلام خبر شهادت رئیس جمهور دولت مردمی سیزدهم و همراهانش در سانحه بالگرد در مسیر خدمت، پیام تسلیتی را قلمی کرد.

متن پیام به شرح ذیل است:

الذین آمنوا اذا اصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انا الیه راجعون

به‌یقین نوشیدن شربت وصال و پوشیدن خلعت ذی‌قیمت شهادت، پاداش یک‌عمر اخلاص، مجاهدت، ولایتمداری و خدمتگزاری صادقانه به مردم است که این رحمت شامل کسانی می‌شود که مصداق آیه شریفه مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا هستند.

این‌جانب، شهادت خادم رضا (ع) و خادم ملت ایران، حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و یارانش در سانحه بالگرد را به ساحت مقدس ولی‌عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف و نائب برحقش ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای مدظله‌العالی و ملت شریف ایران و به‌ویژه خانواده داغدار این خادمان شهید، تسلیت و تهنیت عرض می‌کنم و باور دارم نام و یاد بزرگ‌مرد میدان خدمت به مردم و عدالت فرهنگی هیچ‌گاه از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد و امیدوارم با تأسی و الگوبرداری از آن عزیز دل مردم بتوانیم در مسیر خدمت به مردم و ایران اسلامی همواره ثابت قدم بمانیم.

وصف حال شاعران خوزستانی در سوگ شهید رئیسی

دو تن از شاعران خوزستان وصف حال خود را با سرودن اشعاری به خادم الرضا (ع) شهید رئیسی تقدیم کردند.

لی زارعی رضایی شاعر اهوازی به شهدای جمهور که عیدی‌شان را از امام رضای مهربان گرفتند شعری هدیه کرده است:

دشت‌های غم زده باران مبارک است باران به ایل و تیره ی انسان مبارک است

تنها علاج مرگ یقیناً شهادت است از مرگ اگر شدیم گریزان مبارک است

آغاز عشق نقطۀ پایان جسم‌هاست آغاز عشق بازی با جان مبارک است

ایمان بیاوریم به فصل رها شدن این فصل بر اهالی ایمان مبارک است

ای زندگان که پیش خدا یرزقون شدید رزق بسیط وعدۀ قرآن مبارک است

ما و پیاله‌های تهی ایهاالعزیز یک قطره نیز بادۀاحسان مبارک است

بر ما که مانده‌ایم نه، بر پر کشیدگان پرواز دسته جمعی یاران مبارک است

حمداله احمدی شاعر رامهرمزی:

هر زخم گرفته بار فریاد به دوش

گیسوی بریده می کشدباد به‌دوش

در سینۀ ابرها تماشا دارد

پرواز کبوترانِ اجساد به دوش

از زخم تو وقتی از عدم زاد سرود

از آنچه که بوی داغ می‌داد سرود

در سوگ تو ای خادم خاموش وطن

بی واژه‌ترین قصیده را باد سرود

رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع): رئیس جمهور فردی مردمی، مجاهد پر تلاش بود

رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) طی پیامی عنوان کرد: رئیس جمهور فردی مردمی، مجاهد پر تلاش بود.

سعید جازاری معموئی، رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت (ع) با صدور پیامی، درگذشت رییس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفت.

متن پیام سعید جازاری معموئی به شرح زیر است:

مصیبت جانگداز شهادت رییس جمهور مردمی، مجاهد پر تلاش و مفتخر به عنوان خادم آستان مقدس رضوی علی راقدها التحیّه و الثّناء، مرحوم جناب آیه الله آقای حاج سیّد ابراهیم رئیسی، امام جمعه‌ی مکرّم تبریز؛ مرحوم جناب آیت‌االله آقای سیّد محمّدعلی آل هاشم و وزیر امور خارجه مرحوم جناب آقای دکتر حسین امیر عبداللهیان قدس الله انفسهم و طاب ثراهم و دیگر همراهان عزیز آن فقیدان خُلدآشیان را محضر رهبر عظیم الشأن و ملّت فهیم و نجیب ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کنیم.

گرچه به مصداق تعبیر ادیبانه: «خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود»، فرصت لازم و کافی جهت تحقّق جمیع منویات والا فراهم نگردید امّا دوران ارزشمندی را در مسیر اعتلای اهداف عالیه نظام مبارک سپری نمودند که منشأ آثار مهم و ارزنده‌ای بود و در خاطر و اندیشه‌ی این مردم عزیز، جاودان خواهد ماند. روحشان در پرتو عنایات اهل بیت عصمت علیهم السّلام مستفیض و روانش مشمول الطاف قدسیه آن اولیاء باد.

مسئولان زنجانی در پیام‌هایی جداگانه شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفتند

در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان و همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد جمعی از مسئولان زنجانی در پیام‌هایی جداگانه این حادثه دردناک و تاسف بار را به ملت ایران تسلیت گفتند (ادامه خبر).

پیام تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان

حجت الاسلام حمید شهریاری طی پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران را به ملت شریف ایران و همه ملت های مسلمان تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

منَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

خبر غمبار شهادت خادم الرضا و خادم جمهور، حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی (رحمة الله علیه) خدمتگزار محبوب ملت ایران و هیئت همراه ایشان در میدان خدمت و انجام وظیفه قلب همه ما را به درد آورد.

شخصیت مردمی و ساده زیست ایشان که همواره در عرصه های مختلف خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی با نیتی صادقانه، تواضع، اراده ی جدی و شوق خدمتگزاری و روحیه خستگی ناپذیر برای حل مشکلات مردم تلاشی شبانه روزی داشتند از بارزترین ویژگی‌های این عالم خدمتگزار و کم نظیر نظام اسلامی بود که ثمره خدمات خالصانه خود را در شب میلاد امام رئوف دریافت کردند.

اینجانب شهادت سید الشهدای میدان جهاد خدمت به مردم و همراهان ایشان، دکتر امیرعبداللهیان وزیر انقلابی امور خارجه، ایت الله آل هاشم امام جمعه عزیز تبریز، دکتر مالک رحمتی استاندار مردمی آذربایجان شرقی و جمعی دیگر از همراهان را به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت شریف ایران و همه ملت های مسلمان و همچنین بیت مکرم شهدای گرانقدر تبریک و تسلیت عرض می کنم و برای همه درگذشتگان این حادثه جانسوز از درگاه خداوند متعال علو درجات و حشر با اولیاالله را مسئلت دارم.

پیام‌های تسلیت مسئولان استان یزد در پی شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش

مسئولان استان یزد در پی شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش در حادثه سقوط بالگرد پیام‌های تسلیت صادر کردند.

در پی شهادت خادم الرضا (ع)، آیت الله رئیسی و همراهان وی در حادثه سقوط بالگرد، مسئولان استان یزد هر کدام در پیام‌هایی این حادثه غمبار را تسلیت گفتند (ادامه خبر).

رئیسی به حق، «شهید جمهور» شد

علی‌اکبر رشاد بمناسبت شهادت رییس‌جمهور خدوم و خلیق و همراهان او پیام تسلیتی صادر کرد.

رشاد بمناسبت شهادت رییس‌جمهور خدوم و خلیق و همراهان او پیام تسلیتی صادر کرد. متن پیام به شرح ذیل است:

رفتار مدیریتی شهید رئیسی الگوی کاملی از مدیریت مسئولانه و متعهدانه و مؤمنانه را پیش روی مدیران کشور قرار داد.

ایشان همچنین تاکید کرد: این روحانی خدوم و خلیق در راه خدمت به مردم سر از پا نمی‌شناخت، شیدای کار و شیفته‌ی فداکاری بود و سرانجام خود را فدای کشور، ملت، انقلاب و نظام کرد، و بحق «شهید جمهور» شد (ادامه خبر).

اعضای هیئت دولت وارد تبریز شدند / پیکرهای شهدا در گلزار شهدای وادی رحمت

رخی از اعضای هیئت وزیران برای شرکت در مراسم تشییع پیکر شهدای سقوط بالگرد وارد تبریز شدند.

گفته می‌شود قرار است با حضور اعضای هیئت دولت مراسم تشییع در تبریز برگزار و مردم قدرشناس این شهر با پیکر شهدای این حادثه وداع کنند.

در همین حال پیکرهای شهدای سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان وی به تبریز منتقل و هم اکنون در گلزار شهدای وادی رحمت هستند.

نظر شما