شناسهٔ خبر: 66741956 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مشاهده پشه آئدس تنها در شهر‌های کنگان، سیراف و نخل تقی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پشه آئدس تا کنون در شهر‌های کنگان، سیراف و نخل تقی دیده شده و شبکه بهداشت و درمان برای مبارزه اقدام به سم پاشی کوچه‌ها و معابر سطح شهر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ دکتر قاسم برجویی فرد افزود: پشه آئدس در کشور‌های همجوار ایران از جمله پاکستان، امارات متحده عربی، قطر و عمان وجود دارد و در کشور ما هم در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جزیره کیش مشاهده شده است.

وی گفت: ابتدای اردیبهشت به دنبال گزارش‌های مردمی از وجود پشه‌های مزاحم و گزش‌های دردناک، نمونه به آزمایشگاه حشره شناسی ارسال و وجود پشه آئدس تایید شد.

برجوئی فرد افزود: از آن جایی که این پشه ناقل بیماری‌های زیکا، چیکونگونیا و تب دانگ است ولی خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از این بیماری‌ها در استان بوشهر مشاهده نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: پشه آئدس آب‌های راکد، مخازن سرباز آب و وسایلی مانند قایق‌ها، لاستیک‌های رها شده اتومبیل و ظروف به جا مانده غذا و نوشیدنی را برای تخم گذاشتن انتخاب می‌کند.

دکتر برجوئی فرد نقش دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در مقابله با پشه آئدس در شهر‌ها و روستا‌های مناطق یاد شده را مهم دانست و تأکید کرد: در این راستا دفع صحیح زباله و ایجاد محیطی پاکیزه از مسئولیت‌های مهم و اجتماعی دهیاری‌ها و شهرداری‌ها است.

پشه آئدس قادر است در هر بار تخم‌گذاری ۱۵۰ تا ۴۰۰ پشه تولید کند که در این زمینه برای جلوگیری از رشد این پشه لازم است همه مردم با فراهم کردن محیط پاکیزه، جلوگیری از آب‌های راکد داخل منزل نظیر آب پشت کولر، زیرگلدان‌ها و هرگونه فضای کوچک و بزرگی که احتمال تجمع آب راکد وجود دارد، در مقابله با این پشه تلاش کنند.

<div id="video-display-embed-code_11130446"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4238526/11130446?width=600&height=350"></script></div>

 

نظر شما